ישיבה ממושכת ומוות מוקדם

חוקרים: הפחתה של כמות שעות הישיבה היומית לפחות מ-3 שעות הוסיפה שנתיים לתוחלת החיים


לאחרונה מגלים חוקרים ברחבי העולם התעניינות רבה בהבנת תפקידה והשפעתה של הישיבה על הבריאות, ללא קשר לכמות הפעילות הגופנית שהאדם מבצע, לאור העובדה שרבים עוסקים בפעילות גופנית אך גם עסוקים במהלך היום במשך שעות רבות בישיבה ללא תנועה בתחביבי צפייה בטלוויזיה, במחשב הנייד או בתכנים במכשיר הטלפון הנייד וכן בענייני עבודה מול מחשב.

ישיבה במשרד. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Mattes
ישיבה במשרד. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Mattes

ישיבה ממושכת במהלך היום הופכת להיות עניין שבשגרה בקרב רבים מאד מן האנשים שאינם עוסקים במלאכות פיזיות בעולם המערבי. על רקע חשיבותה של פעילות גופנית לבריאות הפיזית והנפשית, וההמלצות המקובלות לפעילות מתונה עד מאומצת למשך כשעתיים וחצי מידי שבוע על מנת להנות מתועלות בריאותיות שונות, ועל רקע העובדה שרבים העוסקים בפעילות גופנית גם יושבים שעות מרובות ללא ניע, ביקשו החוקרים לבחון כיצד משפיעה ישיבה ללא פעילות על הבריאות.
לשם כך ערכו החוקרים מחקר מטא-אנליזה ממנו נאספו נתונים לגבי משך הישבה של אנשים בכלל במהלך היום לרבות משך צפייה של אנשים בטלוויזיה.

מן הממצאים העלו החקורים כי בארצות הברית, תוחלת החיים של אדם הושפעה באופן דרמטי, בין אם ביצע פעילות ובין אם לא, באופן ניכר על ידי ישיבה ממושכת של מעל שלוש שעות ביום; כך מצאו החוקרים כי הפחתה של כמות שעות הישיבה לשיעור של פחות משלוש שעות ישיבה ביום, העלתה את תוחלת החיים בשנתיים בממוצע.

עוד מצאו החוקרים כי הפחתה של מספר שעות הצפייה בטלוויזה לשעתיים ביום או פחות בממוצע תרמה גם היא לשיפור תוחלת החיים ; אנשים שצפו בטלוויזיה שעתיים או פחות מכך מידי יום בממוצע ולא יותר, נהנו מתוחלת חיים ארוכה יותר ב1.37 שנים נוספות.

 הממצאים התפרסמו בכתב העת BMJ