מדיטציה והתעמלות לטיפול בזיהומים נשימתיים

חוקרים הוכיחו כי מדיטציה או התעמלות מפחיתים משמעותית זיהומים נשימתיים חמורים.

מה הקשר בין תרגול מדיטציית מיינדפולנס או אימון גופני להפחתת הסיכון לתחלואה בזיהומים נשימתיים חמורים? ממצאי מחקר חדש שפורסם בכתב Annals of Family Medicine על ידי חוקרים אמריקאיים מעלה כי אנשים שקיבלו טיפול באמצעות טיפול מדיטציית מיינדפולנס הפחיתו את חומרת התסמינים והתחלואה בכלל מזיהומים נשימתיים בהשוואה לקבוצת הביקורת. בנוסף מצאו החוקרים כי גם אנשים שהשתתפו בפעילות גופנית זכו לשיפור משמעותי, אך נמוך יותר מזה של קבוצת המידטציה, בהשוואה לחברי קבוצת הביקורת. 

מדיטציה. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc2-by. מאת: Sarvodaya Shramadana
מדיטציה. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc2-by. מאת: Sarvodaya Shramadana

הממצאים התבססו על בחינה של מעל 150 נבדקים בני 50 ויותר בשלוש קבוצות טיפול: קבוצה אחת שלא קיבלה כל טיפול- קבוצת המתנה, קבוצה שהתעמלה בהליכון, הליכות ומכשור ספורטיבי אחר וקבוצה שזכתה לתרגול מדיטציית מיינפולנס. הפעילויות בקבוצות אלה נמשכו שעתיים וחצי בשבוע בקבוצה ו45 דקות בפעילות עצמית בבית.

מן הממצאים עלה כי בקבוצת הפעילות הגופנית והמדיטציה (בשיעור גבוה יותר) חלה ירידה בחומרת התסמינים של זיהומים נשימתיים חמוריים שנגרמו במהלך המחקר לנבדקים, כפי שנמדדו בשאלוני דיווח עצמי.

בנוסף, נאספו דגימות מהאף של המשתתפים שהצביעו בחלקן על חומרת התסמינים וגם הם היו קשורים לחומרת התסמינים הפוחתת. שיפור משמעותי זה בתסמינים היה משמעותי יותר כאמור בקבוצה שהשתתפה בתרגולי המדיטציה בהשוואה לקבוצה שעסקה בפעילות גופנית.

 יחד עם זאת שתי הקבוצות נהנו משיפור בחומרת התסמינים ובתחלואה מזיהומים נשימתיים חמורים. זאת בהשוואה לקבוצה שלא קיבלה כל טיפול והמתינה ברשימת ההמתנה שהיוותה את קבוצת הביקורת כאמור.

בנוסף מצאו החוקרים כי בהשוואה לקבוצת הביקורת, הנבדקים בקבוצות האימון הגופני החסירו פחות ימים מהעבודה בשיעור נמוך ב48% ופחות ב76% בקבוצה שתרגלה מדיטציה.

החוקרים ציינו באופן מיוחד את הממצאים וחשיבותם הטיפולית, המצריכה בדיקה מורחבת, לנוכח העובדה שלא ידוע על התנהגויות או טכניקות להפחתת זיהומים חמורים בנשימה, מלבד שטיפת ידיים.