היתרונות התזונתיים של צמח המנקאי

טיפול למשבר המזון : מחקר ישראלי חושף יתרונות תזונתיים של צמח המנקאי כאלטרנטיבה לבשר

פולי סויה אמנם עשירים בחלבונים ומהווים תחליף צמחי לצריכת חלבונים מבשר אולם החיפוש אחרי חלופות צמחיות לבשר ממשיכות וייתכן שכבר מניב פירות. צוות מדענים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב מצא שבצמח מנקאי, Mankai duckweed צמח מים עתיר חלבון, יש פוטנציאל משמעותי כמזון-על, המשפיע לטובה על איזון רמות הסוכר הדרושות לאחר צריכת פחמימות.

צמח המנקאי נפוץ בתזונה של תושבי דרום מזרחה של אסיה מזה מאות בשנים. מנקאי קרוי באסיה בשם “קציצה צמחונית” (Vegetable meatball). זאת בשל תכולת החלבון הגבוהה שלו. כמעט מחצית ממשקלו מהווה חלבון. וליתר דיוק – שיעור החלבון בצמח המנקאי מהווה מעל 45% מחומרו היבש. לשם השוואה סויה מכילה כ-20% חלבון.

צמח מנקאי מכיל פרופיל שלם של חלבון, באופן המזכיר ביצים, פרופיל אשר מכיל מגוון חומצות אמיניות נחוצות. יתרה מזאת, מנקאי כולל ריכוז גבוה משמעותית של פוליפנולים, במיוחד פלבנואידים, חומצות פנוליות, מגוון מינרלים וביניהם גם אבץ וכן ברזל. ערכיו התזונתיים ויתרונותיו של המנקאי רבים. מלבד ערכים ויתרונות אלו, הצמח מכיל גם סיבים תזונתיים וכן ויטמינים וביניהם ויטמין A וגם ויטמין B. באופן חריג יחסית למזון מן הצומח מנקאי כולל ויטמינים אלו, לרבות ויטמין B12, המצוי בד”כ בשיעורים גבוהים בבשר חי.​

הדיאטנית והדוקטורנטית הילה זליכה, מהמחלקה לבריאות הציבור בפקולטה למדעי הבריאות באונ’ בן גוריון, בשיתוף עם עמיתיה, חקרו את ההיבט הגליקמי של צמח המנקאי.

 

מנקאי – יתרונות תזונתיים ובריאותיים

במחקר החדש, השוו החוקרים בין צריכת שייק מנקאי לצריכת שייק יוגורט. שני המשקאות הושוו זה לזה מבחינת הרכב הפחמימות, חלבון, שומן וקלוריות. לאחר מעקב באמצעות חיישני גלוקוז, המשתתפים ששתו את שייק המנקאי הראו תגובה טובה יותר באופן משמעותי במגוון מדדים ברמות הסוכר, ביניהם: רמות שיא נמוכות של גלוקוז, רמות גלוקוז נמוכות יותר בהתעוררות ופינוי גלוקוז מהיר יותר. המשתתפים במחקר הצביעו גם על שובע רב יותר כשדיווחו בממוצע שחשו שבעים יותר. מחקר זה מהווה חלק מניסוי קליני ענק “דירקט פלאס”. המחקר בדק את ההשפעה של פוליפנולים שמקורם מצמחים על גוף האדם בבחינת רקמות שומן הגוף, תפקוד המוח , אפיגנטיקה ומקרוביום (אוכלוסיית החיידקים במעי).

ממצאים אלו אודות המנקאי עתידים לשים אותו בשורה אחת עם מזונות על אחרים. זאת בדומה לתרד, קייל, צ’יה, קינואה, ספירולינה ועוד. המשותף לכולם הוא שהם עתירי רכיבים מזינים כמו חלבון ושהם כוללים יתרונות תזונתיים אך גם בריאותיים משמעותיים. הללו בעלי השפעה בריאותית חיובית במיוחד כנגד רדיקלים חופשיים, הקשורים להתהוות מגוון מחלות רב.

גידול צמח המנקאי, בארץ ובמדינות אחרות בעולם, מתבצע בסביבה סגורה ומקיימת. הצמח צורך כמות מים זעירה לשם ייצור חלבון בהשוואה לצמחי סויה, קייל או תרד. יתרה מזאת, אפשר להפיק מנקאי במהלך עונות השנה ולא רק בעונה מסוימת. האפשרות לגדלו לאורך כל השנה באמצעות טיפוח הידרופוני מהווה יתרון משמעותי ניכר.

ממצאי המחקר שנערך בראשות הפרופסור איריס שי, חברת המרכז לבריאות ותזונה  והמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון , פורסמו בימים אלה ב-Diabetes Care.

במספר מחקרים קודמים מצאה קבוצת המחקר, שלצמח המנקאי יש פוטנציאל בריאותי רב כסופר פוד – מזון-על. המחקר הראשון שבוצע  על ידי אלון קפלן, דוקטורנט במעבדתה של פרופסור שי, הראה שהזמינות הביולוגית של חומצות האמינו ממנקאי הייתה דומה למזונות אחרים (גבינה ואפונה) בעלי תכולת חלבון זהה. כמו כן, ממצאי המחקר מציעים כי מנקאי עשוי להיות מקור צמחי ייחודי לוויטמין B12. ממצאים אלו, המדגישים את היותו של מנקאי מקור חלבוני משובח מהצמח, פורסמו בכתב העת Clinical Nutrition.

מחקר נוסף שנערך השנה על ידי קבוצת החוקרים על ידי ענת יסקולקה מאיר, דיאטנית ודוקטורנטית במעבדתה של פרופ’ שי, מצא במסגרת ניסוי ה”דירקט פלאס” כי לא רק שדיאטה ים תיכונית הכוללת מנקאי ללא בשר אדום, אינה פוגעת ברמות הברזל, היא אף מעלה אותן ואת רמות החומצה הפולית. הללו הם חומרים לייצור תקין של כדוריות דם אדומות. מחקר זה מצא בנוסף כי טיפול בחולדות עם אנמיה עקב חוסר בברזל באמצעות מנקאי הינו יעיל כמו הטיפול המקובל. מחקר זה פורסם בכתב העת Journal of Nutrition.

בעקבות ממצאי המחקר המשותף עם הרווארד אודות צמח המנקאי החליטו חוקרי התזונה המובילים שם להשיק את הצמח לצריכה כשייק סמוז’י חלבוני ירוק בקפיטריה של בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה בבוסטון.

חוקרי אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ממשיכים במחקר אודות צמחי מים בשיתופי פעולה בינלאומיים.