שיזוף נכון בשמש

מחקרים אחרונים שנעשו בארה”ב מלמדים שרק ויטמין D שמקורו בהשתזפות נכונה בשמש מספק את מלוא התועלת שיש לוויטמין זה. חוסר ויטמין D נמצא כקשור לסיכון גבוה יותר למחלות כמו קורונה. מידת החשיפה שתספק די ויטמין D תלויה בקו רוחב גיאוגרפי, בגובה מקום המגורים מעל פני הים, בשאלה אם יש זיהום אויר או לא, בצבע העור וכמובן בעונת השנה. ניתן לומר שביום מעונן, גשום או אביך, מידת הקרינה המגיעה לא תספק ויטמין D. ויטמין זה נוצר בעור כאשר קרני UVB ורק הן בלבד, מצויות בכמות מספקת והחשיפה אליהן מספיק ממושכת.

בארץ, במחקר שנעשה בבית חולים תל-השומר, בו נבדקו רמות ויטמין D בקרב מגזרים שונים באוכלוסיה – גברים, נשים, אשכנזים, תימנים, אתיופים, חרדים לבושי ביגוד שחור, ערבים – כללית נמצא מחסור של ממש אצל 79% מהאוכלוסייה. אם בודקים רמות של ויטמין D בדם בננוגרם למ”ל, רמה של 50 ופחות נ”ג היא מחסור, בין 50 ל-70 אופטימום, חולי סרטן וחולי ולב זקוקים לרמה של 70-100 נ”ג למ”ל, מעל 100 זה מתחיל להיות עודף. אם המדידה היא בננומול, יש להכפיל מספרים אלו ב-2.5 פעמים.

למי שמתחיל, שיזוף– חשיפה נכונה לשמש צריכה להיעשות בהדרגה – בהתחלה אפילו מספר דקות. בכל מקרה, ברגע שהעור נעשה ורוד, יש להפסיק. חשוב מאוד להקפיד לא לקבל כוויות שמש. מאחר והתמרחות בקרם מגן בולמת כמעט לחלוטין את קליטת קרני UVB החשובות, אבל הרבה פחות את קרני UVA המזיקות, חשוב לא להתמרח בקרם הגנה, זו גם סיבה מדוע יש להתחיל בהדרגה. הסתייגות זו של שהייה מספר דקות בהתחלה נכונה לגבי בעלי עור לבן. מי שיש לו עור כהה, מהשתזפות בעבר או בגלל מוצאו, יכול כבר מהתחלה להשתזף יותר זמן. הוא גם נזקק לשהייה יותר ממושכת בשמש כדי להגיע למנה אופטימאלית של קליטת ויטמין D .

השתזפות נכונה בשמש

עקרונית, חשיפה של חצי גוף, חצי שעה ביום, בחורף ממש בצהריים ובקיץ קצת לפני וקצת אחרי הצהריים, תספק מנה של כ-10,000 יחב”ל ויטמין D ליום, כמות שלא הזיקה לאף אחד מעולם. אם אדם רוצה להישאר בשמש משכי זמן ארוכים יותר, הוא יכול, אחרי חצי השעה הראשונה, להתמרח עם קרם עשוי מחומרים טבעיים בעל מקדם הגנה 15, לא יותר, ומדי חצי שעה לחדש את המריחה.

בנושא זה, אדם לא צריך לשגות באשליות. מי שלא נחשף לשמש עקב עבודה רצופה במקום סגור, או שהוא בקביעות לבוש בגדים כהים – בהכרח יהיה לו מחסור. לטיב ההלבשה יש משמעות. הביגוד אחראי לכיסוי העור וכך הפחתת הספיגה. וכאמור, כהי עור צריכים להיות בשמש משכי זמן ארוכים יותר מלבני עור.

עם השתזפות בשמש, חשוב להגן על הפנים ועל העיניים. חבישת כובע רחב שוליים יכולה לענות על כך. עובדה חדשה שנתגלתה לאחרונה היא שאם אדם משתזף בשמש, רק אחרי 24 שעות ויטמין D ייספג אצלו מהסבום, השומן שעל העור, אל תוך הגוף. רחיצה עם סבון שנעשית אחרי השתזפות בשמש מחסלת כמעט לחלוטין את האפשרות של הגוף לקלוט ויטמין D מהעור אל פנים הגוף. רחצה לא ממושכת במים בלבד, בלי סבון, פגיעתה הרבה יותר נמוכה. מי שצריך לחזור למקום עבודה או לבוא בין הבריות ויש לו ריח גוף, יכול למרוח דאודורנט טבעי תחת בית השחי – בדרך כלל זה יספיק. כללית, מי שחושב שמקלחת יומיומית עם סבון תגן על העור שלו, משיג בדיוק תוצאות הפוכות. על פני העור של האדם יש כמות רבה של חיידקים חיוביים, כמו אלו שבמעיים. חיידקים אלו מגנים על האדם מפני אינפקציות בעור, פצעי בגרות וכדומה.

להשתזפות מבעד לזכוכית אין כל ערך בריאותי, רק נזק. ברוב ימות השנה נוהגים אנשים במכונית עם שמשות סגורות. אלו מעבירות רק את קרני UVA המזיקות. הן גורמות להזדקנות העור ולסרטני עור כמו סרטן תאי בסיס וסרטן תאי קשקש. מצד שני, לנסוע במקום בו יש זיהום אויר עם חלונות פתוחים זה לא רעיון כל כך מוצלח. במקרים כאלו, יש ללבוש בזמן הנהיגה חולצה עם שרוולים ארוכים ובצבע כהה, כך גם קרני UVA המזיקות לא תפגענה בעור של הזרוע והכתף.

מקורות

http://en.wikipedia.org/wiki/Sun_tanning

Mercola March 26 2012 – Little Sunshine Mistakes that can give you cancer instead of vitamin D

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466