מדריך ללידה טבעית

מוכנה לוותר על משככי כאבים או מעוניינת ללדת בלי התערבות רפואית ? מהי לידה טבעית, מהי לידה פעילה, אילו עזרים וטיפים קיימים ללידה טבעית ומה חשוב לדעת?

נשים רבות אינן רוצות לסבול במהלך הלידה ולכן מעדיפות להשתמש בחומרי שיכוך כאב כגון אפידורל. אך יחד עם זאת נשים רבות מעוניינות להרגיש את הוויית הלידה כפי שהיא, תוך שהן מחוברות לגוף ולרך הנולד באופן מלא, עם מינימום התערבות רפואית ולכן הן מעדיפות להימנע מאפידורל. ההתלבטות בין החלופות אינה פשוטה ויש הממליצים לנשים המתחבטות להתחיל את הלידה ללא שיכוך כאבים ותוך שימוש בטכניקות ועזרים אחרים כמו מכשיר טנס המפחית כאבים באופן חשמלי שאינו תרופתי, כדור פיזיו או גז צחוק וחמצן, ובמידה ולא יוכלו לשאת את הכאב להשתמש במשככי כאבים.

התעמלות במהלך ההריון. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי. צילום באדיבות: Centers for Disease Control and Prevention
התעמלות במהלך ההריון. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי. צילום באדיבות: Centers for Disease Control and Prevention

מהי לידה טבעי
מהלך הלידה מלווה בצירי לידה שהינה כיווצים מכאיבים שאותה חווה האישה היולדת. הצירים נמשכים במהלך הלידה אשר נמשכת לעיתים קרובות שעות רבות. לעיתים קרובות, חלק מהיולדות מעוניינות להפחית את הכאבים המתמשכים באמצעות תרופות מאלחשות או גז צחוק מלווה בחמצן, כדי למזער את הכאבים.
כאשר מדברים על לידה טבעית מתייחס ללידה שכרוכה בהתערבות רפואית או כירורגית מינימלית במהלך הלידה או לידה שכוללת הימנעות מחומרי אילחוש והרדמה במהלך הלידה, ובמיוחד הימנעות משימוש בחומר שיכוך כאבים מסוג אפידורל.

לידה פעילה ולידה לא בשכיבה
בכל הנוגע ללידה פעילה, חלק מהנשים המעוניינות להימנע מהתערבות כירורגית, מהליכים רפואיים או מחומרים משככי כאבים וגם כאלה שדווקא כן מעדיפות להשתמש במשככי כאבים, לעיתים מעוניינות לקחת חלק פעיל בהובלת מהלך הלידה ולהיות אקטיביות בה בתנוחה של כריעה, בניגוד ללידה הפאסיבית הקונבנציונלית שבמהלכה האם בהריון שוכבת על הגב, ברגליים המורמות, פי שנהוג ברוב בתי החולים ברחבי העולם.
בתנוחה זו יכולה הלידה להנחות את מהלך הלידה והיא לוקחת את ההחלטה ואת הובלתה, תוך קשב לילוד ולגופה. לידה מסוג זה יכולה להתבצע בתוך בית החולים בחדר לידה רגיל או בסביבה טבעית, למשל בבית. לידה פעילה מצריכה ידע, מודעות והתכווננות וניתן להיעזר במומחים בתחום, בנשים אחרות, במידע הקיים בספרות וברשת האינטרנט על מנת להתכונן טוב יותר.

תנועתיות לפני ובמהלך הלידה
נשים רבות ממליצות על תנועתיות לפני הלידה ובמהלך הלידה. מומלץ לעסוק בפעילות גופנית מתונה וזהירה לפני הלידה.
על מנת להיות בתנועה במהלך הלידה לכן, יש להתנתק מן המוניטור או לנוע איתו ולזוז בחדר, גם אם ישנם כאבים, להתנועע על כדור פיזיותרפיה, להניע את הגוף ולחקור אילו תנועות גורמות לכאב לפחות.

נשימות בלחיצות
נשימות בטן, הרפיה באמצעות נשימה וטכניקות שאיפה ונשיפה מגוונות עשויות לסייע בהפחתת הכאבים. הרפיית רצפת האגו בעת הלחיצות, נשימות ונשיפתן בשפתיים מכווצות באופן איטי ועמוק עם הרפיית הגוף כולו המלוות בלחיצות לכיוון פי הטבעת למשך מספר שניות וביניהן ספירה של הזמן בין הצירים כפי שמודרכות הנשים לעשות, רצוי בליווי בן הזוג, מומלצת עד מאד על מנת להפחית את הכאבים.

