איך מתמודדים עם שעמום?

"משעמם לי מאד" מתלונן שכיר במקום העבודה. הילדה מתקשרת להוריה ומתלוננת "משעמם לי בבית". משעמם לי מאד ואני לא יודע מה לעשות אומר נער מתבגר לחברו. "משעמם לי בבידוד" מתלוננת אשה בת 40 לבעלה. אז מה עושים ?

איך מתמודדים עם שעמום? מה מקורו של שעמום? מהן הדרכים להפיג את השעמום? שעמום הוא תופעה סובייקטיבית בה האדם חווה תחושה לא נעימה בגלל שהוא לא עושה בזמן שלו משהו שמעורר בו עניין מספיק. למרות ריבוי האפשרויות בעידן המודרני שבאמצעותן נוכל להתעסק בפעילויות שונות, השעמום נותר כבעיה משמעותית.

משעמם לי: איך מתמודדים עם שעמום?

שעמום בעבודה או שעמום בזוגיות, שעמום בחיים או שעמום במהלך בידוד- בכולם הרגש מנסה להוביל אותנו לעשות משהו אחר ממה שאנו עושים באותו מועד, על מנת לא להשתעמם. לפני שפונים לפתרונות עיסוקים והצעות אי מתמודדים עם שעמום ומה לעשות כשמשעמם, כדאי לערוך בחינה קפדנית, באמצעות התבוננות עצמית או העזרות בגורמי מקצוע, מה מוביל לאותו שעמום, מה המטרות והיעדים וממה נובע השעמום, למה הוא קשור ומה מפת הדרכים הנכונה לעשייה עבורי.

איך להתמודד עם שעמום? הצעות לפעילויות להפגת השעמום. צילום: Pixabay RENE RAUSCHENBERGER
איך להתמודד עם שעמום? הצעות לפעילויות להפגת השעמום. צילום: Pixabay RENE RAUSCHENBERGER

אם מדובר בשעמום עקב מיעוט פעילויות פנאי מעניינות וקשרים חברתיים הדבר יכול להצביע על שינוי שנדרש לעשות בתחום החברתי או פיתוח הפנאי. או אם מדובר משעמום מדיכאון, שעמום קיומי בסגנון "משעמם לי בחיים" או השתעממות הנלוות לתסמינים פסיכולוגיים אחרים, כדאי כאמור להוועץ בגורם מקצועי לבחון את הסיבות והפתרונות האפשריים.

לפניכם הצעות לפעילויות איך להתמודד עם שעמום במובן המעשי בפעילויות מעוררות עניין שונות:

1. לסלק את השעמום על ידי מציאת תחביבים ועיסוקים קבועים שמעניינים אותנו. למשל  יצירת מוזיקה דיגיטלית, חוג כדורסל, הצטרפות לקבוצת פטאנק בשכונה, משחקי לוח עם משפחה או חברים, חוג יוגה, הרשמה למכון כושר או פעילות מדיטציה שבועית.

2. להפיג את השעמום על ידי התנדבות, עשייה למען אחרים, פעילות קהילתית, עשייה ציבורית, יוזמה חברתית וכו'.

3. להתמודד עם שעמום באמצעות עשייה בעלת משמעות. בחירה בעשייה בעלת משמעות בשעות הפנאי, מפיגה משמעות, מגבירה את תחושת הייעוד והמימוש ומוסיפה לאושרנו ובריאותנו. כך נוכל לבחור להתנדב באגודה למלחמה בסרטן או לעזור לקשישים. נוכל להתנדב לחלק מזון בבתי תמחוי או לעזור לילדים על הספקטרום האוטיסטי. נוכל גם לפתח מיזם קהילתי או יוזמה חברתית כדי לתרום ולהועיל לאוכלוסיות מסוימות.

4. לשבור את השעמום באמצעות פעילות יוצרת. למשל לכתוב סיפורים קצרים,לכתוב שירים,  ליצור מוזיקה, ליצור אומנות- ציור, פיסול, איור, צביעה, הפקת סרטונים מעניינים בנושאים שונים לפי תחומי העניין ופתיחת דף בפייסוק, אינסטגרם או טיקטוק לשיתוף מחשבות, טיפים והגיגים או סרטונים, תמונות או אומנות אחרת.

5. להרוג את השעמום באמצעות למידה. לימוד יכול לסייע לעיתים בהתמודדות עם שעמום. למשל נוכל ללמוד טאי צ'י, טיפול בשיטת פלדנקרייז, לקחת קורסים בביו רפואה, סדנאות בשיווק, קורס ביזמות וכלכלה, הרצאות TED על פסיכולוגיה, ניהול, מכירות או היסטוריה.


דילוג לתוכן