חשיבות השינה ללמידה

חשיבות השינה ללמידה

תלמידים וסטודנטים רבים מכירים את הסיטואציה הבאה: שעת דמדומים מוקדמת לאחר לילה לבן של למידה אינטנסיבית, כוס קפה עשירית שכבר לא ממש עוזרת, וניקור מזדמן אל תוך המחברות…
המוטיבציה להצטיינות בלימודים והשקעת שעות לימוד רבות הן כמובן מבורכות – אך רק בתנאי שהן מתקיימות במידה. שינה מועטה מדי, או בלתי סדירה יכולה דווקא לפגוע בתלמיד במקום לעזור לו!

ראשית, אין ספק שכאשר אנו עייפים אנחנו קולטים פחות ולא מתפקדים באופן אידיאלי. מעבר לכך, מחקרים מראים שחלק גדול מתסמינים המאובחנים כלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז הם בעצם תוצאה של עייפות מצטברת, הפוחתים משמעותית לאחר מעבר לשינה סדירה. לכן, שעות הלימוד הרבות אינן אפקטיביות כאשר התלמיד עייף.

שנית, אנו זקוקים לשינה כחלק אינטגרלי מתהליך הלמידה. בזמן השינה המח מבצע עיבוד נוסף לחומר שלמדנו באותו יום, ובתהליך מורכב הופך אותו מזכרון טווח קצר לזכרון טווח ארוך – זו בעצם מהות הלמידה! ללא העיבוד הזה, חלק גדול ממה שלמדנו פשוט מתפוגג ונשכח למחרת. מעניין לגלות כי בזמן השינה המח עובד בקצב מהיר פי 7 מאשר בזמן ערות! לכן, השינה לא רק תומכת בלמידה אלא ממש חלק ממנה.

תובנות אלו רלוונטיות לכל סוג של למידה (בי”ס, אוניברסיטה…), אך משמעותיות במיוחד עבור קורס פסיכומטרי: החומר הרב והמגוון הנלמד בזמן קצר יחסית, ואופי המבחן הארוך-אך-אינטנסיבי, הדורש ריכוז רב – הופכים את השינה לחשובה במיוחד. בקורס הפסיכומטרי של חברת High Q ניתן לשפר את יכולת הריכוז גם בעזרת אפליקציות מתקדמות שפותחו למטרה זו, ולתרגל פתירה של מבחן מלא בכל שבוע, כדי להרגיל את המח לריכוז הממושך.

אז על מה חשוב להקפיד? שינה רצופה של 7-9 שעות בכל לילה, ובשעות קבועות יחסית. שנת צהריים קצרה אפשרית ואף מומלצת ללמידה – אך רק בתנאי שאינה פוגעת בשנת הלילה. עבור תלמידי פסיכומטרי, מומלץ להתייחס גם לשעת הבחינה, המשתנה עבור מועדי פסיכומטרי שונים בין בוקר לצהריים – וללמוד כל יום בעיקר בשעות אלו.

בהצלחה (ולילה טוב)!