איך מחזקים את שרירי רצפת האגן?

הידעת שכשליש מהנשים בישראל מעל גיל 40 סובלות מבריחת שתן ו/או מצניחת איברים? וככל שהגיל עולה, כך גם אחוז הנשים שסובלות מהתופעה. אל דאגה! לא באנו להלחיץ אותך, אלא לספר על כל הדרכים למנוע או לפתור את התופעה.

סמדר קבעה עם חברה להיפגש לקפה, אחרי תקופה ארוכה שלא נפגשו. לשתיהן ילדים קטנים, עבודה והרבה עיסוקים אחרים וכמובן, הזמן לעצמן- מועט מאוד. זו הסיבה לכך שכבר כמה חודשים לא נפגשו והנה, סוף סוף- בית קפה, ניקוי ראש וחברה טובה.

היא הספיקה לארגן את ארוחת הערב, לקלח את הילדים, לקחת שלוק קפה, זרקה על עצמה את הג’ינס האהוב שלה ואת החולצה שהספיקה לקנות בדרך הביתה מהעבודה לפני שבוע ומיהרה לצאת. בעלה עם הילדים.

הנסיעה הצפויה למקום המפגש די קצרה, משהו כמו 20 דקות אבל רק אחרי 5 דקות ברכב סמדר הבינה שעשתה טעות נוראית! היא שכחה לעבור בשירותים! ועכשיו, אין לה מושג איך תצלח את הנסיעה!

הסיטואציה הזאת, שבה קשה מאוד להתאפק, מוכרת לכ- 30% מהנשים אחרי גיל 40. הסיבה היא פשוטה: שרירי רצפת אגן חלשים.

מה זה רצפת האגן?

שרירי רצפת האגן זוהי רקמת שריר שנמצאת בתחתית האגן, ממש סביב איברי המין והיא, למעשה מחזיקה את כל האיברים הפנימיים.

במהלך הריונות ולידות מופעל לחץ גדול מאוד על שרירים אלה ולכן, עם הזמן הם נחלשים. התוצאה: בריחת שתן, תכיפות במתן שתן, דחיפות ובמצבים קיצוניים יותר- גם בריחת צואה.
הבשורות הטובות הן שמכיוון שמדובר בשרירים- ניתן לחזק אותם.

איך מחזקים את שרירי רצפת האגן?

ישנן מספר שיטות לחיזוק שרירי רצפת האגן:

1. תרגילי קיגל. תרגילים אלה דומים לאימון שרירים רגיל. מתיישבים בנוחות, מניחים יד אחד על הבטן התחתונה ושניה על פנים הירך (כדי לודא ששרירי הירך והבטן לא משתתפים בתרגיל).

עוצמים עיניים ומדמיינים את הסוגרים ואז, יוצרים קיווץ פנימה ל- 10 שניות הדומה לקריצה בעין ומשחררים ל- 10 שניות. וכך, לחזור על הפעולה במשך כ-5 דקות.

מי שתתרגל את תרגילי הקיגל באופן קבוע מידי יום, במשך מספר שבועות, תתחיל להרגיש שיפור עצום ביכולת להתאפק.

עם זאת, החיסרון של הדרך הזאת היא בעובדה שרוב הנשים- עסוקות ועמוסות ולא פשוט להכניס את תרגילי הקיגל לסדר היום ולשגרה. לכן, קיימת דרך נוספת:

2. חיזוק שרירי רצפת האגן באמצעות מכשיר רפואי אישי, היי טאץ’ שור.
קיים מכשיר רפואי שכל מטרתו היא לחזק את שרירי רצפת האגן. הוא נראה כמו טמפון קטן ששולח פולסים חשמליים קטנים לרקמת השריר ולמעשה מפעיל אותו, בלי שהאישה תבצע את התרגילים בעצמה.

האימון די פשוט, מצריך רק כ 20 דקות ביום והתוצאות מגיעות אחרי שבועות בודדים.

היי טאצ' לסובלות מבריחת שתן

 

3. פיזיותרפיסטית רצפת האגן. אם התופעה מטרידה אותך מאוד והיית רוצה לקבל חוות דעת מאשת מקצוע, מומלץ לפנות לפיזיותרפיסטית של רצפת האגן שתוכל לכוון אותך עם תרגילים נוספים ולעזור לך למנוע החמרה של המצב.

 

4. התאמת התזונה. לתזונה יש השפעה גדולה (גם) על שרירי רצפת האגן ויש לוודא שהתזונה מותאמת לבניית שריר. כלומר, שבתזונה נמצאים כל החלבונים, ויטמין ומינרלים שמשמשים כאבני בנייה של רקמת שריר. למשל: אומגה 3 מסייע במניעת פירוק השריר וויטמין C נחוץ לייצור קלוגן ואלסטין שיכולים לתרום לחיזוק השריר.

לסיכום, נשים רבות מתביישות לדבר על הבעיה ולכן נוצרת תחושה שמדובר בבעיה ייחודית ואישית. בפועל, אם קושי באחזקת השתן הוא מנת חלקך, דעי שלא רק שאת לא לבד, אלא שמדובר בתופעה פתירה וחולפת, אם רק תנהלי אותה נכון.

בהצלחה.


דילוג לתוכן