לוטאין – המרכיב הסודי לשמירה על בריאות העין

לוטאין הינו פיגמנט בצבע כתום צהוב אשר משתייך למשפחת הקרוטנואידים. לוטאין הינו נוגד חימצון משמעותי המקושר לבריאות העין. מקור השם לוטאין בלעז luteus  שמשמעותו “צהוב”. יחד עם זאת, המקור המרכזי ללוטאין במזון אינו ירקות צהובים אלא ירקות שצבעם ירוק דווקא. לוטאין, לצד נוגד חימצון זיאקסנטין (Zeaxanthin) , הוא אחד מהחומרים המהווים נוגדי חימצון חשובים בעיניים ולכן יש לו חשיבות רבה על בריאות העיניים שלנו והוא עשוי לסייע למניעת תחלואה בעיניים כמו קטרקט וניוון רשתי, ניוון מקולרי תלוי גיל AMD (סיבה שכיחה לעיוורון במבוגרים). כמו כן, לוטאין כמו גם זיאקסנטין עשוי לסייע גם להפחתת תחלואה קרדיוווסקולרית (מחלות לב), טרשת עורקים ועוד.

ירקות ופירות. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Jina Lee
ירקות ופירות עתירי לוטאין. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-by-sa. צילום: Jina Lee

לוטאין הוא קרוטנואיד נוגד חימצון המצוי גם בירקות ירוקים אך גם בירקות צהובים וכתומים במידה פחותה. מדענים סבורים כי לוטאין מהווה מסנן קרינה בעין ולכן מסייע על רקמות העין מנזקי אור השמש.

 

יתרונות של לוטאין

כאמור, ללוטאין במזון, וככל הנראה גם כתוסף תזונה (אם כי כנראה בעוצמה מופחתת) ישנם יתרונות רבים במיוחד לבריאות העין אך גם כנגד מחלות אחרות. ממצאי מחקרים שונים מעלים כי ככל הנראה, יתרונות של לוטאין הם:

  • מסייע כנגד ניוון מקולרי תלוי גיל AMD – נמ”ג.
  • מסייע כנגד קטרקט בעין
  • שיפור חדות הראייה במחלת רטיניטיס פיגמנטוזה
  • הפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם וסרטן

 

לוטאין – תופעות לוואי וסיכונים

מחקרים מצביעים על כך שצריכתו של לוטאין במינון של 6 עד 20 מיליגרם מידי יום במזון אינו מזיק ובטוח לשימוש.

  • עם זאת יש להקפיד על שימוש מתון למניעת תופעות לוואי של לוטאין במיוחד בקרב תינוקות.
  • חולים עם מחלת סיסטיק פיברוזיס עלולים להתקשות בספיגת קרוטנואידים מהמזון.
  • ישנם מדענים הסבורים כי רמות גבוהות של לוטאין בדם קשור לסיכון מוגבר לסרטן העור אצל אנשים המועדים לכך ולכן הדבר נחשב כתופעת לוואי של לוטאין שיש לשים לב אליה.

 

לוטאין – מינון מומלץ

מהו המינון המומלץ לצריכת לוטאין ? לוטאין אינו מיוצר על ידי הגוף באופן טבעי אלא נצרך ממקורות חיצוניים במזון.  מחקר שראה אור בכתב העת Journal of the American Medical Association הראה השפעה חיובית של צריכת לוטאין במזון על הפחתת הסיכון לניוון מקולרי במינון של 6 גרם ואילו מחקר אחר העלה כי צריכה של מזונות המכילים 10 מיליגרם כתוסף לוטאין סייע לשיפור הראיה אצל חולים בניוון מקולרי.

לכן המינון המומלץ של לוטאין לאדם שאינו חולה במחלות עיניים הינו 6 מיליגרם ועד 12 מיליגרם ביום. לוטאין לעיניים כתוסף מזון או בתפריט תזונתי יכול להועיל במינון כזה על מנת לסייע למניעת תחלואה בעיניים.

לשיפור בריאות העין והפחתת תסמינים של מחלות עיניים כמו ניוון מקולרי וקטרקט יש הממליצים על צריכת מזונות שונים וכן על אכילת ירקות עם לוטאין במינון מוגבר של בין 10 ל20 מיליגרם של לוטאין מידי יום. יחד עם זאת, האמור אינו מהווה המלצה רפואית ויש להוועץ בגורם המטפל בהתאם למצב המטופל, מאפייניו והתוויות הנגד במקרה של נטילת תרופות נוספות.

מומלץ לצרוך תוסף לוטאין בתזונה ביחד עם הארוחה ולא על קיבה ריקה על מנת להמנע מתחושת חוסר נוחות.

 

לוטאין – מקורות מרכזיים במזון

ישנם מגוון מקורות של לוטאין במזון:

  • ירקות עם לוטאין : ירקות בעלי עלים ירוקים עם לוטאין הינם עלי קייל, פטרוזיליה, עלי תרד, כרוב ירוק, ברוקולי, חסה רומאית
  • ירקות ופירות צהובים, אדומים וכתומים כמו תפוזים, גזר, דלעת, פרחי קלנדולה, פלפל אדום
  • אפונה מבושלת, חיה או בשימורים
  • קיווי, ענבים, קישוא, לפת ירוקה
  • גרעיני תירס בשימורים או לאחר בישול
  • חלמונים של ביצה

יש הממליצים לצרוך את המזונות הללו לאחר בישול קל.

מומלץ לצרוך מזונות עתירי לוטאין עם אוכל שומני כמו אגוזים או שמן זית מכיוון שלוטאין מסיס בשומן והדבר מסייע לספיגה בגופנו.