הנקה לא מפחיתה בכמות שעות השינה של האם

ממצאי המחקר מעלים כי אין יתרון לנשים שמאכילות את ילדיהן בבקבוק ולא בהנקה בחלב אם מבחינת טיב וכמות שעות השינה

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורבריאות הילד
הנקה של תינוקת. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. באדיבות משרד החקלאות האמריקאי USDA

האכלת תינוקות בפורמולה כרוכה באספקת תינוקות עם פורמולה לתינוקות שהוכנה מסחרית כמקור התזונה העיקרי שלהם. הפורמולה עשויה בדרך כלל מחלב פרה או חלבון סויה. היא מועשרת בחומרים מזינים חיוניים. פרומולה- תמ"ל מספקת אלטרנטיבה נוחה לאמהות שאינן מסוגלות או בוחרות שלא להניק. האכלת פורמולה מאפשרת לאחרים להשתתף בהאכלה. היא מעניקה לאמהות גמישות רבה יותר ומאפשרת להן לחזור לעבודה או להתחייבויות אחרות בקלות רבה יותר.

היתרונות של האכלת פורמולה כוללים נוחות, גמישות ויכולת לענות על הצרכים התזונתיים של תינוקות שאינם יכולים להניק מסיבות שונות. האכלת פורמולה מבטיחה שתינוקות מקבלים תזונה מספקת ויכולה להוות אופציה מתאימה לאמהות שמתקשות או לא חפצות בהנקה או שהן מתאפיינות במצב רפואי ספציפי.

הנקה, לעומת זאת, כוללת האכלת תינוקות בחלב אם ישירות משדי האם. חלב אם מופק מהגוף באופן ייחודי כדי לענות על הצרכים התזונתיים של תינוקות ומספק מגוון יתרונות בריאותיים. הוא מכיל נוגדנים וגורמים חיסוניים המסייעים בהגנה על התינוק מפני זיהומים ומחלות. חלב אם מתעכל בקלות ומספק תזונה מיטבית. הוא מקדם צמיחה והתפתחות בריאה. בנוסף, הנקה נקשרה עם סיכון מופחת להשמנה, אלרגיות, אסטמה ומחלות כרוניות מסוימות בשלב מאוחר יותר בחיים.

הנקה מספקת לתינוקות תזונה מיטבית והגנה חיסונית ומקדמת התפתחות בריאה. הנקה בחלב אם גם יוצר קשר חזק בין האם לתינוק וגם משפיע ביתרונות בריאותיים ארוכי טווח לאם ולילד. עם זאת לעיתים נשים שוקלות להניק באמצעות תמ"ל – פורמולה בשל השפעת הנקה על כמות שעות השינה. אך האם יש בכך ממש? האם סוג ההאכלה של תינוק – תמ"ל או הנקה משפיעה על כמות שעות השינה?

מחקר חדש מעלה כי לא נמצא הבדל משמעותי ביi כמות שעות השינה של נשים מניקות ונשים שמשתמשות בפורמולה להאכלת התינוק

מומחים רבים וארגוני רופאים ממליצים על הנקת תינוקות, על פני האכלתם בפורמולה. מחקר רפואי חדש מגלה כי למרות שחלב האם מתעכל בקלות ולכן מצריך מספר האכלות רב יותר מהאכלה בפורמולה, נשים מניקות לא ישנות פחות שעות, מאשר אימהות שמאכילות את התינוק בפורמולה של תחליף חלב אם בבקבוק.

מטרת החוקרים הייתה לבחון את דפוס השינה של אימהות שהיניקו בהשוואה לאימהות שלא הינקו, את הדיווח על איכות השינה וההתעוררויות ואת התפקוד היומיומי של האם. בחינת איכות השינה נערכה על ידי דיווח עצמי וכן על ידי מוניטור שבחן את משך השינה שלהן.

המחקר שהתפרסם בכתב העת לרפואת ילדים Journal of Pediatrics , נערך במשך 12 שבועות בקרב 80 נשים בשלוש קבוצות: נשים שהיניקו, נשים שהאיכלו את ילדיהם בבקבוק בתחליף חלב אם ונשים שהאכילו את התינוקות עם פורמולה וגם בהנקה.

ממצאי המחקר הצביעו על כך שלא נמצא הבדל מובהק בנוגע לטיב השינה, משך השינה ודיווח על עייפות בין נשים שהיניקו לבין נשים שהאכילו את ילדיהן בבקבוק או נשים ששילבו את שתי שיטות ההאכלה.

לאור המסקנה כי האכלה בבקבוק אינה קשורה עם שינה טובה יותר, החוקרים סבורים כי ממצאים אלה עשויים לסייע במאמצים לעודד נשים להאכיל את התינוק, לפחות בשלבים המוקדמים של הינקות, בחלב אם ולא בפורמולה, בשל התועלת הבריאותית הקשורה להנקה בחלב אם.

כך לדוגמה ממליץ משרד הבריאות הישראלי לאם להניק, בשל התועלת הבריאותית הטמונה בחלב האם ובהליך ההנקה לתינוק כגון הפחתת סיכוי התינוק לאלרגיות, שלשולים, דלקת ריאות, אסטמה, דלקות אוזניים, סוכרת נעורים ועוד.

דילוג לתוכן