שימוש רפואי של כרכום- זעפן

על איכויותיו הרפואיות של התבלין וצמח המרפא המוכר- זעפרן- כרכום

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
תבלינים, צמחים, אבקות, תוספים טבעיים וצמחי מרפא. צילום: מערכת פורטל הדוקטור- בריאות ורפואה.

איכויות מרפא של התבלין כרכום – זעפרן
התבלין כרכום הוא אבקת הפרחים והמאבקים של הצמח כרכום (Crocus sativus L.) ממשפחת האירוסיים. אין זה התבלין המוכר בשם כורכום, שהוא שורש מיובש וטחון של צמח הגדל בארצות טרופיות. הכרכום הוא תבלין בו יש שימושים רבים, לא רק כתבלין אלא גם כצמח מרפא. עיקר השימוש בו הוא בארצות המזרח ובארצות אגן הים התיכון.

באיראן משתמשים בכרכום כתרופה להקלת כאבי בטן וכאבים הנגרמים מאבני כליה (לא מדובר על כאבים אורתופדיים כמו כאבים בכף הרגל או כאבי גב לדוגמה אף שייתכן שישנה השפעה טיפולית מיטבה גם בתחומים של כאבים אורתופדיים). הסינים משתמשים בו לריפוי חבלות ולשיפור זרימת הדם בכליו. במחקרים שנעשו נמצא שיש לו תכונות נוגדות סרטן וכמו כן נמצא שהוא משפר את הזיכרון ובעל יכולות אנטיאוקסידנטיות. סוגי הסרטן שהכרכום נמצא בולם את התפתחותם במידה זו או אחרת הם מן הסוגים הבאים: לויקמיה, קרצינומה של תאי קשקש ושל השחלות, סרקומה של רקמות רכות, אדנוקרצינומה במעי הגס, רבדיומיוסרקומה ופפילומה. הפעילות הציטוטוקסית של התבלין כנגד תאי קרצינומה, סרקומה ולויקמיה נמצאה תלוית מינון. הוא נמצא מעכב גדילה של גידול מיימת אצל עכברים וטיפול איתו האריך את תוחלת החיים שלהם ב-40-120%. בניסויים עם עכברים הוא עיכב התפתחות של סרטן תאי קשקש, סרקומה ברקמות רכות וזאת בעכבו יצירה של חומצות גרעין, מבלי לעכב יצירת חלבונים.

לחומר כרוצטין, אחד המרכיבים המרכזיים של התבלין כרכום, מייחסים את מרבית היכולת הריפויית של התבלין. הוא משפר את הנשימה בנאדיות של הריאות וגם את נשימת התאים. הוא נמצא משפר גם זיכרון, מוריד רמות גבוהות של כולסטרול LDL ושל טריגליצרידים ומעלה את הרמות של כולסטרול HDL.
עקרונית, בריפוי טבעי ממליצים להימנע, עד כמה שניתן, מטיפולי כימותרפיה. אבל, מרבית חולי הסרטן עוברים טיפולים כאלו, עם תופעות לוואי קשות. מסתבר שנטילת התבלין כרכום אחרי טיפולים כימיים, כמו טיפול עם ציספלטין, הקלו במידה רבה את תופעות הלוואי של טיפול זה.

כרכום להקלת תסמינים של אחרי גמר תקופת הפוריות
מחקר נוסף בדק את השפעת התבלין כרכום על תופעות אצל נשים עם גמר תקופת הפוריות. מחקר זה, שהיה כפול סמיות ומבוקר פלסבו, בדק את השאלה האם יש לכרכום יכולת הקלה. במצבים אלו. במחקר שותפו 50 נשים שלחלקן היה מחזור סדיר ולחלקן תופעות של אחרי גמר תקופת הפוריות לפחות בששת החודשים האחרונים. הן חולקו באקראי לשתי קבוצות. האחת קיבלה 15 מ"ג כרכום בכמוסות, פעמיים ביום, והשנייה קיבלה כמוסות פלסבו. המחקר נמשך תקופה של 4 מחזורים חודשיים. לשם איתור חומרת התסמינים השתמשו בכרטסת לפי המילטון. מתוך דיווח יומיומי, ל-19 מתוך 25 הנשים הייתה הקלה של התסמינים, הקלה של לפחות 50% בחומרתם וזה קרה רק אצל 2 מתוך ה-25 שקיבלו פלסבו, .

מקורות שצוטטו

www.essortment.com/all/whatissaffron_rbck.htm
www.homeoint.org/site/classhom/sexhormonal.htm
www.homeocare.blogspot.com/2006/06/homeopathy-menopausehtml.
www.ayurvedictalk.com/healing-effects

*  האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן