מיפרצת באבי העורקים- תסמיניה והטיפול בה

מה היא מפרצת באבי העורקים, איך מאתרים אותה וכיצד מטפלים בה ?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורמחלות לב
לב האדם. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: Tvanbr

מה עלול להוביל למפרצת באבי העורקים? מה מרגישים כשסובלים ממפרצת באבי העורקים? מהם התסמינים וכיצד מאבחנים מפרצת באבי העורקים? כיצד מונעים מצב רפואי זה ומה הטיפול במפרצת באבי העורקים ?

מפרצת אבי העורקים מתייחסת לבליטה או התרחבות חריגה של אבי העורקים, כלי הדם העיקרי המוביל דם מחומצן מהלב לשאר הגוף. ישנם שני סוגים של מפרצת אבי העורקים: מפרצת אבי העורקים הבטן (AAA) ומפרצת אבי העורקים החזה (TAA).

הגורמים למפרצת אבי העורקים יכולים להשתנות. ברוב המקרים, הגורמים הם תוצאה של דפנות עורקים מוחלשות או פגומות. גורמי הסיכון כוללים גיל, היסטוריה משפחתית של מפרצת, לחץ דם גבוה, עישון ומצבים גנטיים מסוימים. מפרצת אבי העורקים לרוב אינה באה לידי ביטוי בתסמינים כלשהם עד שהעורק נפגע מספיק כדי ללחוץ על מבנים שכנים. התסמינים עשויים לכלול כאבי חזה או גב, קושי בבליעה, צרידות, קוצר נשימה ותחושת פועם בבטן.

הטיפול במפרצת אבי העורקים תלוי בגודלה ובמיקומה. ניתן לעקוב אחר מפרצות קטנות באופן קבוע. בעוד שמפרצות גדולות יותר עשויות לדרוש התערבות כירורגית. אפשרויות ניתוח כוללות תיקון פתוח או תיקון אנדווסקולרי, כאשר שתל סטנט מוחדר דרך כלי הדם כדי לחזק את האזור המוחלש.

מניעת מפרצת אבי העורקים כוללת ניהול גורמי סיכון כמו שליטה בלחץ הדם, הפסקת עישון, שמירה על משקל תקין ואימוץ אורח חיים בריא ללב הכולל פעילות גופנית סדירה ותזונה מאוזנת.

מיפרצת באבי העורקים

כאמור, מפרצת באבי העורקים Aortic Aneurysm הינה תופעה שבה מתרחב כלי דם ראשי אאורטה- אבי העורקים כך שדופנו נחלשת ומתנפחת, ועלולה להתפוצץ ולגרום דימום ונזק כבד עד מוות.
מפרצת יכולה להתהוות בכל איזור של אבי העורקים- בבמפרצת בטנית, באיזור החזה או באיזור שביניהם. כמו כן עשויה להתהוות מפרצת בכלי הדם שמובילים למוח.

סימפטומים של מיפרצת באבי העורקים

הסימפטומים הנפוצים ביותר של מיפרצת הם כאבים באיזור והקרנה לאיזורים נוספים.
תסמיני המפרצת קשורים למיקומה. כך מפרצת בטנית מתאפיינת בתלונות על פעימות ולחץ בבטן, כאבים בגב ובאיזורים שונים בבטן, במפשעה, בישבן ואף ברגליים ולעיתים תחושת פעימות זרימת דם באיזור קטן בחלל הבטן.
תסמיני מפרצת באיזור החזה כוללים כאבים באיזור החזה וכאבים בגב העליון, צפצופים, שיעול ואף צרידות.

מניעה וטיפול במפרצת באבי העורקים

מפרצת באבי העורקים קשורה לגורמי סיכון כמו עישון, יתר לחץ דם, כולסטרול ושומני דם ברמה גבוה, טרשת עורקים, היסטוריה משפחתית או רקע תורשתי כמו תסמונת מרפאן Marfan’s syndrome.

לפיכך ההתנהגות המונעת היעילה ביותר להפחתת סיכון היא תזונה בריאה, כושר גופני ואורח חיים בריא הכולל הימנעות מעישון, ממזון שומני, מכולסטרול, מיתר לחץ דם ואף שימוש בכדורים במקרי הצורך.

במקרה של מיפרצת ניתן להשתמש בכדורים להפחתת הסיכון לסיבוכים. אולם הטיפול במיפרצת בגודל מסוים מחייב הליך כירורגי בו מתוקן אבי העורקים או מוחדר סטנט.

לנוכח הסיכון מוגבר במיוחד בו מצויים מבוגרים שעישנו בעבר, ממליצים מוסדות בריאות לאומיים שונים- למשל בארצות הברית לגברים בגילאי 65-75 שעישנו בעברם לעבור בדיקת אולטרסאונד לאבחון מפרצת אפילו ללא תלונות על תסמינים או לגברים בני 60 ומעלה עם רקע משפחתי של מיפרצת.

מלבד אולטרסאונד גם בדיקות CT – טומוגרפיה ממוחשת מסייעות לאבחון לא פולשני של מיפרצת.

הודעת שירות: סובלים מדורבן בכף הרגל ? בעיית דורבן בכף הרגל מטרידה אנשים רבים. לטיפול בבעיית דורבן בכף הרגל.

דילוג לתוכן