צריכת שמני טרנס גורמת להשמנה

צריכת שומני טרנס משמינה

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונה
השפעות ניתוח פלסטי לשאיבת שומן. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3-by-sa. צילום :Dcopelandps-Dr-Mordcai-Blau

צריכת שמני טרנס גורמת להשמנה

לאחרונה אנו נחשפים למחקרים המוכיחים את הנזקים הבריאותיים הקיימים בשומן הטרנס. שומן הטרנס הוכח כבר לפני שנים ככזה שעלול להזיק ואף לגרור השמנה: בניסוי, נתנו לקבוצת קופים זכרים תפריט שכלל כ-8% מסך כל האנרגיה שמנים חד בלתי-רוויים מסוג ציס איזומר (הצורה הטבעית) ולקבוצת הבקורת אותה כמות, אך שמנים מסוג טרנס איזומר (שמנים שעברו חימום רב). שני התפריטים סיפקו כמות מספקת של קלוריות אך לא נועדו לגרום להשמנה.

העלייה במשקל של אותם קופים שקיבלו שמני טרנס הייתה 7.2% לעומת 1.7% אצל אלו שקיבלו שמני ציס. הצטברות שומן בבטן הייתה בשליש גבוהה יותר אצל אלו שקיבלו שמני טרנס והפרשת האינסולין אחרי הארוחה הייתה אצלם פי 4 גבוהה יותר לעומת זו של אותם קופים שקיבלו שמני ציס איזומר. 

הערת הכותב: מסתבר שצריכת שמני טרנס, אפילו ללא הגדלת כמות הקלוריות היומית, גורמת הן להשמנה והן להפרשה מוגברת של אינסולין אחרי הארוחות, שניהם גורמי סיכון לסוכרת, מחלות לב ומחלות כרוניות אחרות.

מתוך: Obesity, 2007;15:1675-1684.

 

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן