ויטמין C נגד קורונה

מה השפעתו הטיפולית או המונעת של ויטמין C נגד קורונה ? 

מחקרים מצביעים על הקשר בין צריכת ויטמין C לבין הפחתת משך התסמינים של מחלות הנגרמות מנגיפים נשימתיים כמו נגיפי התקררות שכיחה (Common Cold), אך האם מדובר בתרופה לטיפול בנגיף הקורונה; “ויטמין C נגד קורונה”, “חומצה אסקורבית לטיפול בקורונה” מכריזים מקורות שונים באינטרנט ללא סימוכין אמפיריים. אז מה הנתונים המחקריים שעל בסיסם ניתן לבחון את השפעתו האמיתית של ויטמין C לטיפול בקורונה והאם מדובר בתרופה נגד הווירוס הסיני הקטלני ?

ויטמין C – חומצה אסקורבית הינו ויטמין מסיס במים, הקשור למגוון תהליכים בגופנו והוא בעל פעילות אנטי דלקתית המחזקת את מערכת החיסון. ויטמין סי משמש בגוף ביצירתם של רקמות כמו שינים, עצמות ורקמות חיבור. הוא קשור לתהליכי ריפוי ומסייע כנוגד חימצון כנגד רדיקליים חופשים. הוא עשוי לסייע למניעת היחלשות השיער ונשירת שיער כנוגד חימצון וכויטמין המסייע בספיגת ברזל הקשור גם הוא לתהליכי נשירת שיער (בעת חוסר בברזל). עודף ממנו עשוי להפריע בספיגת נחושת. ויטמין זה בעל פעילות אנטי היסטמינית במצבי אלרגיה ובמערכת הנשימה ואף הפחתת סיכון לאסתמה. הוא קשור לפעילות של תאים בולעניים, תאים מונוציטים וציטוקינים השייכים למערכת החיסונית. מדענים מצאו קשר בין שבץ למחסור בויטמין C, קשר בין צריכת ויטמין זה כנגד נזקי קרינה, למניעת כבד שומני, לבריאות החניכיים

חומצה אסקורבית נגד וירוסים

לימון ופירות הדר עשירים בויטמין C. מהי היעילות כנגד נגיף הקורונה ? צילום: Pixabay S.-Hermann-F.-Richter
לימון ופירות הדר עשירים בחומצה אסקורבית. מהי היעילות של ויטמין C נגד קורונה ? צילום: Pixabay S.-Hermann-F.-Richter

הרבה לפני התפרצות מגיפת נגיף הקורונה, השימוש בויטמין C הפך לפופולרי על מנת להתמודד עם תופעות הלוואי והתגוננות מפני וירוסים הקשורים למערכת הנשימה כבר משנות השבעים. מכאן קצרה הדרך להיקש המתבקש לפיו ויטמין סי יעיל נגד וירוס הקורונה שהינו נגיף של דרכי הנשימה בדומה לנגיפי השפעת או ההתקררות הנפוצה. יחד עם זאת היקש זה טרם הוכח באופן רחב היקף בנוגע לנגיף הסיני החדש COVID 19.

הכימאי הפיזיקאי והסופר זוכה פרס נובל לינוס פולינג פרסם ספר “ויטמין C והצטננות” ובו תאר את הקשר בין סגולותיו של הויטמין בכמויות משמעותיות שוות ערך ל12 עד 24 פירות הדר, לבין וירוסים הגורמים להתקררות. לאחר מכן התרבתה צריכת ויטמין זה לטיפול במחלות חורף הנגרמות מהתקררות. ועד ימינו אנו, גם לפני התפרצות מגיפת הקורונה, נעשה שימוש נפוץ בחומצה אסקורבית לחיזוק מערכת החיסון כנגד נגיפים וגם בהקשרים אחרים כמו לחיזוק מערכת החיסון כנגד סרטן לדוגמה.

מחקר רחב היקף במינון מוגבר של ויטמין C כנגד קורונה

בהתבסס על תוצאות מחקרים המצביעים על הקשר בין שימוש בוויטמין זה על הפחתת משך התסמינים של התקררות, ויעילותו בחיזוק המערכת החיסונית, כיום מטפלים במזרח אסיה באמצעותו כנגד נגיף הקורונה אולם זאת ללא התבססות על מחקרים בהקשר ספציפי זה של הוירוס ובמינונים גבוהים.

בית החולים זונגנאן של אוניברסיטת ווהאן, Zhongnan Hospital of Wuhan University העיר שבה התפרץ נגיף הקורונה הסיני במקורו, עורך בימים אלה מחקר ובו נותנים החוקרים לכ120 מטופלים מינון של ויטמין זה בשיעור הגבוה פי 60 מהמינון המקובל, וגבוה בהרבה ממה שנוסה עד כה. זאת לבדיקת יעילותו של השימוש בויטמין כנגד נגיף הקורונה. במחקר צורכים המשתתפים בקבוצת הניסוי 24 גרם כלומר 24,000 מיליגרם ביום של הויטמין- חומצה אסקורבית במשך שבעה ימים. הממצאים טרם פורסמו.

ממצאי המחקר – האם ויטמין C מסייע להפחתת סיכוי הידבקות בוירוס קורונה או התקררות ?

