לא להכניס את המדינה לקביעת כמות אמצעי תקשורת

עו”ד מיכל הלפרין הממונה על ההגבלים העסקיים: “להכניס את המדינה, כמי שתגיד כמה אמצעי תקשורת צריכים להיות, זה נראה לי ללכת אחורה ברמת ההתפתחות ההיסטורית של מדינת ישראל ולא ללכת בכיוון החיובי”

לא תפקיד המדינה

מה תפקידה של המדינה בקביעת אסטרטגיה ביחס לכמות אמצעי התקשורת הנכונה ? “להכניס את המדינה, כמי שתגיד כמה אמצעי תקשורת צריכים להיות, זה נראה לי ללכת אחורה ברמת ההתפתחות ההיסטורית של מדינת ישראל ולא ללכת בכיוון החיובי”, כך אמרה עו”ד מיכל הלפרין הממונה על ההגבלים העסקיים, בכנס של המרכז למשפט וטכנולוגיה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה שנערך במאי.

בהרצאתה התייחסה עו”ד הלפרין להליכים הנערכים בבית הדין להגבלים עסקיים ואמרה שיש בהחלט צורך לערכאת ערעור בנושא מיזוגים, אולם בכדי שערכאה כזו תהייה אפקטיבית, היא חייבת להיות מהירה יעילה ובהליך מזורז. “מיזוגים לא יכולים להישאר תלויים ועומדים לנצח. אם רוצים שיהיה גוף שיבדוק את החלטת הממונה, ואנחנו רוצים שיהיה כזה, אנחנו צריכים שהערכאה תחליט מהר וביעילות. התחושה שלי שבית הדין להגבלים עסקיים נענה לאתגר הזה ואכן הוא מטפל בערעורים על מיזוגים ביעילות רבה”, אמרה עו”ד הלפרין.

בהקשר של האכיפה הפלילית אמרה הממונה על ההגבלים העסקיים, כי האכיפה הפלילית היא נדבך מאוד חשוב באכיפה של הרשות וכמדיניות הם מייחדים את האכיפה הפלילית בראש ובראשונה לקרטלים ותיאומי מכרזים.

האכיפה הפלילית תימשך

“כל מי שהיה מעורב בעשייה הפלילית יודע שהגיבוש והניהול של חקירה הפלילית – זאת נושאת מטוסים שנעה לאט מאוד ובקצב איטי. כאשר בסוף מגיעים להרשאה פלילית ולעונשים ובוודאי עונשי מאסר המשמעות ההרתעתית היא רבה מאוד. אם המנהלים ידעו שהם חשופים לאכיפה פלילית מכיוון שהם הפרו את חוק ההגבלים העסקיים הם לא ירצו להיות באזור הזה ולכן האכיפה הפלילית תמשך. בית המשפט העליון רואה את הענישה הפלילית ועונשי המאסר עין בעין אתנו, הוא חושב שצריך לעשות את ההחמרה במדורג. אנחנו רואים את עקומת הדרוג כמאוד תלולה. בית משפט העליון רואה את העקומה יותר מתונה אבל בסופו של דבר זה בשולי הדיון. התלם המרכזי של עונשי המאסר הוא תלם שהרשות קיבלה גיבוי”, אמרה.

בכל הקשור לסוגיות יעילות ופטור אמרה עו”ד הלפרין, כי שיקולי יעילות הם חלק בלתי נפרד משיקולי הממונה בנושא מתן פטור. “שיקולי יעילות הם חלק מהניתוח התחרותי וכך צריך לראות את זה. לא יצרתי תקדים חדש אין פה חידוש. שיקולי יעילות יהיה חלק מהעניין מתהליך בקשת פטור”, אמרה.

בהרצאתה התייחסה עו”ד הלפרין לנושא הפירמות הכושלות ואמרה שבמקרים רבים, בעלים של חברות טוענים בקלות רבה מידי שהן “פירמה כושלת” בכדי להקל על תהליך המיזוג. לדבריה, הניסיון המצטבר של הרשות בסוגיה זו הותיר משקעים לא טובים.