שימוש בטכנולוגיה חדשה חוסכת ניתוח לב פתוח

רמב”ם: לראשונה בישראל- טכנולוגיה חדשנית שחוסכת ניתוח לב פתוח

פיתוח ישראלי, שנמכר לאחרונה במיליוני דולרים, נכנס לשימוש ברמב”ם ואפשר, לראשונה בארץ, לבצע תיקון דליפה של המסתם המיטרלי על ידי טבעת בצנתור. הטכנולוגיה החדשה, שזוכה להתעניינות עולמית, חוסכת למטופלים רבים ניתוח ארוך ומורכב.

גבר בשנות ה-70 לחייו, מאזור חיפה, עבר לאחרונה בקריה הרפואית רמב”ם טיפול חדשני, ראשון מסוגו בארץ, המאפשר טיפול בדליפה של המסתם המיטרלי, באמצעות השתלת טבעת בצנתור, במקום בניתוח לב פתוח.

הטיפול, שבוצע ברמב”ם במסגרת ניסוי קליני בינלאומי, התאפשר הודות לטכנולוגיה חדשה שאושרה לאחרונה לשימוש מסחרי באירופה, פרי פיתוחה של וולטק קרדיו, חברת הזנק ישראלית הפועלת באור יהודה. רק בתחילת החודש הודיעה חברת וולטק קרדיו על מכירתה לחברת Heartware האמריקאית בעסקת מניות ששוויה יכול להגיע לכמיליארד דולר.

הגבר שעבר את הטיפול החדשני סבל מהיסטוריה של מחלות לב, לרבות ניתוחי מעקפים בעבר. האיש היה במעקב ברמב”ם שנים ארוכות, וסבל מקוצר נשימה, ביטוי של אי ספיקת לב אשר התפתחה בשל דליפה של המסתם המיטרלי שבליבו. מדובר בבעיה נפוצה המתארת מצב שבו עלי המסתם המפריד בין העלייה לחדר השמאלי אינם נסגרים כהלכה, ובזמן התכווצות הלב, הם מאפשרים מעבר דם מהחדר השמאלי אל העלייה השמאלית. עד לא מזמן, מטופלים אשר סבלו מהבעיה נאלצו לעבור ניתוח לב פתוח, המערב את פתיחת בית החזה, הפסקת פעולת הלב וחיבור למכונת לב ריאה. ניתוח כזה טומן בחובו סיכונים לסיבוכים וזמני אשפוז והתאוששות ממושכים.

הטכנולוגיה החדשה שנכנסה לשימוש ברמב”ם, משלבת שתל שיקומי עם מערכת הובלה, העוברת דרך ווריד המפשעה, עד למסתם המיטרלי. בשלב זה השתל מתחבר אל טבעת המסתם המיטרלי באמצעות עוגנים זעירים, דמויי ברגים, שתוכננו במיוחד לצורכי ההליך הכירורגי הייחודי, והם ננעצים ברקמת טבעת המסתם. לאחר מכן מבצע הרופא המצנתר הידוק של הטבעת בעזרת השתל, פעולה אשר מקטינה את דליפת הדם מהחדר אל העלייה השמאלית בלב. לדבריו של ד”ר ארתור קרנר, רופא בכיר ביחידה לקרדיולוגיה התערבותית ברמב”ם ומי שביצע את ההליך הראשון בארץ, את התוצאה ניתן לראות באופן מידי: “כאשר מבצעים את הפעולה הזו בניתוח לב פתוח, מפסיקים את פעולת הלב וניתן לראות אם הדליפה פסקה רק לאחר שהניתוח מסתיים”, מסביר ד”ר קרנר, “במקרה הזה, הלב ממשיך לפעום לאורך כל ההליך ואנו רואים אם הדליפה פסקה, תוך כדי תנועה”.

על מנת להבטיח תוצאות מיטביות, ההליך כולו מבוצע תחת הנחיית מכשיר אקו – לב, הבודק את הלב וכלי הדם באמצעות אולטרסאונד. בביצוע הפעולה ברמב”ם סייעו פרופ’ יורם אגמון, מנהל היחידה לקרדיולוגיה לא-פולשנית, המעבדה לאקוקרדיוגרפיה ומרפאת מסתמי הלב בביה”ח, שהיה אמון על ביצוע ההדמיה לאורך הפעולה, וד”ר איתן אמנון, רופא בכיר ביחידה לקרדיולוגיה פולשנית.

ד”ר קרנר מציין כי לפעולה החדשנית יש ביקוש רב: “אנשים רבים סובלים מהבעיה, במיוחד בגילאים המבוגרים יותר”, אמר והוסיף, “פתרון שחוסך ניתוח רחב בוודאי עדיף עבורם. אנו ברמב”ם תמיד שמחים להיות בלב הקדמה הרפואית, וליישם בין כתליו של ביה”ח את הטכנולוגיות הקליניות החדשניות ביותר, לרווחת כל המטופלים”.

ההצלחה כבר מוכחת – תוצאות מרשימות בניסויים קליניים
טכנולוגיית הקרדיובנד מסתמנת כבר עתה כסיפור הצלחה בעולם הרפואה בכלל ובענף הקרדיולוגיה בפרט. התוצאות העדכניות של מחקר ההיתכנות המתנהל במספר מרכזים רפואיים בעולם, מדברות בעד עצמן. במסגרת המחקר שכלל מעקב אחר 50 חולים, הוכחה הטכנולוגיה כמחוללת שינוי באנטומיה של המסתם לאחר שיפור ניכר באי ספיקה של המסתם המיטרלי. כמו כן, נצפה שיפור באיכות החיים של החולים: לאחר מעקב של 6 חודשים ב- 80% מהחולים נצפה שיפור בדירוג חומרת המחלה על פי סולם הדירוג של אגודת הלב של ניו יורק. בנוסף, נצפה שיפור משמעותי באיכות החיים של הנחקרים על פי מבחן הליכה ועל פי שאלון לאיכות חיים. לאחר מעקב של 12 חודשים 93% מהחולים היו עם אי ספיקה מתונה ומטה.