תזונה בריאה בחג פסח

לקראת חג הפסח - כיצד להמנע מעליה במשקל ולשמור על תזונה בריאה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

תזונהעיכול
מצה לחג הפסח. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by-sa. צילום: David-R-Tribble

לקראת חג הפסח – כיצד להמנע מעליה במשקל ולשמור על תזונה בריאה

במהלך חג הפסח רבים צורכים יותר קלוריות בשל ארוחות החג המרובות והתזונה העשירה במצות. ערכה הקלורי של המצה שווה ערך לשתי פרוסות של לחם רגיל, לארבע פרוסות של לחם קל, ללחמנייה שלמה או ל-2/3 פיתה..לקראת החג מתפרסמים טיפים לאכילה נבונה מאת המחלקה לתזונה בבית החולים בני ציון. מנהלת המחלקה לתזונה בבית החולים בני ציון, דיאטנית קלינית ומקדמת בריאות M.Sc, בת חן כהן, מסבירה כי בעוד זמן קצר יחל הפסח ואיתו מגיעות המצות ומתארת מספר עובדות שאולי לא ידעתם עליהן ומספר המלצות תזוניות לקראת החג, שעשויות לסייע בתזונה בריאה יותר במהלך החג:

  • המצה הרגילה עשויה מקמח חיטה לבן. המצה נחשבת למזון קשה יחסית לעיכול. מצה לא מתאימה לאנשים שסובלים מבעיות במערכת העיכול, היסטוריה של חסימות מעיים או חולשת מעיים (למשל בגיל השלישי) ואף לא מומלצת לתינוקות ופעוטות. בנוסף, יחד עם אכילת המצה, וכל המאכלים המבוססים על קמח מצה, חשוב מאוד להקפיד על שתייה רבה של מים.

 

  • מצה אחת רגילה בעלת ערך קלורי של 116 קלוריות, והיא חסרת סיבים תזונתיים. ערכה הקלורי של המצה שווה ערך לשתי פרוסות של לחם רגיל, לארבע פרוסות של לחם קל, ללחמנייה שלמה או ל-2/3 פיתה. על מנת לשרוף את כמות הקלוריות שגופכם צרך באכילת מצה שאכלתם תצטרכו לרוץ רבע שעה במהירות בינונית, או ללכת חצי שעה (למצה אחת ויחידה, כן?)

 

  • בשנים האחרונות ניתן למצוא על המדפים מגוון משמעותי של מצות: עם שיפון, סובין, קמח מלא ואפילו מצות אורגניות. ברמה הקלוריות אין הבדל גדול בין סוגי המצות השונים אבל בכמות הסיבים יש הבדל. במצות מועשרות בסובין או במצות מחיטה מלאה נמצא 4-6 ג' סיבים במצה אחת (כמו לאכול פרי או ירק עם הקליפה שלו). לכן מומלץ לבחור במצות עם סיבים תזונתיים. הן גם יגרמו לכם להיות שבעים יותר מהארוחה, ויעזרו בגלל הסיבים שבהן-בהורדת סוכר בדם, באיזון לחץ הדם, בשגשוג חיידקי מעיים טובים ועוד. לא לשכוח לשתות הרבה כשאוכלים אותן. אחרת העצירות כמעט מובטחת.

 

  • כיום מוצעים הרבה תחליפים כשרים לפסח המהווים תחליף ללחם ביניהם פריכיות שונות אשר מומלצות מאוד לשומרים על משקלם ומעוניינים להמשיך לשמור גם בימי החג. ישנן גם לחמניות שונות כשרות לפסח, המוצעות במסעדות ועשויות מקמחים שונים, בעיקר קמח תפוחי אדמה אך הן אינן מומלצות למי שמעוניין בהשגת המטרות הנ"ל משום שהן עשירות מאוד בקלוריות ואינן משביעות.

 

  • במהלך חופשת הפסח כאשר יוצרים לטייל, עדיף לבחור בפירות, ירקות, פריכיות ואגוזים כנשנושים בריאים במקום המצה עם השוקולד.

 

  • ניקיון חג פסח מסייע לשריפת קלוריות אך מומלץ כעניין שבשגרה, ובוודאי במהלך הפסח, אם אתם בחופש עם או בלי המשפחה, צאו להליכה יומיומית למשך שעה, שגם עושה טוב לגוף ולמשקל וגם לנשמה…

חג שמח!

דילוג לתוכן