הגורם הרגשי נפשי
נשים רבות מתארות את האמונה העצמית ואת הרוגע כגורם מוביל עבורן. התמיכה לפני הלידה ובמהלכה כל ידי בן או בת הזוג, האם המתלווה ללידה או בן משפחה אחר ושל המיילדת הינם חשובים ללידה ובפרט למי שמעוניינת בלידה טבעית. יולדות רבות ובמיוחד כאלה שרוצות לידה טבעית ונמנעות מאפידורל מתארות את הרכיב הפסיכולוגי כמשמעותי ומתארות את הרכיב הנפשי ככזה העוזר לעבור את הלידה ברוגע רב יותר ובכך לחוות את הכאבים באופן פחות מועצם ובסביבה רגועה, תוך תחושה של מסוגלות עצמית לעבור את התהליך ללא התערבות חיצונית או שימוש במשככי כאבים באופן נינוח, בליווי אנשים המעודדים את היולדת, והתקדמותה באופן חיובי ורגוע, מחזק, מעצים, מכיל ואמפתי.
מחקרים שנעשו הראו השפעה של הגורם הרגשי נפשי על חווית הלידה. לכן ניתן להסתייע בשיטות שונות לשם הרגעה, איזון העצמה וחיזוק כולל שיטות כמו דמיון מודרך, שהוכחו באופן קליני כמסייעות לשיפור פיסת חווית הלידה כטובה יותר, הפחת כאבים וסטרס ותחושת הרווחה בלידה.

בחירת מקום הלידה
מומלץ לבחור את מקום הלידה כבר מראש ולהגיע ללידה נינוחים תוך לקיחת זמן מראש לנסיעה, אך לא זמן רב מידי לפניה כשהצירים אינם משמעותיים. במהלך הבחירה של מקום הלידה יש להתחשב בפרמטרים שונים בהתאם לדרישות והרצונות של היולדת. יש המייחסות חשיבות רבה למתקנים במהלך הלידה כמו קיומו של אמבט, ג’קוזי ומקלחת בחדר המשרה אווירה נינוחה . חשוב להגיע לפני הלידה למקום על מנת להתרשם באופן בלתי אמצעי בין אם מדובר בחדר לידה בבית חולים, או אם מדובר במרכז לידה בתוך בית חולים או בלידה בבית בסיוע מיילדת מוסמכת. מומלץ לבחור את מקום הלידה בליווי מדריכת ההכנה הלידה.
סביבה נעימה ונינוחה, תנאים פיזיים נוחים לגוף כגון שתייה מרובה, התרווחות ונינוחות באזור הלידה, צוות רפואי נעים, ליווי מקצועי ומכיל עשויים לסייע מאד בלידה.
שהיה של היולדת במהלך הלידה (אחרי פתיחה של כ-6 או 7 ס”מ) במים כמו ישיבה באמבטיה או בריכת לידה, ג’קוזי או מקלחת מסייעת לנשים רבות להפחית את כאבי הצירים. כך גם קומפרסים קרירים או חמימים עשויים לסייע ליולדת.

עיסויים ולחיצות
יש הנעזרות בעיסוי או בשיטות כגון שיאצו או רפלקסולוגיה לפני ובמהלך הלידה על מנת להפחית כאבים. יולדות רבות מדווחות על כך שעיסוי במהלך צירים ובזמן הלידה בכלל מסייעים מאד להפחתת כאב. כך לדוגמה ניתן לבצע עיסוי בכתפיים והגב העליון, בגב התחתון והסקרום והאגן.

החצנה של החוויה בקול ומגע
ישנן נשים המתארות הקלה בכאבים והתקדמות בלידה עקב שימוש בטכניקה של החצנה של הכאב באמצעות הפקת קולות ואנחות מהגרון, רעשים ואף צעקות, ויש המפיקות תועלת במגע או בכל דרך של החצנת התחושות הפנימיות והכאב ושחרורו. מגע ולחיצה של היולדות המוחצת או מחזיקה את גופו או ידיו של המלווה עשויה להועיל.