בננה

פירוט ערך תזונתי של בננה ומרכיביה הטבעיים כולל ערך קלורי, ויטמינים ומינרלים, סימונים וערכים תזונתיים, ללא תוספות, ללא חומר משמר. הערך התזונתי של הבננה מגוון. פרי זה הוא עתיר ויטמינים ומינרלים. מאה גרם של בננה מכילה 160 קלוריות והיא מהווה מקור תזונתי איכותי לחומצות אמינו ויסודות חיוניים כמו אשלגן. היא בעלת יתרונות תזונתיים רבים

ערך תזונתי של בננה. Pixabay Juan Zelaya
ערך תזונתי של בננה. Pixabay Juan Zelaya

בין יתרונותיה בריאותיים והתזונתיים בננה נחשבת כמועילה לבעיות במערכת העיכול. כמו כן, הוכח כי במחקרים כי היא מסייעת להפחתת סיכון לחלות במחלות לב וכלי דם ומפחיתה סיכון לשבץ מוחי. היא נחשבת ל”פצצת אנרגיה צהובה” ומשמשת ספורטאים להעצמת רמת האנרגיה לפני אימון. בדומה לפירות אחרים, היא נמצאה כמועילה לחיזוק הגוף כנגד מחלות וביניהן סרטן.

 

כמה קלוריות יש בבננה ? אילו רכיבים תזונתיים יש בה?

בכל מאה גרם של בננה ממוצעת, שאיננה בשלה במיוחד יש 89 קלוריות. בננה רגילה בגודל של כ-20 ס”מ ומשקל של כ115 גרם מכילה כ100- 104 קלוריות. בננה מכילה 1.3 גרם חלבון ו26 גרם פחמימות.

  • צריכת בננה נעשית על ידי שימוש בה הוא בצורה גולמית, בבישול, בקינוחים וכבננה מיובשת.
  • היא מכילה מינרלים וגם ויטמינים שונים ובהם אשלגן, סלניום, ויטמין C, תיאמין, ריבופלבין, ניאצין, ויטמין B5,  סידן, ברזל, ויטמין B6 , חומצה פולית – ויטמין B9, בטאין ועוד.

 

זנים של בננה ויתרונותיה

ישנם כ200 סוגים או זנים של פרי זה. זנים שונים של בננה כוללים לדוגמה את זו לאטונדאן, קוונדיש, פלנטיין ובננה אדומה.

הערכים התזונתיים בפרי משתנים בהתאם לזנים השונים של הפרי, לפי שלבי ההבשלה ובהתאם לאזורי הגידול. טרם הבשלת הפרי, מרבית הפחמימות בבננה הן עמילן. במהלך הבשלתה העמילן שבה הופך לפרוקטוז. סוכר הפרוקטוז הוא שנותן לבננה את טעמהּ המתוק.

היא עשירה בסיבים תזונתיים וברכיבים פרהביוטיים ולכן עוזרת להקל על שלשולים וקשיים במערכת העיכול.

בדומה למזונות אחרים עשירים באשלגן, בננה מסייעת בוויסות לחץ הדם. זאת מכיוון שהאשלגן שבה מסייע להגמשת דפנות כלי הדם ובכך מפחית לחץ דם.

 

7 שימושים לא שגרתיים בבננה :

 

ערכים תזונתיים של בננה

להלן טבלת הערכים התזונתיים המתארים את הרכיבים, ההרכב הקלורי, החלבונים, השומנים, הפחמימות, המינרלים, הויטמינים והסימון התזונתי. הערכים התזונתיים מבוססים על נתוני משרד החקלאות האמריקאי. טבלת הערכים התזונתיים זו מפרטת את הערך התזונתי של מאה גרם פרי בננה:

