“אינטליגנציה מצליחה”,יצירתיות והדרך לשינוי

“אינטליגנציה מצליחה”, יצירתיות – והדרך לשינוי

במאמריו פורצי הדרך בנושא יצירתיות, ובספרו “אינטליגנציה מצליחה” טבע הפסיכולוג רוברט סטרנברג מאוניברסיטת ייל, את המושג “אינטליגנציה מצליחה” מושג שמקורו בתיאורייה הטריארכית Triarchic View of Human Intelligence בה מושתת האינטליגנציה על שלושה מריבי בסיס מרכזיים : המרכיב היצירתי, המרכיב האנליטי והמרכיב הפרקטי.

תהליכי חשיבה. מקור: ויקיפדיה ברישיון CC3-by-sa. תרשים: SandyC
תהליכי חשיבה. מקור: ויקיפדיה ברישיון CC3-by-sa. תרשים: SandyC

סטרנברג יצא כנגד תפיסות כמותיות של אינטליגנציה IQ ותפס הצלחה כסינתזה של מגוון יכולות: אנליטית, יצירתית ומעשית. מחקרו מצביע על התצריף של היכולות האלו כשילוב הסולל את הכביש אל ההצלחה.

להצלחה ומימוש של היכולות הללו נדרשת תמיכה מכיוונים נוספים כמו קיומו של מודל לחיקוי ויכולת שלנו להתעלם מציפיות נמוכות של אחרים מאיתנו.

מקרה מבחן- Case Study  לדוגמה בו יושמו תהליכים הקשורים בנושא זה במישרין נערך על ידינו לפני מספר שנים ;  במקרה זה עברנו כמנחות המתמחות בתחום חשיבה יצירתית בארגונים ואימון ביצירתיות לעסקים, תהליך של חשיבה יצירתית עם חברה בתחום אדריכלות הפנים, אשר הצליחה כלכלית בניהולו של אב המשפחה, אך נכשלה כשלון חרוץ בניהול דור ההמשך – בניו. לאב היה מערך ציפיות נמוך מבניו והוא נהג לבקר תדיר את דרך ניהולם הלא מוצלח בעיניו.

טרם תחילת עבודתנו, ולפני שיצרנו תשתית ומסגרת לתוכנית עבודה מסודרת, ביקשנו  להבין היכן נוכל לסייע לשני הבנים בצורה שתאפשר להם לממש את האינטליגנציה המצליחה שלהם. שני הבנים ניחנו ביצירתיות רבה, אך במעשיות ויכולת אנליטית נמוכות יותר.

הדבר בא לידי ביטוי בכמה ערוצים שאותם מגדיר סטרנברג כביטויים לאינטליגנציה מצליחה שחלקם לא היו קיימים אצל הבנים המנהלים:

  • יכולת בניצול קשרים
  • יכולת התמדה בפעולות הדורשות התמדה ובדחיית סיפוקים
  • יכולת בתרגום רעיון למעשה
  • יכולת יזמית ולקיחת אחריות אישית
  • יכולת לראות את השלם ו\או את מרכיביו בצורה ברורה
  • יכולת יצירת מוטיבציה עצמית
  • יכולת הכלה של כשלון

מגוון היכולות הללו לא באו לידי ביטוי בשני הבנים. מה שכן איבחנו היה מערך ציפיות נמוכות מעצמם שהיו בבחינת אמונה שהגשימה את עצמה מבחינת האב הנוקשה והביקורתי.

הקדמנו ובחנו עימם, באמצעות יישום המודל וכלי שיטת “לחשוב כמו זברה” – כלים לפיתוח חשיבה יצירתית, כיצד יהיה אופטימלי להשקיע בהם כיזמים בפיתוח יכולות אישיות שלהם כמצליחנים. זאת עוד בטרם יצירת התכנית העסקית והשיווקית, לפני החשיבה כיצד נמציא בידול עסקי מרענן, איך ננתח את השוק לעומק תוך שנחלק תחומי אחריות וניהול וכיצד נמציא מודלים עסקיים להתקשרויות עם הלקוחות.

לאחר תהליך מקדים זה, אלה היו חלק ממגוון הרעיונות שנוצרו יחד איתם:

  • יצרנו שינויים חיצונים בשפה ובמראה האישי שלהם שישדרו בטחון לאחרים ובעיקר יצרו אמונה עצמית ביכולת שלהם לנהל עסקים
  • החלפנו ביטויים נואשים של “אי אפשר”, “לא יצליח” בביטויים חיוביים ובונים כמו “ננסה באופן אחר” ו”אם נתמיד יקרו שינויים”
  • החלפנו את המילה “כשלון” ב”מחשב מסלול מחדש” (המודל לחיקוי היה הנביגטור של הGPS שאף פעם, לשמחתנו, לא צעק עלינו כשעשינו טעויות בדרך)
  • ברמה הביצועית גילנו את הפחדים שעוצרים בעדם מלמנף קשרים אישיים שהתחברו לרגשות של “לא נעים לנצל אחרים” וכו’
  • זרקנו את הפחדים והאמונות  לפח והמצאנו מערך אמונות חדשות ולא מגבילות בנוגע לעצמם ולאחרים.

כעבור שנה, לצד חשיבה יצירתית על ניהול ושיווק העסק, אשר קידמה את העסק, התמקדנו ביצירת והעצמת מגוון יכולות עשיר, מסייע ותומך. במהלך השנה  כבר ראינו ניצנים של הצלחה בשכלול יכולות של שני הבנים בתהליך ובאופן יצירתי.

שני הבנים שניהלו את העסק, התחזקו ברמה האישית באלמנטים של מערך היכולות הביצועיות, האנליטיות ואפילו היצירתיות. התוצאה הייתה רכישת מיומנות של חשיבה גמישה שאיפשרה להם להגות יכולות המצאתיות לשימושם העצמי, לחיזוק היכולות האישיות שלהם כמטרה בפני עצמה וליצירת מערך אמונות חדש שסייע להם להגיע למקום המצליח אליו שאפו להגיע בהיבטי שיווק, כלכלה, ניהול מיתוג ובניית מותג והצלחה עסקית.

תובנות יומיומית לתרגול אינטליגנציה של הצלחה אישית:

  • הכינו תוכנית בהתאמה אישית לחיזוק היכולות האנליטית, יצירתית וביצועית
  • תרגמו כל רעיון לתוכנית צעדים לעשייה
  • חשבו על קשרים אותם  תוכלו  לנתב באופן חיובי
  • צרו  תוכנית להעלאת מוטיבציה עצמית
  • הכינו תרשימי זרימה של מרכיבים בעולם התוכן שלכם ופרקו אותם לשחקני מישנה
  • התאמנו בלקבל את המילה “לא” ולהישאר בחיים
  • צרו מערך אמונות שיסייע לכם להצליח וזרקו מערך אמונות מפריע ופוגע
  • היו פתוחים למחשבה שכל יכולת היא בסך הכל  מערך כלים שניתן  לרכוש
  • חפשו מנטור או מודל לחיקוי ונסו להבין את מרכיבי ההצלחה שלו כדי לקבל השראה
  • המציאו מילים חדשות והפעם חיוביות למילה כשלון
  • נסו להידבק לאנשים מצליחים – מחקרי בתחום ההתנהגות וחקר המוח מראים שהמוח שלנו “נדבק” ברגשות של אחרים יותר ממה שאנחנו חושבים.

שרי בראל ובלה בלייכר הן מפתחות שיטת “לחשוב כמו זברה“® – כלי לפיתוח חשיבה יצירתית בעסקים ובחיים בישראל ובעולם. השיטה מעניקה תובנות ייחודיות על בסיס תהליך שינוי בו תגלו כיצד לעורר את היצירתיות האישית לניהול האינטליגנציה של המצליחנות אשר נמצאת בכל אחד מאיתנו, איך להשתמש ביצירתיות כך שתסייע לנו להשתית יסודות של  אמונה בעצמנו, לייצר דבקות במטרה, למנף קשרים ולהוציא מעצמנו את הניצוץ היזמי. ספר של בלה בלייכר ושרי בראל לאימון אישי ביצירתיות-  “לחשוב כמו זברה” ראה אור בישראל בהוצאת עם עובד, ותורגם לשפות שונות.