אדממה

אדממה Edamame הינו מאכל של תרמיל ובו פולי סויה שלא בשלו לאחר שפולים אלה עברו אידוי או בישול כלשהו. סויה Glycine max היא צמח מאכל חד שנתי מסוג קטניות. כבר לפני אלפי שנים החלו לגדל סויה מתרובתת. מקור אדממה בשפה היפנית ומשמעותה פולי גבעול כיוון שאדממה נקנתה בעבר כשתרמיל פולי הסויה מחובר לגבעול הצמח.

אדממה. פולי סויה למאכל. צילום: Pixabay u_9vstifjx
אדממה. פולי סויה למאכל. צילום: Pixabay u_9vstifjx

אדממה היא תרמיל המכיל פולי סויה לא בשלים. פולי סויה רגילים נאכלים כשהם יבשים ברחבי העולם או עוברים תהליך עיבוד, בישול, התססה ועוד. צמח הסויה משמש לבעלי חיים כמספוא לצד שימושים אכילה בשמן, בעיבוד לטופו או טמפה שהינה התססה של פולי הסויה. כמו כן משמשת הסויה להפקת רוטב סויה, קמח סויה ומעדני סויה. זאת לצד שבבי סויה וחלב סויה.

אדממה בפרט וסויה בכלל הוא מזון המכיל חלבון במינון משמעותי. החלבון המצוי באדממה ובסויה הוא חלבון מלא. סויה מכילה פיטו אסטרוגן. בעבר עלו חששות שפיטו אסטרוגן הוא הורמון הדומה לאסטרוגן ולכן אולי עשוי להשפיע על מערכת הרביה. אולם ממצאי מחקרים חדשים העלו כי אין השפעה של סויה על מערכת הרביה והיא בטוחה לשימוש. חלבון מלא הוא חלבון אשר מכיל את כלל החומצות האמיניות הנחוצות לגופנו. אדממה וסויה עשירים במינרלים כמו סידן, אשלגן, זרחן, ברזל, מנגנן וכן בויטמינים מסוג B.

כמה קלוריות יש באדממה ?

בכל מאה גרם של של אדממה יש כ-120 קלוריות, יש כ-12 גרמים של חלבונים ויש כמעט 9 גרם פחמימות. אדממה אחד ששוקל בערך 120 גרם מכיל כ-55 קלוריות ו-12 גרם פחמימות.

את האדממה לרוב אוכלים כשהוא מבושל עם מלח גס או מאודה. יש שמשתמשים בפולי הסויה הלא בשלים של אדממה בתוך סלט. יש המשתמשים באדממה ללא התרמיל בתוך בישולים שונים. עם זאת כאמור רוב השימוש באדממה הוא באידוי או בישול עם מלח. זאת בניגוד לפולי הסויה הבוגרים והבשלים שמעובדים בצורות מגוונות יותר.

אדממה מצוי מציע מגוון מינרלים וגם ויטמינים שונים. ביניהם לוטאין עם זאקסנטין, נחושת, אבץ, חומצה פולית, ויטמין A, ברזל ומגנזיום וכן מנגן, זרחן ואשלגן. באדממה יש סיבים תזונתיים וכן חומצות שומן רב בלתי רוויות לצג חומצות שומן אומגה 3 וכן חומצת שומן אולאית – אומגה 9. זאת בנוסף לויטמין C, ויטמין E וגם ויטמין K.

 

התועלת הרפואית של אכילת אדממה

באדממה כמו גם בפולי סויה בשלים יש ריכוז של ויטמינים ומינרלים. ביניהם גם ויטמין C המועיל מאוד לבריאות. יחד עם זאת בהרתחה, בישול או אידוי יורדת כמות הויטמינים והמינרלים באדממה.

סויה מכילה רכיבים מועילים וביניהם כולין, מנגן ואינוסיטול. אדממה ופולי סויה מכילה גם ספונינים. כמו כן הסויה מכילה פיטואסטרוגן, הורמון הדומה לאסטרוגן שמקורו צמחי. סויה נחשבת גם כמקור איכותי למגוון חומצות אמיניות נחוצות. היא מסייעת לשמירת מאסרת שריר ולעיכוב הצטברות שומנים. זאת לצד ערכה בהפחתת תהליכי דלקת.

תועלותיה הבריאותיות של סויה בכלל ושל פולי סויה – אדממה נוגעת למגוון היבטים רפואיים:

 

מתכון להכנה של אדממה :

 

ערכים תזונתיים של אדממה

לפניכם בטבלה כלל הרכיבים של האדממה, ערכה התזונתי, הרכב הקלוריות באדממה, כמות הפחמימות בה, אחוז השומנים ושיעור החלבונים באדממה לצד המינרלים, הויטמינים והסימון התזונתי. ערכים תזונתיים של האדממה אשר מפורטים מטה מתבססים על נתוני משרד החקלאות האמריקני. טבלת ערכים תזונתיים זו מתארת ערך התזונתי של מאה גרם אדממה:

סימון תזונתיערך תזונתי ל-100 גרם אדממה – פולי סויה
מים (גרם)72.77
קלוריות – אנרגיה (קק”ל)121
חלבונים (גרם)11.91
שומנים (גרם)5.2
ערך Ash (גרם)1.21
פחמימות (גרם)8.91
סיבים תזונתיים (גרם)5.2
סוכרים (גרם)2.18
סוכרוז (גרם)1.12
סוכר גלוקוזה (גרם)0
סוכר פרוקטוז (גרם)0.12
סוכר לקטוז (גרם)0
סוכר מלטוז (גרם)0.95
סוכר גלקטוז (גרם)0
עמילן (גרם)1.51
סידן – קלציום (מ”ג)63
ברזל (מ”ג)2.27
מגנזיום (מ”ג)64
זרחן (מ”ג)169
אשלגן (מ”ג)436
נתרן (מ”ג)6
אבץ (מ”ג)1.37
נחושת (מ”ג)0.345
מנגן (מ”ג)1.024
סלניום (מיקרוגרם)0.8
ויטמין C – חומצה אסקורבית (מ”ג)6.1
תיאמין (מ”ג)0.2
ריבופלבין (מ”ג)0.155
ניאצין (מ”ג)0.915
ויטמין B5 – חומצה פנטוטנית (מ”ג)0.395
ויטמין B6 (מ”ג)0.1
חומצה פולית – ויטמין B9 (מיקרוגרם)311
כולין (מ”ג)56.3
בטאין (מ”ג)4.5
ויטמין B12 (מיקרוגרם)0
ויטמין A (מיקרוגרם, RAE)15
רטינול (מיקרוגרם)0
בטא קרוטן (מיקרוגרם)175
אלפא קרוטן (מיקרוגרם)0
בטא קריפטוקסנטין (מיקרוגרם)8
ויטמין A (יחידות UI)298
ליקופן (מיקרוגרם)0
לוטאין עם זאקסנטין (מיקרוגרם)1619
ויטמין E – אלפא טוקופרול (מ”ג)0.68
ויטמין E מוסף (מ”ג)0
בטא טוקופרול (מ”ג)0.06
גמא טוקופרול (מ”ג)5.88
דלתא טוקופרול (מ”ג)3.57
אלפא טוקוטריאנול (מ”ג)0.02
ויטמין K (פילוקווינון, מיקרוגרם)26.7
חומצות שומן רווי (גרם)0.62
חומצות שומן חד בלתי רווי (גרם)1.282
חומצות שומן רב בלתי רווי (גרם)2.156
חומצת שומן לינולאית – אומגה 6 (גרם)0
חומצת שומן אלפא לינולנית ALA – אומגה 3 (גרם)0.358
אומגה 3 EPA (גרם)0.003
אומגה 3 DPA (גרם)0
שומן טרנס (גרם)0.009
כולסטרול (מ”ג)0
טריפטופן (גרם)0.126
תראונין (גרם)0.331
איזולאוצין (גרם)0.3
לאוצין (גרם)0.745
ליזין (גרם)0.745
מתיונין (גרם)0.141
ציסטאין (גרם)0.124
פנילאלנין (גרם)0.488
טירוזין (גרם)0.336
וואלין (גרם)0.324
ארגנין (גרם)0.724
היסטידין (גרם)0.267
אלנין (גרם)0.446
חומצה אספרטית (גרם)1.348
חומצה גלוטמית (גרם)2.02
גליצין (גרם)0.434
פרולין (גרם)0.686
סרין (גרם)0.665
הידרוקסי פרולין (גרם)0
אלכוהול (גרם)0
קפאין (מ”ג)0

 

מתכונים עם אדממה

האדממה נחשבת בריאה . היא מכילה רכיבים תזונתיים איכותיים ולכן הינה מועמדת לשמש מלבד כחטיף לנשנוש קליל גם ככזו היכולה להיות משולב בסלטים ובתבשילים. פולי סויה בוגרים לצד אדממה יכולים לשמש במגוון בישולים. הנה כמה מתכונים עם אדממה להנאתכם:

 

נושאים נוספים שעשויים לעניין אותך:


דילוג לתוכן