מהו דופק תקין ?

מהו דופק תקין? מה נחשב באדם בוגר לקצב לב נורמלי? מהו קצב דופק לב ממוצע של ילדים ותינוקות? ומהו דופק ממוצע של ספורטאים במנוחה?

ד"ר לביא סיגמן

עודכן בתאריך

מחלות לבקרדיולוגיה
מהו דופק תקין ממוצע במנוחה באדם נורמלי ? מהו דופק תקין ממוצע בספורטאים? ומהו הדופק אצל ילדים ותינוקות בממוצע? צילום: Pixabay

מהו דופק תקין ומה נחשב אצל אדם בוגר לקצב לב נורמלי?. ולעומת זאת מהו קצב דופק לב ממוצע של ילדים ותינוקות. ומהו דופק ממוצע של ספורטאים במנוחה? להלן מפורטות התשובות לגבי מהו דופק תקין ממוצע של אדם בוגר, של ילדים וספורטאים. וכן פירוט מהו דופק תקין ממוצע שלא במנוחה.

דופק תקין

אז לתשובה המהירה מהו דופק תקין אצל אדם בוגר? הדופק הממוצע אצל בוגר במנוחה הוא 60 עד 90 פעימות בדקה. מדובר בדופק תקין אצל אדם מעל גיל 10, שלא במאמץ או התרגשות. דופק של 100 יכול להחשב עדיין בטווח הגבוהה של הנורמה על פי קריטריונים מסוימים. נהוג לאבחן דופק מעל 90 כגבוה יחסית, מעל 100 במנוחה לאדם נורמלי נחשב גבוה.

דופק לב – ובאנגלית pulse הוא המילה המתארת את התכווצות והתרחבות של עורק הלב. זאת על ידי זרימה של דם משריר הלב. קצב הדופק מבטא את כמות הפעימות של הלב בדקה אחת. כלומר דופק תקין מתאר לנו קצב פעימות תקין של הלב. את הדופק אפשר למדוד באמצעות הנחה של האצבע על עורק שקרוב לעור, אפשר למדוד באמצעות עורק הצוואר או עורק היד שמתחת לשורש כף היד.

דופק תקין אצל תינוקות וילדים

מהו דופק תקין ממוצע אצל ילדים ובתינוקות ?. לפי פרסומים שונים, בקרב ילדים מתחת לגיל 10 ובקרב תינוקות דופק תקין הוא בין 70 ל-150. אצל תינוקות עד גיל שנתיים הדופק התקין במנוחה הוא בין 80 ל150 פעימות בדקה. אצל ילדים בני 2-5 הדופק הממוצע הוא בין 75 ל-130 במנוחה. ומהו דופק תקין במנוחה אצל ילדים בני 7-9 ? בין 70 ל-110 פעימות בדקה.

מהו הדופק התקין אצל ספורטאים?

אתלטים ואנשים המתאמנים בקביעות מאמנים את שריר הלב. ספורטאים מתעמלים בקביעות ולכ שריר הלב שלהם מתחזק. לכן קצב הלב שלהם נמוך יותר. אם כן, בהשוואה למי שאינו מתאמן, מדדים תקינים אצל ספורטאים בעת מנוחה?  אצל אנשים אשר מתעמלים בקביעות הדופק התקין הממוצע הוא 40 עד 60 פעימות בדקה בממוצע.

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן