שני פרויקטים חדשים לטיהור מים מזוהמים

איך מרחיקים חלקיקים מזהמים ממים : מענקים ממשלתיים לפרויקטים ייחודיים באוניברסיטת בן-גוריון; קבוצת חוקרים מהאוניברסיטה זכתה במענקים ממשלתיים להוביל שני פרויקטים ייחודיים בטיפול במים

פרויקט ייחודי בתחום הטיפול במים שיתבצע באוניברסיטת בן-גוריון ימומן על ידי משרד המדע. הפרויקט עוסק בהרחקת חלקיקים מזהמים ממים. הרעיון המרכזי הוא לבצע מניפולציה בתנועת המים כך שתביא להתקבצות החלקיקים ולהיצמדותם. כך ייווצרו חלקיקים גדולים שאותם ניתן להרחיק בפשטות וביעילות על ידי מערכות שיקוע וסינון. כיום, כחלק מתהליכי הטיפול במים נעשה שימוש בחומרים כימיים אשר מטרתם לגרום להיצמדות החלקיקים. מעבר לעלותם הגבוהה של חומרים אלו, הם עלולים לגרום לזיהום משני של המים ולבעיות בריאותיות.

בניסויי מעבדה ראשוניים הראו החוקרים שעל ידי יצירת תנודות מבוקרת של המים המביאים להתקבצות החלקיקים, ניתן להפחית בצורה משמעותית את השימוש בחומרים הכימיים הללו. הרעיון עלה כאשר מודל מתמטי להתקבצות חלקיקים במערכות זרימה שונות שפותח על ידי מרכז הפרויקט פרופ’ דוד קטושבסקי, הראה כי בים קיימת התקבצות של חלקיקים. ממצא זה אושר על ידי מדידות של גאולוגים ימיים בגרמניה שאיתם פרופ’ קטושבסקי שיתף פעולה (הממצאים פורסמו בעיתון JGR- Journal of Geophysical Research). בפרויקט הנוכחי יהיו שותפים חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון ומהטכניון המומחים לאספקטים שונים בטיפול במים, וכמו כן יתקיים שיתוף פעולה עם חברת “מקורות”. השותפים למחקר באוניברסיטת בן-גוריון הינם (לפי סדר האלף בית): פרופ’ אשר ברנר, פרופ’ לוי גבר, פרופ’ ג’ק גילרון, פרופ’ רוברט מרקס, ופרופ’ אריאל קושמרו. השותף מהטכניון הינו פרופ’ ערן פרידלר מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית.

פרויקט אחר, העוסק בהגדלת יעילות מערכות לטיפול במים והתפלה על בסיס ממברנות, יבוצע באוניברסיטת בן-גוריון במימון משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. בפרויקט זה ההתמקדות היא באספקט האנרגטי של מערכות הטיפול המבוססות על תהליכי הפרדה תוך שימוש בממברנות. חלקיקים תת-מיקרוניים המצויים במים ובאים במגע עם הממברנות סותמים את החרירים שלהם ובכך מגדילים את צריכת האנרגיה הדרושה כדי להעביר את המים מצד אחד לצד האחר של הממברנה. שימוש בשיטה של בקרת גודל החלקיקים על ידי היצמדותם תוך כדי אינטראקציה עם הממברנות תביא לחסכון אנרגטי בתפקודן וכן לחיסכון בתהליכי שטיפה פיסיקלית וכימית הנדרשים בדרך כלל במערכות סינון והתפלה. המחקר יתבצע בשיתוף פעולה עם חברת “מקורות”. שותפי המחקר מאוניברסיטת בן-גוריון: פרופ’ דוד קטושבסקי (מרכז הפרויקט), פרופ’ אשר ברנר, ופרופ’ ג’ק גילרון. השותף מהטכניון: פרופ’ ערן פרידלר.

פרופ’ דוד קטושבסקי, מרכז הפרויקט, הינו חבר סגל ביחידה להנדסה סביבתית וראש היחידה לניהול והנדסת בטיחות. הוא משמש יו”ר האגודה הישראלית לחקר הבעירה. תחומי המחקר בהם הוא עוסק סובבים סביב מכניקת הזורמים, דינמיקה של חלקיקים וטיפות (ארוסולים) במערכות שונות, שריפת תרסיסי דלק במנועי כלי רכב ותעופה, בחינת דלקים חלופיים, בקרת זיהום אויר, תהליכים אטמוספריים, ומערכות ארוסולים רפואיים. פרופ’ קטושבסקי הינו בוגר הטכניון בהנדסה אוירונוטית ובמתמטיקה, והשתלם בפוסט דוק בתחום הארוסולים במשך שנתיים וחצי במחלקה להנדסה סביבתית במכון הטכנולוגי של קליפרוניה (קלטק). נושא הטיפול במים התגבש אצלו לאחרונה במהלך שבתון באוניברסיטת אילינוי בשיקגו.