הרגלי תזונה נכונים לתינוק

איך ניתן להקנות הרגלי תזונה נכונים לתינוקות ?
תינוקות הם מאוד מתוקים, אך יש קשיים בגידולם. הקשיים איתם לא דומים לאלו שיש עם מתבגרים. יש איתם מאבקים על שינה. התינוק הוא איש קטן, עם מחשבות, רעיונות ורגשות משל עצמו, אשר לא תמיד הם עומדים בהתאמה עם אלו של המבוגרים… בכל ארץ ובכל אזור אקלימי, התזונה של בני האדם שונה. כך תהיה גם תזונת התינוקות, וזאת כמובן כולל הנקה. 

תינוק. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by-sa. צילום: sage-ross
תינוק. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש cc3-by-sa. צילום: sage-ross

אחד הנושאים הבעייתיים מלכתחילה הוא נושא האוכל. מי לא נתקל בזה? למרבית ההורים יש בראש תמונות על ניסיונות להאכיל את ילדם הבוכה, רוטן או מתנגד. ועלינו לכבד זאת, עד לנקודה מסוימת. אז מה הורה צריך לעשות כאשר התינוק שלו לא אוכל ירקות? יינתנו בזאת 10 טיפים וטריקים שבעזרתם אפשר לשפר את התפריט של התינוק. כדאי לנסות איסטרטגיה חדשה זו, שהיא דרך יצירתית יותר וחכמה יותר.

קודם כל, חשוב להורים לשפר את תזונתם שלהם, את הגישה שלהם לתפריט בריא ולהכין את עצמם להתמודדות הקשה. אחר כך, לתכנן את הגישה שלהם ומה עומדים להיות הכללים/חוקים שלהם. עקביות והחלטיות חשובים, לא להישאר בשגרה – כמו, חשיבה שגרתית שמה ששייך לארוחת הערב שייך לארוחת הערב.
הדרך החדשה כוללת לשים משהו חדש אל מול הילד מספר פעמים בשבוע. אם למשל, התינוק לא אוהב תרד מבושל עדיף להגיש לו מזונות שונים וחדשים מספר פעמים בשבוע. חשוב שההורים יאכלו את אותם המאכלים שהם רוצים שהילד שלהם יאכל. רק שעבור הילד – להכין את האוכל כך שיהיה יותר זמין עבורו. תינוק אוכל יותר ירקות ופירות אם הם קצוצים לחתיכות לפניו. חשוב להיות קשובים למה שהילד אוהב לאכול ואם זהו מזון בריא, לאפשר לו לאכול זאת, גם אם ההורים לא ממש אוהבים מזון זה. אם הילד מנסה לפחות ביס אחד ולא אוהב מזון מסוים, לא להכריח אותו לאכול את זה. אך חשוב גם לא לפסול עבורו את מה שאינו אוהב, אלא להציע לו מזון זה בדרך שונה בפעם הבאה, אולי עם תבלין שהוא אוהב.

כשמדובר בהאכלת תינוקות וילדים צעירים, חשוב להסביר לילד את הקשר בין אכילת מזונות שונים לבין איך שהוא מרגיש. להסביר לו מדוע משהו טוב בשבילו או לא. למשל, אם הוא אכל ממתק על קיבה ריקה וקיבל כאב בטן אפשר לומר לו שזה לא טוב לאכול ממתקים במקום מזון בריא. כדאי להסביר לו מדוע משהו טוב בשבילו או לא. לדוגמה – לגבי פירות גרגרים שמשפיעים טוב על המוח, אפשר להסביר בשפה שלו, שזה אוכל טוב, שיכול לעשות אותו חכם.
כדאי להפוך את הארוחה למשהו שמח. אפשר להוסיף ירקות ירוקים לכל מיני מזונות. יש לחפש רעיונות. אפשר לקצוץ ירקות ירוקים, לשים עליהם חתיכות קטנות של מה שהילד אוהב, להפעיל לו את הדמיון, שידמיין דינוזאורוס אוכל עצים כאשר הוא אוכל ברוקולי. יש ילדים שאוהבים רסק במקום מזון מוצק. יש אוהבים רטבים. זמן של גינון, בישול ואכילה זהו זמן איכות עם ילדים. הם אוהבים לעזור וככל שיותר מזמינים אותם להיות מעורבים, כך טוב יותר.
יש להגביל מתן מזון גרוע. זה חשוב ביותר. באופן טבעי יש נטייה לאכול דברים מתוקים, אבל נטייה זו צריך לתרגם לאכילת פירות, לא למזון ממותק בסוכר. ככל שירבו לאכול סוכר כך הם עלולים יותר לצאת מאיזון. סוכר ממכר ומזיק בתכלית. כנ”ל טיגונים וכדומה. ירקות חשובים ביותר לכל בני המשפחה ולכל החיים, לכן מומלץ להתעקש עליהם ולהשתמש בדרכים יצירתיות.

מקורות

How to get your children to eat more greens
Tuesday, June 12, 2012 by: Willow Tohi
http://www.naturalnews.com/036138_greens_children_diet.html#ixzz1xZxmc4hr

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466