בחירה בחדר המיון משפרת את שביעות הרצון

מטופלים בחדרי מיון בבתי החולים הקטנים מרוצים יותר. גברים מרוצים יותר מנשים; אפשרות בחירה בחדר המיון מגדילה את שביעות הרצון

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מוסדות וארגונים רפואייםבתי חולים
מגדל האשפוז בבית החולים איכילוב- המרכז הרפואי תל אביב. צילום: מערכת פורטל הדוקטור.

מטופלים בחדרי מיון בבתי החולים הקטנים מרוצים יותר. גברים מרוצים יותר מנשים; אפשרות בחירה בחדר המיון מגדילה את שביעות הרצון

מן הממצאים שפורסמו עולה כי חדרי המיון בבתי החולים הקטנים מובילים בשביעות הרצון. אפשרויות בחירה למטופל משפרת את חוויתו החיובית. משרד הבריאות פרסם את תוצאות המדידה שנערכה בסקר חווית המטופל במחלקות לרפואה דחופה בו השתתפו מטופלים שביקרו במיון ושוחררו או עברו לאשפוז במחלקות. נדגמו כל סוגי המיונים, פרט למיון נפש, מיון נשים ומיון יולדות.

במשרד הבריאות מדגישים כי "חדר המיון, בהיותו שער כניסה לבית חולים, הוא סביבה טיפולית בעלת קשיים ייחודיים אובייקטיבים. המטופל מגיע כואב, מודאג וחסר אונים, ונכנס לסביבה המתאפיינת בעומס רב, חוסר ודאות וזמני המתנה ממושכים. כמענה לקשיים הקיימים חדרי המיון , מקדם משרד הבריאות בשנים האחרונות תוכנית לאומית רחבה ומקיפה לשיפור איכות הטיפול וחווית המטופל בחדר המיון. התכנית כוללת טיפול בחלופות הפניה לחדר המיון, שיפור תהליכי תפעול, פתרונות טכנולוגיים, קביעת סטנדרטים, הוספת כוח אדם והטמעת תפקידים חדשים (כגון: עוזרי רופא ומנהלני תפעול), שיפור תשתיות פיזיות ועוד". במשרד הבריאות מוסיפים ומציינים כי כחלק מתוכנית זו בנו תוכנית להתערבות לאומית המיועדת לשם "שיפור חווית המטופל והמטפל בחדרי המיון. תוכנית לאומית זו היא ראשונה מסוגה בעולם. לצורך יישום מטרה זו, פותחה הכשרה ייעודית וייחודית, עם התאמות לחדרי מיון מבוגרים ולחדרי מיון ילדים, הכוללת ארגז כלים הנדרש לשיפור חווית המטופל והמטפל בחדרי המיון וכוללת נושאים שונים בתחום מיומנויות תקשורת בין מטפל למטופל, כלים להתמודדות עם לחץ ושחיקת מטפלים, תיאום ושיתוף פעולה בין הצוות, רצף הטיפול, מתן מידע ועוד. במהלך שלוש שנים (בין 2016-2019) מובילי שינוי מכל חדרי המיון ברחבי הארץ השתתפו בהכשרה."

ממצאי הסקר בהתבסס על ראיונות עם מעל 11,000 מטופלים מ-29 בתי חולים כלליים ברחבי הארץ העלה כי התייחס לבתי חולים לפי גודל, מטופלים בבתי חולים קטנים מרוצים יותר ממי שביקר במיון במרכזי על ובבתי חולים בגודל בינוני. בהשוואה בין בתי חולים לפי היקף הביקורים במיון, נמצאו הבדלים מובהקים בכל הפרמטרים בין קבוצות בתי החולים, כאשר קיים יתרון לבתי חולים קטנים יותר (עם היקף המופעים השנתי לחדרי המיון עד 90,000 מופעים).

עוד ניכר כי גברים מרוצים יותר מנשים; עוד עולה כי מטופלים שניתנה להם האפשרות לבחור בית החולים, מרוצים יותר מאלו שנמנע מהם לבחור.

חדרי המיון המיועדים למבוגרים מי שהועבר לאשפוז מרוצה יותר ממי ששוחרר. כך גם מי שהגיע למיון במשמרות של צוות רפואי אורגני (ולא רופאים תורניים). עוד עולה מן הממצאים כי מטופלים צעירים בין הגילאים 18-34 פחות מרוצים בהשוואה למטופלים בני 34+.

במודל לניבוי הגורמים המשפיעים על תחושת המטופלים בידיים טובות נמצא כי ההשפעה המירבית נובעת מהפרמטרים של תחושת סדר וארגון (העבודה בחדר מיון התנהלה בצורה מסודרת ומאורגנת, הצוות עבד בתיאום ובשיתוף פעולה), ליחס של רופאים ואחיות, להסברים של הצוות במיון, עד כמה הביקור במיון סיפק מענה לבעיה בגינה הגיעו.

הציון המסכם של חווית המטופל ברמה הלאומית בסקר זה עומד על 74%. בתרשים הבא מוצגת ההשוואה בין בתי החולים השונים, תוך התייחסות לשינוי ביחס לסקר הקודם:

דילוג לתוכן