שוקולד להורדת לחץ דם

ממצאי מחקר חדש מעלים כי שוקולד ומוצרים עשירים בקקאו מסייעים להפחתת לחץ הדם
פעילות גופנית ידועה כמורידה את לחץ הדם. כך גם שליטה בתזונה בהפחתת מלחים מורידה עודף לחץ דם באנשים הסובלים מיתר לחץ דם אך מה בדבר השפעתו של הקקאו בכלל והשוקולד המריר בפרט על לחץ הדם בקרב אנשים בריאים – האם הוא משפיע ועד כמה?

ניסוי בשוקולד. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc1. צילום: Evan Amos
שוקולד עתיר קקאו. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc1. צילום: Evan Amos

עובדות מעניינות על שוקולד שלא ידועות לרבים מאיתנו מתייחסות להשפעותיו הבריאותיות המועילות. ממצאי מחקר חדש מצאו כי צריכת מוצרי שוקולד מרוכז בקקאושוקולד מריר לדוגמה עשירים ברכיבים נוגדי חימצון המכונים פלא בנולים. רכיבים אלה גורמים לתהליכים המעודדים הרחבת כלי דם. הרחבה זו של כלי הדם מובילה בסופו של דבר להפחתה בלחץ הדם בקרב הנבדקים במחקר.

הממצאים התבססו על כעשרים מחקרים שנבחרו במחקר מטא-אנליזה. המחקרים כללו מעל 800 נבדקים שצרכו בין שלושה גרם מוצרי קקאו ועד 100 גרם מידי יום. זאת בניסויים שנמשכו מספר שבועות. מן הממצאים העלו החוקרים כי אנשים שצרכו רמות גבוהות של קקאו נהנו מהפחתה בלחץ הדם שלהם.

בפרט מצאו החוקרים כי אנשים שצרכו שוקולד מריר לדוגמה או מוצרי קקאו מרוכזים אחרים באופן תכוף על בסיס יומי נהנו מהפחתה של 2.8 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי שלהם. בנוסף החוקרים מצאו כי הללו נהנו גם מהפחתה של 2.2 מ”מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי שלהם.

החוקרים מציינים כי לא מדובר בהפחתה מאד דרמטית אולם התווספות הפחתה זו בלחץ הדם להורדה נוספת בעקבות פעילות גופנית או צריכה מופחתת של נתרן לדוגמה במזון מצטברת לשיעורי הפחתה מצטברים שהינם משמעותיים וברי השפעה על הפחתת הסיכון לתחלואת לב וכלי דם.

הממצאים התפרסמו בכתב העת Cochrane Database of Systemic Reviews. המחקר נערך על ידי חוקרים מהמכון הלאומי לרפואה אינטגרטיבית במלבורן, ויקטוריה שבאוסטרליה, ומאוניברסיטת אדלייד בדרום אוסטרליה.