סימון תזונתי ערך תזונתי ל-100 גרם בננה
קלוריות – אנרגיה (קק”ל) 89
מים 74.9
חלבונים (גרם) 1.09
שומנים (גרם) 0.33
ערך Ash (גרם) 0.82
פחמימות (גרם) 22.8
סיבים תזונתיים (גרם) 2.6
סוכרים (גרם) 12.23
סוכרוז (גרם) 2.39
סוכר גלוקוזה (גרם) 4.98
סוכר פרוקטוז (גרם) 4.85
סוכר לקטוז (גרם) 0
סוכר מלטוז (גרם) 0.01
סוכר גלקטוז (גרם) 0
עמילן (גרם) 5.38
סידן – קלציום (מ”ג) 5
ברזל (מ”ג) 0.26
מגנזיום (מ”ג) 27
זרחן (מ”ג) 22
אשלגן (מ”ג) 358
נתרן (מ”ג) 1
אבץ (מ”ג) 0.15
נחושת (מ”ג) 0.078
מנגן (מ”ג) 0.27
סלניום (מיקרוגרם) 1
פלואוריד (מיקרוגרם) 2.2
ויטמין C (מ”ג) 8.7
תיאמין (מ”ג) 0.031
ריבופלבין (מ”ג) 0.073
ניאצין (מ”ג) 0.665
ויטמין B5 – חומצה פנטוטנית (מ”ג) 0.334
ויטמין B6 (מ”ג) 0.367
חומצה פולית – ויטמין B9 (מיקרוגרם) 20
כולין (מ”ג) 9.8
בטאין (מ”ג) 0.1
ויטמין B12 (מיקרוגרם) 0
ויטמין A (מיקרוגרם, RAE) 3
רטינול (מיקרוגרם) 0
בטא קרוטן (מיקרוגרם) 26
אלפא קרוטן (מיקרוגרם) 25
בטא קריפטוקסנטין (מיקרוגרם) 0
ויטמין A (יחידות UI) 64
ליקופן (מיקרוגרם) 0
לוטאין עם זאקסנטין (מיקרוגרם) 22
ויטמין E – אלפא טוקופרול (מ”ג) 0.1
בטא טוקופרול (מ”ג) 0
גמא טוקופרול (מ”ג) 0.02
דלתא טוקופרול (מ”ג) 0.01
אלפא טוקוטריאנול (מ”ג) 0.06
בטא טוקוטריאנול (מ”ג) 0
גמא טוקוטריאנול (מ”ג) 0
דלתא טוקוטריאנול (מ”ג) 0
ויטמין D (ויטמין D3 + D2 ביחידות UI) 0
ויטמין D (ויטמין D3 + D2, ביחידות מיקרוגרם) 0
ויטמין K (פילוקווינון, מיקרוגרם) 0.5
ויטמין K (דיהדרו פילוקווינון, מיקרוגרם) 0
חומצות שומן רווי (גרם) 0.112
חומצות שומן חד בלתי רווי (גרם) 0.032
חומצות שומן רב בלתי רווי (גרם) 0.073
אומגה 3 EPA (גרם) 0
אומגה 3 DPA (גרם) 0
DHA (גרם) 0
שומן טרנס (גרם) 0
כולסטרול (מ”ג) 0
טריפטופן (גרם) 0.009
תראונין (גרם) 0.028
איזולאוצין (גרם) 0.028
לאוצין (גרם) 0.068
ליזין (גרם) 0.05
מתיונין (גרם) 0.008
ציסטאין (גרם) 0.009
פנילאלנין (גרם) 0.049
טירוזין (גרם) 0.009
וואלין (גרם) 0.047
ארגנין (גרם) 0.049
היסטידין (גרם) 0.077
אלנין (גרם) 0.04
חומצה אספרטית (גרם) 0.124
חומצה גלוטמית (גרם) 0.152
גליצין (גרם) 0.038
פרולין (גרם) 0.028
סרין (גרם) 0.04
אלכוהול (גרם) 0
קפאין (מ”ג) 0

 

מתכונים עם בננה

ערכיה התזונתיים והרכיבים המגוונים בה רבים בדומה למגוון אופני השימוש במתכונים שונים עם בננה. בננה משמשת במגוון מאכלים, תבשילים, מאפים, עוגות, עוגיות, גלידה, יוגורט, דייסה, מעדנים, משקאות, לחם, וקינוחים. לפניכם כמה מתכונים עם בננה.

 

נושאים נוספים שעשויים לעניין אותך: