קרוטנואיד אסטאקסנטין כנגד מחלות והזדקנות

הקרוטנואיד אסטאקסנטין מגן על הגוף מפני מחלות ודוחה תהליכי הזדקנות

אסטאקסנטין הינו קרוטנואיד הנוצר על-ידי סוגים מסוימים של אצות מיקרוסקופיות, על ידי מספר פיטריות ומספר צמחים. במקור העיקרי של אסטאקסנטין הוא מין מסוים של אצות ים מיקרוסקופיות. הוא זה שבאמצעות שרשרת המזון, נותן את הצבע האדום לדגי סלמון, מספר דגים נוספים וסרטני ים. לקרוטנואיד זה יש שורה ארוכה של תכונות מועילות. הוא מגן על העור של הצורכים אותו מפני נזקי קרני UVA הגורמות לקמטים ולהזדקנות העור. הוא מקנה לעור גמישות, מפחית מצבים דלקתיים בגוף והזדקנות טרם עת. הוא נותן לאוכליו גם הרגשה טובה. 

מחקרים שנעשו לאחרונה לימדו שיש לו יכולת לתגבר את אנרגיית התאים, להגן מפני סרטן ולבלום סיבוכי סוכרת. ממש ניתן לכנות אותו רכיב תזונה מופלא. פיברובלסטים מרקמת העור נחשפו למנה מתונה של קרני UVA שהגבירה תמותת תאים, העלתה את הרמות של רדיקלים חופשיים בגוף ושל תרכובות פעילות אחרות, הפחיתה את כמות האנזימים נוגדי החמצון ופגעה באנזימים ובהמוגלובין. הפיברובלסטים טופלו עם מתן קרוטנואידים ובכללם אסטאקסנטין 24 שעות קודם לחשיפה. מבין כל הקרוטנואידים שנבדקו, רק לאסטקסנטין הייתה פעולת מגן רבה כנגד נזקי קרינה כזו. הוא נמצא גם מגן על המיטוכונדריות, אברונים משחררי אנרגיה בגוף. במהלך תהליך זה של הפקת אנרגיה משתחררת כמות מה של חמצן שיוצרת רדיקלים חופשיים מעוררי מחלות. עקה חמצונית פוגעת בפעילות הסדירה של המיטוכונדריות ונוצר רקע להתפתחות מחלות כמו סרטן, מחלות ניווניות במוח ומחלות אחרות הקשורות באורח חיים קלוקל. לאחרונה, מדענים מיפן גילו שאסטאקסנטין הפחית, בתנאי מעבדה, נזק חמצוני לתרביות תאים. הוא גם הגביר את התפקוד של דפנות המיטוכונדריות והגביר את הנשימה, מה שגרם ליותר אנרגיה בתאים. הם מצאי שחומר זה מגביר פעולה של המיטוכונדריות כאשר הן נתונות בתנאי לחץ. הוא עזר למיטוכונדריות שלא להיפגע גם בתנאים של מגע יתר עם חמצן. הוא עובר מחסום דם-מוח ומגן על העצבים. מחקרים איתו נערכו כבר בשנות ה-90.

רבים ממחקרים אלו הראו את יכולתו להגן על רקמות ואיברים מפני מחלות והזדקנות. נמצא שהוא מצמצם גם נזקים ל- DNA. יכולתו לעבור במחסום דם-מוח תרמה לכך שהוא נמצא מגן במידה רבה כנגד תהליכי ונזקי הזדקנות של המוח והעצבים. הוא נמצא מגן גם בפני ירידת רמות של דופמין במוח הגוררת מחלות כמו מחלת פרקינסון. זהו מזון טבעי למוח. זאת ועוד, טיפול עם אסטאקסנטין מנע במידה רבה תהליכי חמצון בתוך תאים. בהתבסס על תוצאות אלו, מדענים מאוד ממליצים על טיפול עם חומר זה כדי למנוע פגיעה במערכת העצבים עקב חמצון. הם ממליצים עליו כעל מזון למוח. התפרסם בפורום נוטרישן, 2009. במחקר נוסף, המדענים הגיעו לידי מסקנה שקרוטנואידים יכולים להיחשב במוחקי רדיקלים ולא רק כמוחקי רדיקלים חופשיים מאחר והם מסוגלים גם לקלוט אלקטרון וגם לתרום אלקטרון, לפי הצורך. ויטמין E הינו תורם האלקטרונים היותר יעיל, אסטאקסנטין הינו קולט האלקטרונים היותר יעיל. ז’ורנאל אוף פיזיקל כימסטרי, 25 לספטמבר 2008. מחקר חדש שנעשה בטייפה מצא שאסטאקסנטין מגן מפני קטרקט אצל חולדות שטופלו עם סלניט, חומר מאוד רעיל המופק מסלניום. (קליניקל ריסרצ’ אוף טוקסולוגי, פברואר).

