אכילה מתוזמנת עוזרת להרזייה

חוקרים: אכילה מתוזמנת של אוכל עתיר שומן מסייעת לירידה במשקל

כיצד משפיע תזמון האכילה על עלייה במשקל והשמנה או הרזייה ? מחקרים חדשים העלו כי לאכילת מזונות עתירי שומן במהלך היום יש השפעה מזיקה על השעון הביולוגי באופן המשבש את ויסות המטבוליזם בגוף ובכך הינו בעל תרומה שלילית לעלייה במשקל.

במחקר חדש של חוקרים ישראלים מן האוניברסיטה העברית בירושלים ביקשו החוקרים לבחון כיצד תשפיע אכילה מתוזמנת של ארוחה עתירת שומן, ושל תפריטים תזונתיים אחרים כמו אכילת מזון דל שומן באופן חופשי על השמנה של עכברי מעבדה, בניסוי שנערך במשך 18 שבועות במעבדות האוניברסיטה.

צ'יפס מטוגן- מזון מהיר. ג'אנק פוד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Rainer-Zenz
צ’יפס מטוגן- מזון מהיר. ג’אנק פוד. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Rainer-Zenz

מן הממצאים העלו החוקרים כי דווקא קבוצת עכברי המעבדה שניזונה מתפריט של ארוחה אחת מרכזית ביום עתירת שומנים בזמן מסוים – בתוך טווח של שש שעות (למשל לאכול כל יום בין השעה 11 ל17 את הארוחה הגדולה) הובילה להפחתה במשקל של חיות הניסוי. החוקרים ערכו השוואה לשלוש קבוצות ביקורת- קבוצה שאכלה מזון דל שומן באופן חופשי, קבוצה שאכלה מזון דל שומן באופן מתוזמן וקבוצה שאכלה מזון עתיר שומן ללא הגבלה.

החוקרים הדגישו כי למרות שהצריכה הקלורית היומית הייתה זהה, משקל עכברי הגוף של הקבוצה שאכלה מזון עתיר שומן באופן מתוזמן היה נמוך בהשוואה למשקל של הפרטים בקבוצה שניזונה באופן חופשי מדיאטה דלת שומן. בנוסף, מצאו החוקרים כי הקבוצה שאכלה באופן מתוזמן מזון דל שומן, השומן שנצרך “לא נאגר ברקמות השומן ונרדמה עלייה בשריפת השומנים”.

החוקרים מדגישים כי הממצאים מראים שתזמון אכילת המזון משפיע על המטבוליזם של הגוף ובכך משפיע על ההשמנה יותר מההשפעה של השומן שאנו צורכים באכילה, ולפיכך חשוב לתזמן את צריכת המזון, במיוחד הארוחה המרכזית עתירת השומנים באופן שיסייע לויסות המשקל.