להפחית בצריכת השומנים

צמצמו את כמות השומנים שאתם ובני משפחתכם צורכים בתפריטכם התזונתי. מוטב לצמצם את כמות המזונות השומניים הנצרכת בתפריטכם היומי לעד 30%-20 מסך הקלוריות, ולאכול במקומם ירקות ופירות ומזונות בריאות מזינים וביניהם דגנים מלאים לדוגמה. אלה יזינו את גופכם טוב יותר ויסייעו לכם בשמירה על בריאות ומשקל תקינים.

רצוי ליצור תפריט יומי בעזרת מומחה בתחום התזונה בהתחשב בפעילויותיך הגופניות, מגבלותיך, רקע רפואי, מגבלות התזונה שלך . עם זאת, ככלל, צריכת שומן יומית היא 30%-20% מסך הקלוריות בתפריט. פחמימות בכמות שבין 50% ל-60% מהקלוריות היומית וכ 10-20% חלבונים מהתפריט.

מלבד השאיפה להפחתת צריכת מזונות שומניים בשל עודף משקל- מטעמים אסתטיים, קיימת חשיבות מכרעת להפחתת עודפי השומנים בגוף ושמירה על תפריט תזונתי מאוזן משיקולים בריאותיים. מחקרים רבים מצאו כי השמנה קשורה במישירין לעלייה ניכרת בסיכון לחלות במגוון מחלות כרוניות מסוכנות. כך נמצא כי השמנה היא גורם סיכון לחלות בסרטן לסוגיו כגון סרטן הקיבה, סרטן הושט, סרטן המעי הגס ועוד. עוד נמצא במחקרים כי משקל עודף מביא ליתר לחץ דם, לבעיות אורתופדיות עקב לחץ עודף על המפרקים, לדום נשימה בעקבות לחץ שומנים על קנה הנשימה, עודף משקל מביא לעלייה בסיכון לפתח סכרת מסוג 2, בשיעור של פי 3 בהשוואה לבעלי משקל תקין, מעלה את סיכויי ההתעוורות בגיל מבוגר, העלאת הסיכוי ללקות בבעיות הנוגעות לפריון האישה, בריאות העובר, העדר און בגבר (בעיות זיקפה) ועוד.

הפחתת כמויות השומן בתפריט שלכם ושל קרוביכם האהובים באופן יומי ותזונה מאוזנת אמנם תסייע לכם לשמור טוב יותר על בריאות ומשקל גוף תקינים אולם מחקרים מצביעים על כך, כי שמירה על תפריט תזונתי יחד עם פעילות גופנית סדירה, מובילה לשמירה על בריאות פיזית ונפשית רבה אף יותר.

לשם הפחתת כמות השומנים בתפריט היומי שלכם הימנעו ככלל ממזונות קלאסיים עתירי שומן כגון מאכלים מטוגנים, בשר שמן, המבורגרים, נקניקים ונקניקיות, צ’יפס, קציצות ושניצלים בטיגון, ביצים מטוגנות, קציצות בשמן עמוק וכו’.

יתרה מזאת, על מנת להגיע לרמת השומנים היומית הנדרשת מכלל התפריט התזונתי, יש להביא לצמצום בכמות החטיפים, הממתקים, השוקולדים, העוגיות והנשנושים רווי השומן הנאכלים בין הארוחות. כמו כן על מנת לקצץ בכמות השומן היומי לרמה האופטימלית,יש הפחית ברטבים המכילים אחוזי שומן גבוהים, יש להמעיט בצריכת מוצרי חלב ודומיהם העשירים בשומן כגון חמאה ומרגרינה, חלב ומוצריו שהינם בעלי תכולת שומנים נמוכה יחסית – לדוגמה 3%-5%. למרות ששקדים, אגוזים וגרעינים מכילים ויטמינים ומינרלים חשובים, הם מכילים גם כמויות שומן נכבדות ועל כן יש להקפיד לצרוך מהם בצורה מבוקרת.

כאמור, יש לזכור כי השינוי צריך להתבצע בהדרגה ותוך ייעוץ עם מומחה, תוך איזון סוגי וכמויות המזון והפחתת כמויות השומן בהתאם למאפיינים, הפעילויות, הצרכים, היכולות וההיסטוריה הרפואית של אותו אדם.