תגלית חדשנית תאפשר פיתוח טיפולים לסרטן ולאסתמה ?

האם תגלית במערכת החיסונית פותחת יעד חדש לפיתוח טיפולים לסרטן ולאסתמה ?

חוקרים באוניברסיטת תל-אביב גילו דרך לנטרל את השפעתו של חלבון המעודד תהליכים פתולוגיים בגוף: חוקרים מהמחלקה למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה קלינית בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב מציעים גישה חדשה להתמודדות עם סרטן, אסתמה, דלקות כרוניות ואלרגיות שונות. הגישה מתמקדת בנטרול פעילותו של חלבון מרכזי במערכת החיסונית בשם IL-4 שתכופות גורם להחמרתם של מצבים פתולוגיים.

המחקר שנערך על ידי פרופ’ אריאל מוניץ והדוקטורנט איתי מושקוביץ, פורסם אמש (29 ביוני 2015) בכתב העת היוקרתי PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences). הוא מומן על ידי הקרן הלאומית למדע (ISF), ICRF (Israel Cancer Research Fund) והקרן למחקר המטואונקולוגי על שם ורדה ובועז דותן.

“מטרתו הראשונית של המחקר הייתה לבחון מהו תפקידו של CD300f – חלבון מוכר המופיע לעתים בתאי המערכת החיסונית, אך איש לא הבין את פעולתו עד היום,” מסביר פרופ’ מוניץ. “במהלך המחקר חשפנו השפעה הדדית ברורה בין CD300f לבין ‘עושה הצרות’ הידוע IL-4.” במילים אחרות: תפקידו של החלבון CD300f הוא לאפשר את פעילותו של IL-4, ובלעדיו IL-4מאבד את השפעתו המזיקה.

“בדרך זו יצרנו יעד חדש לפיתוח תרופות,” קובע פרופ’ מוניץ. “תרופות עתידיות שינטרלו את CD300f , ינטרלו גם את פעילותו של IL-4, ועשויות להתאים לטיפול בכל המחלות הנתמכות על ידי IL-4.”

הגנה מפני אסתמה

מחלה אחת המוחמרת כתוצאה מנוכחותו של IL-4 היא אסתמה, ולפיכך בחרו החוקרים לבחון את מסקנותיהם במודל למחלה זו. לשם כך הם הנדסו עכברים כך שלא יהיה בגופם CD300f, והזריקו להם IL-4. העכברים, שאמורים היו לסבול בעקבות זאת מהתקפי אסתמה, לא פיתחו את המחלה במלואה, והתברר כי הם מוגנים מפניה במידה רבה.

“התגלית שלנו עשויה להוות בסיס לסוג חדש של אימונותרפיה – טיפול במחלות שונות בעזרת המערכת החיסונית עצמה,” מסכם פרופ’ מוניץ. “כעת אנחנו מתחילים במחקר חדש, שיבחן את יעילות הגישה לטיפול בסרטן.”

המחקר התפרסם אמש בכתב העת היוקרתי PNAS