דופק תקין במאמץ

מהו קצב הלב התקין בשעת מאמץ? מהו דופק תקין במאמץ שבו הגוף נמצא או מיד אחריו? אצל אדם בוגר אשר נמצא במנוחה הדופק התקין הוא בטווח שבין 60 עד 90 פעימות בממוצע בכל דקה. גם דופק של 100 פעימות יכול להחשב עדיין בנורמה למרות שמדובר בטווח הגבוה של הדופק במנוחה.

דופק תקין במאמץ, דופק מירבי ודופק מטרה. צילום: Pixabay Gerd Altmann
דופק תקין במאמץ, דופק מירבי ודופק מטרה. צילום: Pixabay Gerd Altmann

אצל אנשים אשר מתאמנים באופן קבוע כמו אתלטים הדופק התקין במנוחה הוא בממוצע בין 40 ל-60 פעימות לב בכל דקה בממוצע. דופק המצוי בטווח הנמוך יותר של הנורמה בקרב צעירים, בוגרים, אתלטים או אנשים פעילים הוא בריא יותר. דופק נמוך יותר בשעת מאמץ או מנוחה מצביע על בריאות ומסוגלות רבה יותר של שריר הלב. ולכן מצביע על בריאות הלב. דופק גבוה מעל 100, גם ללא מאמץ, מצביע על קושי או עומס תפקודי ללב ואינו משף מצב שבו הלב בריא או עובד באופן אופטימלי.

דופק תקין במאמץ, דופק מירבי ודופק מטרה

בהשוואה למדדי דופק לב תקינים מהו דופק תקין במאמץ? לעומת דופק תקין, טווח הנורמה של דופק לב מואץ במאמץ או מיד אחרי פעילות גופנית הוא 150-200 פעימות בדקה אצל אדם בוגר בגילאי 20-70.

עוד בנושא חישוב דופק, דופק מטרה ודופק במנוחה:

נהוג לחשב את הדופק במאמץ בהתאם לגיל על ידי החסרת הגיל מ220. כלומר דופק תקין של אדם בן 50 במאמץ הוא בממוצע 220-50 כלומר 170 פעימות בדקה. ואילו הדופק במאמץ של אדם בן 20 הוא 200 (220-20) פעימות לדקה.

עם זאת ממצאי מחקר חדש מצביעים על שיטה חדשה לחישוב דופק  דופק מירבי – דופק מאמץ אצל נשים. על פי השינוי יש לחשב את הדופק המירבי כלומר דופק במאמץ על ידי הפחתה של 88% מהגיל מ206. כלומר באישה בת 50  (206X50X88%) הדופק המירבי הוא 162.

דופק מטרה הוא הדופק שקובעים שאליו רצוי להגיע בשעת פעילות גופנית. דופק מטרה אינו הדופק המירבי או דופק המאמץ של אדם בשעת פעילות מאומצת. זאת כדי לא להעמיס על הלב מדי בשעת מאמץ. דופק מטרה הוא דופק שנקבע כמטרה באופן מתוכנן עם גורם מקצועי.

בחישוב של דופק מטרה בשעת אימון גופני – נוהגים להמליץ על דופק שבין 50% ל80% מהדופק המירבי. עם זאת יש להתחשב במאפיינים ומצב רפואי וגופני של המתאמן. לדוגמה כך קובעים את דופק המטרה כנגזרת של דופק המאמץ נמוך יותר כשאדם רק מתחיל לעשות פעילות גופנית.

 


דילוג לתוכן