מדיטציית זן לטיפול בכאבים

ממצאי מחקר חדש מצבעים על כך ששימוש בתרגילי מדיטציית זן עשויה לסייע להפחית כאבים ולסייע באיזון מנטלי, פיזי ורגשי.

שי לביא

עודכן בתאריך

פסיכולוגיה
מדיטציה. מקור: ויקיפדיה. ברשיון cc2-by. מאת: Sarvodaya Shramadana

סובלים מכאבים? רוצים להפחית את הכאב ולהמעיט בשימוש במשככי כאבים? התרופות לא מועילות להפחתת הכאב? ממצאים מחקריים מצביעים על יעילות מדיטציה בהפחתת כאבים! מדיטציית זן ומיינדפולנס זכו לתשומת לב בגלל הפוטנציאל שלהם בהקלה על כאב. מחקרים מדעיים שופכים אור על המנגנונים שגורמים לכך.

מדיטציית מיינדפולנס כוללת התבוננות בלתי שיפוטית במחשבות, רגשות ותחושות גופניות. ולעומתה, מדיטציית זן מתמקדת במודעות לנשימה וטיפוח שלווה פנימית. שתי הפרקטיקות מציעות הקלה בכאב דרך דרכים שונות. השפעתן נתמכו על ידי מחקרים מדעיים.

מנגנון עיקרי אחד כרוך בשינוי תגובת המוח לאותות כאב. מחקרי MRI פונקציונליים חשפו שינויים מבניים באזורי מוח המעבדים כאב, כמו קליפת המוח הקדמית וקליפת המוח, אצל מתרגלי מדיטציה. שינויים אלה קשורים ברגישות מופחתת לכאב, מה שמצביע על כך שמדיטציה משפרת את סבילות הכאב.

מדיטציה גם מקלה בעקיפין על כאב על ידי קידום רגיעה והפחתת מתח. מתח כרוני מחמיר מצבי כאב. תרגולי מדיטציה מורידים ביעילות את רמות הלחץ. לחץ נמוך יותר מוביל לירידה בייצור של הורמוני לחץ כמו קורטיזול, אשר מפחית דלקת ותפיסה סובייקטיבית של כאב.

מדיטציית זן יעילה לטיפול בכאבים ואיזון רגשי

שימוש בתרגילי מדיטציית זן עשויה לסייע בהפחתת כאבים ואיזון מנטלי, פיזי ורגשי. כך לפי ממצאי מחקר חדש שפורסם על ידי חוקרים מאוניברסיטת מונטריאול בקנדה.

מחקרים קודמים העלו כי תרגול קבוע של מדיטציה השפיעו על בריאות הגוף והנפש ורמת הכאב. במחקר זה שיועד לבחון את השפעת מדיטצית זן על חווית הכאב ופוטנציאל שיכוך הכאב, השוו החוקרים קבוצת מודטים מיומנים במדיטציית זן שתרגלו בעברם לפחות 1,000 שעות מדיטציה למול קבוצת מתנדבים ללא נסיון. הנבדקים חוו גירוי מכאיב בשוק.

המחקר עסק בהשפעת מדיטציית הזן על הפחתת כאבים ואיזון רגשי. ממצאי המחקר, שפורסם בכתב העת Psychosomatic Medicine העלו כי אנשים שתרגלו מדיטציית זן, חוו רגישות נמוכה יותר לכאב ובנוסף חוו אפקט של הפחתה בכאב במהלך מצב מדיטטיבי (mindful states).

תוצאות המחקר תומכות בממצאים מחקריים נוספים שהצביעו על כך ששימוש תכוף במדיטציה עשוי לסייע בהפחתת כאבים, ועשוי לעבות אזורים במוח האחראים על תחושת כאב ותפיסה חושית.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן