דיקור מפחית כאבי ראש ?

ממצאי מחקר מעידים שדיקור (אקופנקוטרה) מסייע יותר בהקלה על כאבי ראש כרוניים בהשוואה לשימוש תרופות לשיכוך כאבים ולתרופות דמה וכן שמטופלים שהשתמשו בדיקור, דיווחו גם על בריאות גופנית טובה יותר, בהשוואה לקבוצה שהשתמשה בתרופות.

שי לביא

עודכן בתאריך

בריאות הציבור
אקופנקטורה- דיקור סיני. מקור: ויקיפדיה. מאת : Kyle Hunter

כיצד דיקור משפיע על כאבים כרוניים? האם דיקור משפיע על כאבי גב או מיגרנות? סובלים מכאבי ראש ? הערכות מצביעות על כך שאחד משישה אנשים סובלים מכאבי ראש כרוניים. אז איך נפתרים מהכאבים ?

כבר בעבר הומלץ השימוש באקופנקטורה- דיקור לטיפול בכאבי ראש כרוניים. מחקר חדש קובע כי שימוש בטכניקת דיקור פרי הרפואה הסינית, אפקטיבי יותר משימוש בתרופות. ממצאי המחקר שבוצע על ידי חוקרים ממחלקת ההרדמה באוניברסיטת דיוק בארה"ב ופורסם בכתב העת Anesthesia and Analgesia בחנו תוצאות ניסוייות מ30 מחקרים מחמירים שנערכו במהלך תקופה שלא פחתה מ-4 שבועות ובוצעו בקרןב ל4,000 מבוגרים עם כאב ראש, מיגרנות וכאבי ראש כרוניים עם סימפטומים נוספים.

רבים מהסובלים מכאבי ראש משתמשים בתרופות לשיכוך כאבים המצליחות לטפל בכאבים ברמה משתנה של הצלחה. במחקר נבחנו תוצאות של קבוצות ניסוי של מטופלים שקיבלו תרופות לשיכוך כאבי הראש, לבין מטופלים שקיבלו טיפול בדיקור סיני מסורתי, לבין קבוצת הביקורת של מטופלים שקיבלו טיפול מדומה במחטי אקופנקטורה – כלומר טיפול של דיקור אך במיקומים שהינם חסרי משמעות מרידיאנית בהתאם לרפואה הסינית.

כאב ראש ? דיקור במקום כדור

מניתוח הממצאים עולה כי דיקור הוא גורם המשמש באופן מוצלח יותר בהקלת כאבי ראש כרוניים, בהשוואה למטופלים שהשתמשו בתרופות לשיכוך כאבים (ובהשוואה לאנשים שקיבלו טיפולי דמה). זאת ועוד, נמצא כי מטופלים שהשתמשו בדיקור להפחתת כאבי הראש, דיווחו גם על בריאות גופנית טובה יותר, בהשוואה לקבוצה שהשתמשה בתרופות.

קישור למחקר אודות השפעה רבה של דיקור על כאבי ראש בהשוואה למשתמשים בתרופות

תרגול ברפואה סינית מסורתית הכוללת החדרת מחטים דקות לנקודות ספציפיות בגוף. על פי הרפואה הסינית המסורתית, דיקור סיני מסייע בשיקום זרימת האנרגיה החיונית, או צ'י, בגוף כדי להחזיר את הבריאות והרווחה. מחקרים מדעיים חקרו את ההשפעות של דיקור סיני ומצאו כמה תוצאות חיוביות.

אקופנקטורה כנגד כאבים

מחקרים מראים שדיקור סיני עשוי להיות יעיל בהקלה על סוגים מסוימים של כאבים. למשל להשפיע על כאבי גב כרוניים, דלקת מפרקים ניוונית ומיגרנות. מאמינים שדיקור סיני ממריץ שחרור של אנדורפינים. אנדורפינים הם כימיקלים טבעיים לשיכוך כאבים בגוף. דיקור סיני נחקר גם על היתרונות הפוטנציאליים שלו בניהול מצבים כמו חרדה, דיכאון ונדודי שינה, כאשר כמה מחקרים מראים השפעות חיוביות בהפחתת התסמינים.

עם זאת, חשוב לציין שבעוד שיש ראיות המצביעות על יעילות הדיקור במצבים מסוימים, יש צורך במחקר נוסף כדי להבין את המנגנונים שלו ולקבוע את יעילותו למצבים בריאותיים שונים. בנוסף, דיקור סיני צריך להתבצע על ידי מתרגלים מאומנים ומורשים כדי להבטיח בטיחות ויעילות.

דילוג לתוכן