דיאטה ים תיכונית כנגד נזקי הזיקנה

ממצאי מחקר חדש: דבקות בתפריט ים תיכוני מפחיתה סיכון לתופעות זיקנה כמו תשישות, עייפות, קושי תפקודי בהליכה ועוד

עד כמה משפיעה דיאטה בתפריט ים תיכוני על בריאות אנשים מבוגרים ומה הקשר בינה לבין סיכון של קשישים ללקות בחולשה ועייפות ? ממצאי מחקר חדש שופכים אור על יעילות דיאטה ים תיכונית על בריאות אנשים מבוגרים.
הממצאים שראו אור בכתב העת Nutrition התבססו על מחקר שנערך החל מהשנים 1998 ועד 2000 ולאחר מעקב של 6 שנים בכל עת, בקרב מדגם של 690 מבוגרים בני 65 ומעלה, שנבחרו באופן אקראי ממדגם אוכלוסיה במחוז טוסקנה שבאיטליה אשר צרכו תפריט תזונתי מגוון ובין היתר חלקם דבקו יותר בתפריט הקלאסי הים תיכוני. 

סיבים תזונתיים בירקות ופירות- פחות אפקטיביים? כל הזכויות שמורות לפורטל הדוקטור.
סיבים תזונתיים בירקות ופירות- פחות אפקטיביים? כל הזכויות שמורות לפורטל הדוקטור.

תפריט דיאטה ים תיכוני כולל לרוב אכילה של ירקות רבים, פירות, צריכה של שמן זית ולא שומן מהחי, צריכת קטניות, אגוזים וגרעינים ומזונות המיוצרים מדגנים מלאים וכן הימנעות מבשר בקר אדום ואכילה (מועטת יחסית) של דגים ועוף, וכן צריכת מוצרי חלב דלי שומן.

ניתוח ממצאי המחקר העלה כי ככל שהנבדקים דבקו יותר בתפריט תזונתי של דיאטה ים תיכונית קלאסית, כך פחתה הסבירות שהם יסבלו מתופעות חולשה ועייפות כמו חוזק שרירים נמוך, תחושה של תשישות, קצב הליכה נמוך במיוחד, פעילות תפקודית גופנית נמוכה. הסיכון של מבוגרים שצרכו תפריט תזונתי בריא זה הייתה נמוכה ב70% מזו של מי שלא צרך תפריט בריא זה.

כמו כן מצאו החוקרים כי אנשים אלה שצרכו מזון בריא יותר נטו לבצע יותר פעילות גופנית ומהירות ההליכה שלהם בממוצע הייתה גבוהה יותר משל אלה שלא צרכו מזון בתפריט דיאטה ים תיכונית.
לסיכום, החוקרים מסבירים כי ממצאיהם מוכיחים כי דבקות רבה יותר של מבוגרים בתפריט ים תיכוני נמצאה כקשורה באופן ישיר ומובהק לבריאות של מבוגרים ולסיכון מופחת לפתח חולשה ותשישות.


דילוג לתוכן