כמה זמן נמתין לרופא מומחה בקופת החולים ?

מי הרופאים שנמתין לתור שלהם הכי הרבה ? כמה זמן המתנה נידרש כדי להפגש עם רופא מומחה בקופת החולים?

מערכת האתר

עודכן בתאריך

מוסדות וארגונים רפואייםקופת חולים
בית החולים סורוקה בבאר שבע - המרכז הרפואי סורוקה. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי. צילום : Felagund

דו"ח משרד הבריאות חושף:  מה זמן ההמתנה לרופא מומחה בקופת החולים 

ממצאי הסקר של משרד הבריאות שבוצעו על ידי מכון גרטנר לגבי זמני המתנה לרפואה יועצת בקהילה מתארים כמה זמן המתנה נידרש כדי להפגש עם רופא מומחה בקופת החולים. מן הממצאים עולה כי בצפון הארץ זמני ההמתנה קצרים למול זמני ההמתנה ביתר אזורי הארץ בתורים לרופאי עור, אורתופדים ורופאי אף אוזן וגרון וגניקולוגיה. מטופל שמתפשר על תור שאינו לרופא מומחה מסוים דווקא, יהנה מזמן המתנה מהיר בהרבה.

מה הם תחומי הרפואה המייעצת הנדרשים ביותר וכמה זמן ניאלץ להמתין באזורי הארץ השונים כדי לקבל תור אצל רופא מומחה מכל סוג ?

זמני המתנה ארוכים לרופאים יועצים נמצאו כסיבה המובילה לפנייה לרפואה הפרטית, על פי סקר שערך מכון ברוקדייל במחצית השניה של 2018. מכאן, שזמני המתנה ארוכים עשויים להגדיל את אי השוויון בבריאות.

במדידה שביצע משרד הבריאות באמצעות מכון גרטנר, ביקש משרד הבריאות לבדוק היכן בישראל זמני ההמתנה הממושכים ביותר ומה המקצועות בהם זמני ההמתנה גבוהים במיוחד וזאת על מנת לשפר את בריאות המטופלים, לשפר את המודעות המערכתית, להגביר את שביעות רצון המטופלים, ולהקטין את הצורך בשימוש ברפואה פרטית הנחוצה בעיקר לשם קיצור תורים. על מנת להעריך את הביקוש היומי, נעשה שימוש בנפח הפעילות החודשי לכל יומן רופא בהתבסס על תורי ארבע קופות החולים לפי אזורים גאוגרפים במהלך שישה חודשים שכללו 5 מליון תורים.

מן הממצאים עולה כי מחצית מהמטופלים המזמינים תור לרופא מסוים ברמה הארצית ימתינו  10 ימים ברפואת נשים ועד 20 ימים ברפואת עור. על פי הממצאים חצי מהמטופלים ימתינו 14 ימים בהתמחות השכיחה ביותר – אורתופדיה.
עוד עולה מהממצאים כי זמן ההמתנה לרופא כלשהו קצר יותר בכל אחת מההתמחויות והוא נע בין 6 ימים לרופא עיניים או רופא נשים ועד 13 ימים לרופא עור כלומר כשהמטופל לא מבקש מומחה ספציפי הוא יקבל תור באופן מהיר יותר.

עורכי הסקר מציינים כי "זמן ההמתנה הממוצע הוא כצפוי, ארוך יותר מהחציון כי הוא לוקח בחשבון את ה"זנב" הארוך שבו כלולים תורים למומחים בכירים ומבוקשים שהמטופלים מוכנים לחכות להם זמן רב".

מן הממצאים עולה עוד כי הממוצע הארצי להמתנה בתור לרופא מסוים נע בין 16.3 ימים לרופא אף אוזן גרון א.א.ג. ועד ל-24.2 ימים לרופא עור. בהמתנה לרופא אורתופד המהווה תחום מקצועי עם נפח הפעילות הגדול ביותר, ממוצע זמן ההמתנה לרופא אורטופד מסוים הוא 18.1 ימים.

ההבדל בין אזורי הארץ השונים

ממצאי הסקר מראים כי ישנם הבדלים בזמני המתנה בין אזורים מסוימים. שמחלקים את האזורים בישראל ל-7 מחוזות, עולה כי חציון זמני המתנה לרופא מסוים מדגים את המגמות הבאות: מחוז הצפון מתברר כמחוז בו זמני ההמתנה הם הקצרים ביחס ליתר המחוזות בשלוש התמחויות – א.א.ג., אורתופדיה, ורפואת נשים;

עוד עולה כי מטופלים במחוז הדרום סובלים מזמני המתנה ארוכים בהשוואה ליתר המחוזות ברפואה אורטופדית ורפואת נשים ואילו מטופלי מחוז יהודה ושומרון ממתינים זמן רב יותר עבור רופאי אף אוזן גרון , רפואת נשים ועיניים, ומחוז תל-אביב מדגים זמני המתנה ארוכים ברפואת עור.

דילוג לתוכן