רוב ניתוחי הסרת כתמי עור מיותרים ומזיקים

דו"ח מחקרי אקדמי: רוב מכריע של ניתוחי עור להסרת כתמי עור החשודים כמלנומה הינם מיותרים ואף מזיקים

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
ניתוח פלסטי. מקור: ויקיפדיה.באדיבות USNAVY מאת:Joshua Valcarcel

לפי דו"ח אקדמי, 90% מניתוחי הסרת כתמי עור הנחשדים כמלנומה מיותרים ואף מזיקים

סקר חדש שפורסם בעיתון Journal of the American Academy of Dermatology ) אומר שב-90% מן המקרים בהם נערך ניתוח להסרת כתמים שהוגדרו כמלנומה בעור, לא זו בלבד שהניתוח היה מיותר אלא שהוא אף העלה את סכנת התפתחות המחלה. במחקר זה ערכו, במשך 10 שנים, מעקב אחרי תוצאות 300,215 מקרי ניתוחים של סילוק מלנומה והשתתפו בו מרפאות דרמטולוגיות ב- 13 מדינות. (2).

מטרת הסקר הייתה לבדוק את הקשר בין ניתוחים של גידולי מלנומה ממאירים וניתוחים של גידולים שפירים. לדברי מחברי המאמר, "במרפאות שלא התמחו בנושא מלנומה, כמות הניתוחים בהם סולקו גידולים שפירים הייתה פי 30 רבה יותר לעומת הניתוחים בהם סולקה מלנומה. במרכזים מיוחדים לנושא, מספר הניתוחים המיותרים היה פי 10 יותר ממספר הניתוחים בהם סולקה ממש מלנומה. זה אומר שבחלק מהמרפאות הדרמטולוגיות, 90 מתוך 100 קורבנות כביכול של מלנומה כוונו בדרך של הטעיה לעבור ניתוח לסילוק קטע מעורם. 90% מן המנותחים עברו סבל ללא צורך!" לדברי מנהל המחקר, מרבית האנשים שבאו למרפאות אלו הושפעו מהאזהרות ש"לא להיחשף לשמש" כדי לא ללקות במלנומה פלוס תמריץ שקיבלו במרפאות הדרמטולוגיות לסלק, אפילו מה שלא צריך לגעת בו. מתוך כל זה עולה התמונה, שבעוד שטוענים שיש כיום מגיפה של מלנומה, כ- 90% מ"מקרי המלנומה" הם לא מלנומה. עורכי המחקר ממליצים, למי שהוגדר כזקוק לניתוח עור, ללכת לקבל דעה שנייה, ואפילו שלישית, במרפאות שהן ממש מקצועיות בנושא המלנומה.

עד היום עוד יש המחזיקים בדעה שיש לקבל ויטמין D רק ממזון או תוספי מזון, לא מחשיפה מבוקרת לשמש או למנורת שיזוף המופעלת על-ידי אנשי מקצוע. אבל, אין שום דרך בה ויטמין D הנלקח כתוסף מזון מגיע לעור. עד יום, אם כי מעט פחות מבעבר, אגודות למלחמה בסרטן חוזרות ומזהירות שלא להיחשף לשמש בלי קרם הגנה. קרם הגנה כזה מצמצם ביותר מ-90% את היווצרות ויטמין D בעור – זה נוצר מחשיפה לקרני UVB ולא מקרני UVA. כך, יש כאלו שמתוך חוסר ידע טוענים נגד כלל החשיפה לשמש. רשות בארה"ב קובעת שאסור למפעילי מכוני שיזוף לטעון שיש תועלת בריאותית כלשהי בחשיפה כזו לקרני UV, ואין היא מתייחסת להבדל בין UVA ו- UVB. מתי יאסרו גם על השמש לשלוח קרני UV? חשוב לזכור שמה שקובע זו הרמה של ויטמין D בסרום. רמה של בין 50 ל-70 נ"ג למ"ל (או פעמיים וחצי יותר, אם המדידה היא בננומו"ל) זוהי רמה מספקת, ולחולי מחלות לב או סרטן, בין 70 ל-100 נ"ג. בכדי להגיע לרמה כזו, זמן ההימצאות בשמש יכול להיות שונה מאוד מאדם לאדם. ככל שצבע העור של אדם כהה יותר מטבעו, כך עליו להימצא יותר זמן בשמש ולחשוף יותר חלקים מגופו כדי לקבל מנה מתאימה של ויטמין D. מסתבר שרק חשיפה יומיומית של כ- 40% מן הגוף לשמש, 15-20 דקות ביום, די בה. בהתחשב בעובדה שבארץ, בעיקר בחורף, יש יותר ימים מעוננים וגשומים, כדאי בחורף להיחשף לשמש עד חצי שעה בצהרי יום נאה, אף פעם לא עד כדי כוויה!

מקורות
http://www.jaad.org/article/S0190-9622%2811%2900808-5/abstract
90 percent of melanoma surgeries are unnecessary, study finds. Mercola.com Nov 29, 2012

 

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן