ראשי » כתבות-מרכזיות-ראשי, תזונה » אכילה נבונה במהלך החגים

אכילה נבונה במהלך החגים

סוכות 2014: אכילה נבונה במהלך החגים

חגי תשרי בעיצומם וחג הסוכות קרב ובא. ארוחות החג המרובות, עתירות המנות והקלוריות, לצד הזמן הפנוי והאירוח עשויים להביא לאכילה לא מבוקרת ולהוספת מספר קילוגרמים לא רצויים. סביר להניח, כי לא סוג האוכל עצמו הוא תמיד הגורם להשמנה, אלא הכמויות הנצרכות בתקופה זו.

במהלך תקופת החגים, מומלץ לאמץ כמה כללי התנהגות בסיסיים, אשר יכולים לסייע ולשמור על הרגלי תזונה נבונה ולמנוע עליה במשקל ובעיות שונות במערכת העיכול. להלן מספר עצות שימושיות שאותם פרסם משרד הבריאות לקראת החגים ובמהלכם, כמו בכל ימות השנה:

ארוחות מסודרות
מומלץ לאכול ארוחות מסודרות ולהימנע ממצב בו “שוכחים” לאכול. דילוג על ארוחות עשוי לגרום לתגובה בה חשים רעב, מצב המביא לזלילת כמויות גבוהות ללא יכולת בקרה.

שתיית מים
בכדי להימנע מאכילת יתר, מומלץ להרבות בשתיית מים ואם חשים רעב לקחת פרוסת לחם מלא ולמרוח עליה שכבה דקה ממה שאוהבים בתוספת קערת ירקות חתוכים או מרק ירקות.
הקפדה על שתייה מרובה של מים, ניתן להוסיף למים פלחי לימון, עלי נענע , עלי לואיזה, או עשבי תיבול אחרים לתוספת טעם.

מוצרי חלב רזים
בארוחות החלביות מומלץ להשתמש במוצרי החלב בעלי תכולה נמוכה יותר של שומן, עד 5% שומן. להחליף במתכונים את הרכיבים עתירי השומן במוצרים בעלי תכולה נמוכה יותר של שומן, לדוגמא: את השמנת ביוגורט.

בשר רזה
מומלץ שימוש בחלקים רזים של בשר עוף, הודו ובקר ולהסיר את העור לפני הבישול.

שיטות בישול ללא שמן
העדפת שיטות בישול כמו אפייה, צלייה, אידוי, הקפצה ובישול עם כמויות קטנות של שמן על פני טיגון.

ריבוי ירקות ופירות
אכילת ירקות מרובה באמצעות הגשת ירקות בכל ארוחה – מבושלים וכסלטים טריים.
החלפת מנות אחרונות וקינוחים בפירות טריים.

צמצום אלכוהול
לצמצם בצריכת האלכוהול ולהימנע כליל מצריכת אלכוהול במידה ונוהגים או בזמן הריון והנקה.

שמנים בריאים ובמידה
להעדיף בבישול ובהכנת סלטים שימוש בשמנים בריאים יותר, כמו שמן זית ושמן קנולה (במקום חמאה ומרגרינה), תוך שימוש בכמויות קטנות של שמן באמצעות מדידה בכף / כפית ולא במזיגה ישירות מהבקבוק.

הימנעות מזלילה כשעייפים
במצבי עייפות יתר, המאפיינים אנשים רבים בתקופה זו (בעיקר את המארחים), התגובה הטבעית היא – אכילת יתר. כדאי להיזהר ולהימנע מ”להתנפל” על כמויות גדולות של מזון. מומלץ לקחת אתנחתא בזמן ההכנות, לשתות מים ואם חשים רעב לקחת פרוסת לחם מלא ולמרוח עליה שכבה דקה ממה שאוהבים. אפשר גם להכין קערת ירקות חתוכים או מרק ירקות ל”מקרי חרום”.

פעילות גופנית
כדאי להגביר פעילות גופנית ולהיכנס לשגרת אימונים שתמשך גם בתקופת החגים. מומלץ בתקופת ההכנות לחג לבצע את הסידורים בהליכה ברגל או ברכיבה על אופניים.

פעילות גופנית בסביבת הבית וטיולים בחיק הטבע
החגים הם עונה טובה לצאת לטיול קצר בסביבת הבית או לטיולים משפחתיים בחיק הטבע.
מומלץ להגביר פעילות גופנית עוד בתקופת ההכנות לחג באמצעות ביצוע הסידורים בהליכה ברגל או ברכיבה על אופניים ולהיכנס לשגרת פעילות שתמשך גם בתקופת החגים.

מומלץ להקדיש מדי יום לפחות חצי שעה לפעילות מהנה לבד או עם בני המשפחה, לדוגמא: הליכה, רכיבה על אופניים, באולינג, משחקי כדור, תופסת וטיולים רגליים. הרגל אשר ניתן להפנים ולהמשיך גם אחרי החגים.
בחג כדאי לוותר על התירוץ בנוסח “אין לי זמן” ולפנות זמן גם לפעילות גופנית מתוכננת.