בריאות ביום העצמאות : אכילת בשר ומנגל

בריאות ביום העצמאות : אכילת בשר ומנגל


ביום רביעי הקרוב יסתיים יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויחלו אירועי יום העצמאות של מדינת ישראל. אירועי יום העצמאות מסמלים את יום חגה של המדינה לרגל הקמתה בימי תום המנדט הבריטי על ארץ ישראל בהכרזת המדינה מיום ה’ באייר התש”ח- 14 במאי. ביום חגה של מדינת ישראל, שהינו יום שבתון, רבים מרבים לצאת לחגוג בחיק הטבע בסעודות משפחתיות.

באכילה המשפחתית השגרתית של יום העצמאות, נכלל בעשורים האחרונים תחביב המנגל- עשיית בשר על האש בנוסח בר-בי קיו על גריל גחלים. כיצד משפיעה תחביב כילת הבשר – המנגל הנהוג במחוזותינו, על אנשים המרבים בצריכת בשר ? כיצד משפיעה אכילת בשר אדום בכלל על הבריאות ? מה השפעתו של בשר אדום שמן על גורמי תחלואה שונים ועד כמה כדאי להמנע מצריכת בשר מרובה ביום העצמאות במנגל, ובארוחות בכלל, ולעבוד לתחליפים צמחיים של המבורגרים, קציצות, תבשלים ומאכלים עם סויה, דגים, וחלבונים ממקורות צמחיים ?

ממצאי מחקר שהתפרסמו שבשני העשורים האחרונים מצטברים לכדי גוף ידע מקיף, המצביע על מסקנה חשובה לפיה אכילה מרובה של בשר אדום בכלל, ובשר אדום מעובד או עתיר שומן בפרט, מזיקה לבריאות ולפיכך מוטב לעבור לתחליפי בשר, המורכבים כאמור מסויה, דגים ואפילו עוף, שאינו חף מהשפעותיו אך עדיף ככל הנראה על בשר. 

ישראל. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי.
ישראל. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי.

אמנם בשר מכיל רכיבים חשובים לגופנו וביניהם חלבון, אבץ, ויטמין B12 וברזל, אולם הללו ניתנים לצריכה גם באמצעות אכילת מזונות אחרים כמו אגוזים, קטניות, סויה או דגים.
מדוע חשוב להמנע מצריכה עודפת של בשר אדום בכלל, ומבשר אדום עתיר שומן ובשר מעובד אדום (למשל כזה שמצוי בהמבורגר קנוי, בקציצות בשר מעובד, בנקניקיות וכו) ?

1. מחקרים מראים שצריכת בשר אדום מעובד או לא מעובד העלתה את הסיכון הכולל למוות מוקדם (סיכון לתמותה כלומר הפחתת תוחלת החיים)
2. מסקנות מחקרים מצביעים על כך שאכילת בשר עתיר שומן, מעלים את הסיכון ללקות בסרטן מסוגים שונים לרבות סרטן הלבלב וסרטן המעי הגס
3. ממצאי מחקרים מעלים כי הימנעות מבשר עשויה לסייע בהפחתת הסיכון לסבול מעודף כולסטרול בדם ומהפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם (תחלואה קרדיו וסקולרית)
4. ממצאי מחקרים רבים מעלים כי אכילת בשר אדום ובמיוחד שומני ומעובד מגבירים את הסיכון לדלקות פרקים ולבעיות בתפקוד הכליות.
5. מחקרים שונים מצביעים על כך כי העדפת תזונה צמחונית על פני אכילת בשר רבה, מפחיתה סיכון למחלות ותסמונת מטבולית – ומורידה את הסיכון ללקות במחלת הסוכרת, לסבול מהשמנה ומעודף משקל, לסבול מלחץ דם גבוה ומתמותה מכל הגורמים הללו וגורמים נוספים כמו סרטן ומחלות לב כאמור.

חג עצמאות שמח ותזונה בריאה !


דילוג לתוכן