אומגה 3 שומרת על הזיכרון וגודל המוח

חוקרים: אומגה 3, המצויה בדגים מסייע לשמירה על נפח המוח ומסייעת לתפקוד מוחי טוב יותר במבוגרים

כיצד משפיעה צריכת אומגה 3 על הבריאות ? ממצאי מחקרים קודמים העלו כי צריכה גבוהה של דגים, שהינם מזון עשיר בחומצות שומן אומגה 3, נמצאו כבעלי קשר מתאמי ישיר לסיכון מופחת לתמותה מבעיות לב קרדיו וסקולריות ושבץ. עוד נמצא כי קיים קשר בין צריכת דגים לסיכון מופחת לשיטיון- דמנצה אך יחד עם זאת מחקרים אחרים לא הצליחו לשחזר את הקשר הזה בדבר סיכון מופחת לדמנציה בעקבות צריכת דגים. ממצאי מחקר חדש שנערך בקרב אנשים בגילאים מבוגרים, מעלה כי צריכת חומצות שומן בתפריט, אכן שיפרו את התפקוד המוחי ותרמו למניעת הזדקנות המוח והפחתת נפחו ובכך מעניקים אישוש מחקרי בדבר נחיצותן וחשיבותן של חומצות שומן אומגה 3 בכלל וכילת דגים בפרט על בריאות המוח.

תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.
תוספי מזון, מינרלים וויטמינים. צילום: מערכת אתר הדוקטור- בריאות ורפואה.

במחקרם בקשו החוקרים לבחון כיצד משפיעה צריכת אומגה 3 על בריאותם המוחית של המשתתפים ועל מוחם. לשם כך בחנו החוקרים באמצעות בדיקת תהודה מגנטית MRI את מוחם של 1575 נבדקים בגיל ממוצע של 67 שנים, בדקו את תפקודם הקוגניטיבי באמצעות סדרת מבדקי זיכרון חזותי, תפקודים מוחיים (פתרון בעיות, חשיבה מופשטת, ריבוי משימות ועוד) וכן בדיקת BMI ורמות שומני אומגה 3 בכדוריות הדם האדומות.

ממצאי המחקר העלו כי מוחם של אנשים שבדמם היו פחות חומצות שומן אומגה 3, היה קטן ברבע מאנשים שבדמם היה שיעור גבוה של חומצות אומגה 3 ותפקודם השכלי היה גרוע ביותר.

החוקרים מצאו כי הנבדקים שבדמם היו רמות נמוכות ביותר חומצת השומן אומגה 3 מסוג הDHA docosahexaenoic acid (DHA) היו בעלי נפח מוח קטן ב25% בהשוואה לנבדקים עם רמות הDHA הגבוהות.
עוד מצאו החוקרים כי הנבדקים עם הרמות הנמוכות ביותר של חומצות השומן אומגה 3 קיבלו את הציונים הגרועים ביותר במבחנים שבחנו את תפקודם השכלי (פתרון בעיות, חשיבה מופשטת וזיכרון ויזואלי לדוגמה).

ממצאי המחקר החדש התפרסמו בכתב העת של אקדמיית הנוירולוגיה האמריקאית Neurology על ידי חוקרים ממרכז איסטון לחקר מחלת אלצהיימר במחלקה לנוירולוגיה באוניברסיטת קליפורניה.