אסטקסנטין נמצא מגן מפני כיבים בקיבה. הוא סיפק, בניסוי, הגנה של 67% מפניי היווצרות של כיבים בקיבה. המדענים מצאו שאסטקסנטין מספק הגנה לקיבה, בכך שהוא מסדיר את הפרשת חומצת הקיבה. (אירופיין ז’ורנל אוף פרמקולוג’י אוגוסט 2008) לאסטקסנטין ביחד עם פיקנוגנול יש השפעה חזקה מאוד כנגד סיבוכי סוכרת. חוקרים ביפן מצאו שצירוף של שני חומרים אלו ביחד צימצם סטרס חימצוני אצל חולדות סוכרתיות. במהלך 12 שבועות של מחקר, הצירוף של שני חומרים אלו יחדיו צמצם ב- 44% יצירה של טריגליצרידים, בעוד שכל אחד משני חומרים אלו לבדו צמצם ב- 20% בהשוואה לתוצאה בקבוצת הביקורת. בקבוצה שבה קיבלו את שנו החומרים האלו ביחד, צמצום על של שומנים הופחת ב- 70% בכבד, ב- 20% בכליות בהשוואה למצב שהיה בקבוצת הביקורת. ריכוז ויטמין E בפלאזמה, בכבד ובכליות בקבוצת האסטקסנטין

ובקבוצה המעורבת היה 3 עד 9 פעמים יותר גבוה מאשר בקבוצת הביקורת. גם היווצרות קאטרקט הייתה נמוכה יותר. ממצאים אלו מראים שהצירוף של שני החומרים האלו ביחד היה מאוד יעיל למניעה של התקדמות של סיבוכי סוכרת. (עיתון אינטרנשיונל ז’ורנל פור וייטמין אנד נוטרישן ריסרצ’ ,-יולי – ספטמבר 2008)

מחקר חדש מלמד שלאסטקסנטין יש יכולת רבת עוצמה למניעה ולריפוי סרטן. בקתוליק יוניברסיטי לרפואה ברומא נבדקה יכולתו של אסטקסנטין למנוע גדילה של תאי סרטן המעי הגס. הוא מנע את שגשוג התאים וגרם לתמותה שלהם. הוא העלה ב- 220% את הפעולה של גן אנטי סרטני ידוע P-53 והעלה ב- 160% וב- 250% בהתאמה את היכולת של גנים נוגדי סרטן P-21 ו- P-27. הוא העלה במידה רבה את האפופטוזיס (התאבדות) של תאים סרטניים, הפעיל עוד גנים מונעי סרטן ומנע גדילת סרטן ע”י סתירת פעולתם של גנים מעוררי סרטן. מסקנת החוקרים הייתה שהוא מאוד יעיל נגד סרטן המעי הגס. (הופיע בעיתון קנסר לטרס, 5 במאי. )
חוקרים ביפן בדקו את השפעת האסטקסנטין על תאי נוירובלסטומה. טיפול מוקדם בתאים אלו עם אסטקסנטין מנע את התרבותם במידה תלוית מינון ומנע פעולה לקויה של המיטוכונדריות, הוא שיפר את הממברנות של המיטוכונדריות וגם תיקון גנים בתוכן. הייתה מניעה ניכרת של יצירת רדיקלים חופשיים והתוצאה הייתה חסימה של פעולת גן P-38 הפרו-סרטני. מסקנתם הייתה שפעולת האסטקסנטין היא בזכות יכולתו נוגדת החמצון. (ז’ורנל אוף ניאורוכימיסטרי, דצמבר, 2008.)

מספר מחקרים נוספים אחרים הוכיחו גם הם את יכולת האסטקסנטין למנוע ולטפל בסרטן. באוניברסיטת האוואי מצאו חוקרים שבזכות יכולת הקרוטנואידים לסתירת הרדיקלים הם יכולים למנוע התפתחות מחלות. מחקרים רבים לימדו על היכולת נוגדת החמצון ונוגדת הדלקות של אסטקסנטין וכך הוא נכנס לרשימת החומרים המגנים על מערכת לב-כלי דם, כנגד עקה חמצונית במצבים דלקתיים. (אמריקן ז’ורנל אוף קרדיולוג’י, 22 במאי 2008.)
הוא נמצא מחזק במידה רבה את יכולתה של המערכת החיסונית. מספר ניסויים שנערכו באוניברסיטת מינסוטה מצאו הגברה של יכולת יצירת נוגדנים בגוף ותאי T, במיוחד תאי T עוזרים. אסטקסנטין עזר לשמירת יכולת ההתגוננות של הגוף בגיל זקנה. הוא נמצא עוזר גם כנגד מחלות ויראליות כרוניות ומחלות אוטואימוניות. השפעותיו נחשבו בגדר ניסים.
אסטקסנטין נמצא עוזר כנגד מחלות של עונת החורף, כנגד מחלות עצבים, נגד נזק לעיניים, כעזר לעיכול ולהפרעות בשעון הביולוגי. הוא עזר גם כנגד אינפקציה של הליקובקטר, שיפר את פעולת השרירים, הוריד יתר לחץ דם, שיפר סינדרום תעלות כף היד. עזר גם נגד מחלות של בעלי חיים וכן יש לו שימוש במוצרי קוסמטיקה.
מקורות: בגוף המאמר.

– האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.  

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466