אבחון הפרעת קשב והיפראקטיביות

מהי הפרעת קשב והיפראקטיביות ואיך מאבחנים אותה ?

הילד מתקשה להתרכז בשיעור? הוא לא זוכר מה היו שיעורי הבית ? ייתכן שילדכם סובל מהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות המכונה בקיצורADHD   ובתיאור מלא Attention-deficit hyperactivity disorder

בסרטון הבא מסביר ד"ר מתיו ארדלי על ADHD. בסרטון תקבלו מידע אודות הפרעת קשב והיפראקטיביות, כיצד לקבל אבחון מעמיק לגביה, ומה הם התסמינים שמאפיינים אותה.

בין היתר מתוארים סימפטומים כמו תנועתיות יתר, עצבנות וחוסר יכולת להתמקד ובכלל- פחות שליטה על דחפים בהשוואה לילדים אחרים. זאת באופן שהסימפטומים הללו מופיעים אצל ילדכם למשך יותר משישה חודשים, כאלה שמפריעים ליכולתו של הילד לתפקד ושהיו בולטים יותר בהשוואה לילדים אחרים בקבוצת הגיל שלו. בנוסף, יש לבחון בעת האיבחון את הקשב, הריכוז והפעלתנות של הילד בכיתה, ביחסים עם אחרים, דפוסי תקשורת, יכולת השלמת מטלות ועוד.

הסרטון מתאר את השוני בגישות האבחוניות לגבי ההפרעה ורמת הסובייקטיביות הגבוהה באבחון של ADHD כך שרופאים בתרבותיות מקומיות שונות, מאבחנים באופן רחב יותר או פחות את ההפרעה.  כך לדוגמה רופאים אמריקאים נוטים לאבחן ילדים כסובלים מהפרעות קשב והיפראקטיביות, יותר בהשוואה לעמיתיהם הבריטים.

הסרטון ממליץ לקבל אבחון אצל רופא ילדים או פסיכולוג המתמחה בבעיות ADHD  וכי במיוחד בשל הרקע הגנטי של ההפרעה, יש לערוך בירור רפואי מקיף, כולל בדיקות ראייה ושמיעה לדוגמה, לפני האבחון על מנת לשלול קיומם של גורמים אחרים הקשורים להיסטוריה רפואית. כך נדרשת בחינה של רקע משפחתי, תרופות שהילד נוטל או נטל, אלרגיות ועוד.

חשיבות הבחינה המקדימה רבה. כך לדוגמה גורמים סביבתיים, בעיות רגשיות, מצוקות וטראומות או בעיות תפקודיות , מחלות וליקויים פיזיולוגיים עלולים לגרום להתנהגויות אלה, ולכן אין להקל ראש בתהליך זה ולהתלות באבחנה שלא על רקע מקיף, באופן הפוטר את ההורה מאחריות לקבלת אבחון מקיף לגורם הבעיה המדויק.

דילוג לתוכן