כאמור הממצאים שעל פיהם מניחים מדענים כי ייתכן וחומצה אסקרובית יעילה לטיפול בנגיף הקורונה קשורה להשפעתו על מערכת החיסון, השתתפותו בתהליכים הקשורים להיווצרות ופעילות תאים בולעניים, תאים מונוציטים וציטוקינים והסתמכות על יעילותו החיסונית כנגד נגיפי מערכת הנשימה ובמיוחד בהפחתת תסמיני המחלה ומשכם. אז מה הם אותם ממצאים אמפיריים? ממצאי מחקרים שונים וכאמור במחקר סקירה נרחב שנערך על ידי ספריית קוקרן Cochrane שכלל עשרות מחקרים ומעל 11,000 משתתפים לגבי יעילותו של ויטמין סי במניעה ובטיפול של התקררות העלו את המסקנות הבאות:

  • צריכת הויטמין הובילה לקיצור משך התקופה של ההתקררות – כלומר הקלה בתסמינים בקרב מבוגרים ובקרב ילדים שצרכו את הויטמין בהשוואה לקבוצת ביקורת.
  • צריכת ויטמין C במינון של 1- 2 גרם (כלומר 1000מ”ג עד 2000 מיליגרם) ביום אצל ילדים הפחית את משך המחלה הויראלית (התקררות) בצורה משמעותית יותר.
  • באוכלוסיה הכללית שימוש בויטמין C במינונים מתונים מפחית באופן מסוים אך לא משמעותי את הסיכון לחלות.
  • לויטמין C כן קיימת השפעה מגינה עבור אנשים המצויים בפעילות גופנית מאומצת כמו רצי מרתון, חיילים או גולשי סקי, כנגד התקררויות. צריכת הויטמין הפחיתה ב50% את הסיכון להתקררות.

סיכום הממצאים מעלה כי נמצא שוויטמין זה הוכח כמסייע במקרים מסוימים להורדה בסיכון להידבקות, וכן להפחתת משך תסמיני הידבקות בנגיפים של התקררות הקשורים למערכת הנשימה העליונה ומסייע למגוון מצבים רפואים ומחלות. יחד עם זאת אין עדיין ממצאים של מחקרים המוכיחים במישירין את יעילות ויטמין C לטיפול בקורונה או למניעת הידבקות ומחלה במינונים גבוהים שלו.

בנוסף ממצאי מחקר אודות יעילות ויטמין סי העלו כי אצל מאושפזים, צריכת ויטמין הוא יעיל בקיצור משך ההנשמה המלאכותית לחולים והפחית את השהות בטיפול נמרץ למאושפזים שקיבלו מינונים של 1- עד 3 גרם ליום.

מינון של ויטמין C 

המינון המומלץ ליום לנטילת ויטמין C הינה 200-400 מיליגרם. יש הממליצים ליטול מינונים גבוהים מכך באופן משמעותי. כך לדוגמה הכימאי המוזכר לעיל לינוס פולינג המליץ לקחת מינונים של אלפי מיליגרם של הויטמין זה ביום ומינון המגיע עד 5000 מ”ג כלומר 5 גרם.

יחד עם זאת ישנם רבים הנוטלים כמויות גבוהות מכך ונקבע כי מינון מקסימלי לויטמין סי ליום הוא 2000 מיליגרם כלומר 2 גרם ליום. זאת משום שצריכה של כמות גבוהה יותר עשויה להוביל, לדעת חלק מהמומחים, לתופעות לוואי של שלשולים ובעיות בקיבה, בחילה או כאבי ראש ואף פגיעה במצבורי הנחושת בגוף ובספיגתו. לצד זאת חלק מן המומחים סבורים כי עודפים של ויטמין C בגוף אינם גורמים לנזקים כיוון שצריכת כמות במינון עודף מופרשת על ידי גופנו באמצעות השתן. כלומר קיימת חוסר הסכמה לגבי המינון המומלץ, המינון המקסימלי והממצאים בדבר תופעות הלוואי והשפעתו של עודף ויטמין זה על גופנו.

מזונות עשירים בויטמין C

ויטמין זה אינו מיוצר על ידי הגוף באופן עצמאי ולכן יש לצרוך אותו ממקורות חיצוניים של מאכלים עשירים בויטמין C – במיוחד פירות וירקות שבהם יש ריכוז גבוה של ויטמין סי.

מזונות עשירים בויטמין C עשויים לספק את התצרוכת היומית המומלצת שלו ואין צורך לקחת כדורים של תוסף ויטמין סי כדי לצרוך את הכמות המומלצת. להלן רשימת מאכלים עתירי ויטמין C:

  • פירות הדר כמו תפוזים, קלמנטינות, או לימונים
  • מיץ פירות הדר כמו מיץ לימון או מיץ מנדרינה
  • קיווי
  • פאפיה
  • מנגו
  • אננס
  • פירות יער
  • עגבניה
  • פלפל אדום או צהוב
  • כרובית
  • כרוב עלים
  • כרוב ניצנים
  • כרוב אדום
  • גויאבה
  • ברוקולי
  • מלון
  • מלפפון
  • אפונה

 


דילוג לתוכן