שיטת הדרכה מבוססת משוב ללימוד הרגלי ישיבה

חוקרים ישראלים פיתחו שיטה ייחודית מבוססת משוב תמונות מצולם ללימוד הרגלי ישיבה נכונה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבוראורטופדיה
הרגלי ישיבה לא נכונים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by. צילום: Skoivuma
חוקרים ישראלים פיתחו שיטת הדרכה ממוחשבת שמפחיתה ביעילות גבוהה הסיכון לבעיות שריר-שלד
סובלים מכאבי גב ומבעיות אורטופדיות בגלל ישיבה ממושכת על המחשב ?   חוקרים ישראלים מאוניברסיטת בן גוריון שבנגב פיתחו שיטת הדרכה ייחודית שהוכחה כיעילה יותר מהשיטות המקובלות, המסייעת ללמד את המודרכים כיצד לשבת נכון,תוך מתן משוב מתמיד באמצעות מצלמות אינטרנט.

השיטה מבוססת על שימוש בתמונות של עובדים שמצולמות באמצעות מצלמת אינטרנט ומוקרנות על מסך המחשב שלהם- כל עובד רואה כיצד הוא עצמו יושב באופן לקוי וכיצד הוא אמור לשבת. השיטה פותחה על מנת לצמצם את הסיכון לבעיות אורטופדיות של שריר-שלד של עובדים השוהים שעות רבות מול מחשב. זאת במיוחד נוכח ריבוי התלונות על בעיות אורטופדיות ופגיעות שריר-שלד בעקבות ישיבה לקויה מול המחשב ולנוכח כמות העובדים ההולכת וגדלה שמבלה שעות רבות מול מחשב בעידן המודרני.

השיטה פותחה על ידי צוות בראשות הדוקטור מירב טייב-מימון מהמחלקה להנדסת מערכות מידע באוניברסיטה, בשיתוף פרופסור ברכה שפירא, פרופ' ג'ולי צוויקל, דר' אלה קורדיש, דר' נפתלי ליברמן עם הסטודנטים עידו אורנשטיין, דודי בן-שמעון ודניס קלימוב ומר אייל לוי מחברת אינטל. ממצאי המחקר אודות השיטה ויעילותה בהשוואה לשיטה קונבנציונלית, פורסם בכתב העת Applied Ergonomics.

מובילת המחקר ד"ר טייב-מימון ציינה כי השיטה בה נעזרים המודרכים בתמונות כוללת גם את שיטת ההדרכה הארגונומית הקונבנציונאלית וגם מערכת המתבססת על מתן משוב אוטומטי מבוסס תמונות שמספק לעובד פידבק שוטף של הרגלי הישיבה שלו. המשוב נעשה בעזרת הקרנת תמונות למחשבו האישי של העובד, אשר בהן הוא מצולם באופן שמחדד כיצד הוא יושב בזמן-אמת, בהשוואה לתמונה כיצד הוא צריך לשבת באופן נכון (על פי הדרכה שעבר). מה שמסייע לשפר את מודעותו של העובד להרגלי השיבה הנכונים.

 על מנת לבחון את אפקטיביות השיטה, ערכו החוקרים מחקר התערבות בקרב 60 עובדים מאוניברסיטת בן-גוריון שבנגב ומקרב עובדי בית החולים סורוקה בבאר שבע, אשר עובדים שעות רבות מול מחשב.

 ניתוח הממצאים העלה כי שיטת ההדרכה החדשה המבוססת על משוב עם תמונות נמצאה כיעילה ועדיפה באופן מובהק בהפחתת הסיכון לבעיות שריר-שלד, בהשוואה לשיטת ההדרכה הארגונומית הקונבנציונאלית. השיטות הללו נמצאו עדיפות בהשוואה לנבדקים שלא עברו שום הדרכה ארגונומית (קבוצת ביקורת).

ממצאי המחקר העלו כי מעבר ליעילותה הגבוהה יותר של השיטה החדשה, נמצא גם כי נשים מפיקות תועלת רבה יותר מהשיטה בהשוואה לגברים.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן