מהי דיאטת קטו?

דיאטת קטו או דיאטה קטגונית היא צריכת מזון בתפריט תזונתי בו רוב האנרגיה מגיעה לגוף בשל צריכת שומן ולא משריפת גלוקוז באופן הפועל באמצעות מנגנון מטבוליזם קיטוזי.
דיאטה זו המבוססת על מיצוי עתודות גליקוגן בכבד מובילה ליצירת גופי קיטון ממערכת העיכול או מתאי השומן.

מזונות תפריט דיאטה קטוגני. צילום: Pixabay zuzyusa Praha CR
מזונות תפריט דיאטה קטוגני. צילום: Pixabay zuzyusa Praha CR

מהי דיאטה קטוגנית, למה היא טרנדית, מהם המזונות שאפשר לאכול בדיאטה זו, אילו מתכונים לדיאטת קטו ניתן להכין מה הסכנות בה ומהי ההשקה בין דיאטת קטו לטבעונות ולמחלות כמו סרטן.

הדיאטה זכתה לתהודה לאחר שהוכחה כמועילה בשנות העשרים של המאה הקודמת לצורך שיפור מצבם של ילדים אפילפטיים שלא הגיבו לטיפול תרופתי, כתחליף לצום, תוך פיקוח רפואי ותזונתי הדוק. ילדים רבים הסובלים מאפליפסיה לא זכו בעבר להטבה במצבם לאחר שימוש בתרופות. אחד מהכלים שהתגלו כיעילים לטיפול בהם היתה דיאטת קטו שהפחיתה את כמות הההתקפים מהם סבלו. יחד עם זאת כיום התרופות מספקות מענה מניעתי להתקפים אלו. כמו כן, רבים מציינים כי גם דיאטות שאינן כה מחמירות, עשויות להטיב באופן דומה לדיאטת קטו.

תזונה קטוגנית

לצד הסכנות בה, טרנד התזונה הקטוגנית נפוץ במיוחד, אפילו בהתאמה למי שמעוניין בתזונה קטוגנית טבעונית. בדיאטה קטוגנית טבעונית מוחלפת צריכת השומנים מן החי המצויים בתפריט הקטו בשכיחות משמעותית בשומנים מן הצומח. החלבונים והפחמימות בדיאטה הקטוגנית הטבעונית נצרכים במינון יחסי לפי עקרונות של יחס 4 גרם שומן לכל 1 גרם של חלבון ופחמימות יחד. ואולם הללו נצרכים ממקורות צמחיים העומדים בכללי הטבעונות.

ממצאי מחקרים העלו כי דיאטות המפעילות את תהליכי הקטוזיס, עשוית להיות כמועילות בהפחתת כמות השומן בגוף, טיפול בסכרת הרזיה, ירידה מהירה במשקל, והפחתת תדירות ההתקפים האפליפטיים.

ממצאים מחקריים ראשונים מצביעים על כך שייתכן כי תזונה קטוגנית אף קשורה לשיפור מצב של חולי סרטן בנסיבות מסוימות ואף טיפול באלצהיימר. כך לדוגמה מחקר שנעשה בשנת 2017 מעלה כי שילוב של שיטות תזונתיות המפעילות את מנגנוני הקטוזיס בגוף, עשויים להשפיע על מצבם של גידולים סרטניים בשילוב עם טיפולי כימותרפיה ורדיותרפיה. יחד עם זאת מחקר נוסף נחוץ כדי לבחון לדוגמה האם האפקטיביות על חולי סרטן נובעת מגורמים מתערבים אחרים כמו עצם הפחתת צריכת הסוכרים, ולאו דווקא ריבוי צריכת השומנים כך שיתכן שגם תפריטי תזונה רבים אחרים יכולים לסייע באופן דומה, ללא צורך בשינוי תזונתי קיצוני.

בדיאטה הקטוגנית, צריכת מזון מתבססת על תפריט תזונתי עתיר שומנים ודלה מאוד בפחמימות. בתפריט יומי של תזונה קטוגנית מדובר על תפריט ביחס של 1 ל-4 בין צריכת שומן לצריכת חלבונים ופחמימות. כלומר כל גרם של שומן שנצרך בתפריט נצרך גרם אחד של פחמימות וחלבונים בצוותא. בדיאטה קטוגנית 75-80 אחוזים מכלל צריכת המזון מבוססת על שומנים ורק 4-7% מבוססת על פחמימות. חלבונים תופסים בין 10 ל20 אחוזים מהתפריט התזונתי.

מקור השם הוא בלעז Ketogenic diet הנובע מהמילה קטוזיס הנגרם עקב דיאטת הקטו. קטוזיס – מצב מטבולי בגופנו כריאקציה לזמינות גלוקוזה נמוכה בדם בה נוצרים בדמנו או בשתן גופי קטון.

מהי דיאטת קטו על יתרונות וחסרונותיה:

מזונות דיאטה קטוגנית – תפריט יומי

אילו סוגי מזון ומהו התפריט שמאפיין את הדיאטה הקטוגנית. לפניכם רשימת המזונות שרבים נוהגים  לאכול בדיאטה הקטוגנית, תוך הקפדה על מינון מתאים ביחסים שבין שומן, חלבון ופחמימות כאמור.

  • צריכה של בשר. יחד עם זאת חשוב לציין כי לצריכת בשר עתיר שומן יש השפעות בריאותיות שליליות מגוונות כמו העלאת הסיכון לסרטן, מחלות לב, כולסטרול ועוד.
  • צריכת חמאה ושמנת. בדומה לבשר עתיר שומן, מגוון מחקרים הראו קשר בין צריכת מזונות מעין אלה לתחלואה עודפת.
  • צריכת גבינות עתירות שומן ומועטות בפחמימות שהינן עשירות בחלבון.
  • צריכת שמנים כמו שמן זית או שמן קוקוס (נפוץ בדיאטה קטוגנית טבעונית)
  • צריכת אגוזים וזרעים שהינם עשירים בשומנים ודלים בפחמימות (אופייני לדיאטת קטו טבעונית). לדוגמה שקדים, פקאנים, פיסטוק, קשיו.
  • אכילת יוגורט שהינו עשיר בחלבונים, עתיר שומן ככל האפשר ודל פחמימות.
  • צריכה של דגים כמו דגי סלמון,  מקרלים וסרדינים
  • אכילת מאכלי ים – פירות ים כמו שרימפס
  • אכילה של ירקות ללא עמילן דלים בקלוריות כמו כרובית או אבוקדו
  • אכילת ביצים
  • אכילת זיתים
  • צריכת שוקולד דל בסוכר

דיאטה קטוגנית – סכנות

שימוש בדיאטה קטוגנית אינו מומלץ כטיפול ראשון עבור ילדים הסובלים מאפליפסיה. כיום קיימות תרופות המסייעות להפחתת תדירות ההתקפים. גם במידה והללו לא פועלות קיימות אלטרנטיבות לפני שימוש בתזונה קטוגנית.

הסכנות בהכנסת הגוף למשטר דיאטטי בו כמות הפחמימות עקב פירוק סוכר בתהליכים המטבוליים ובייצור של גופי קטו מגוונות. לכן מומחים רבים מבקשים לחדד את החסרונות והסיכונים בדיאטת הקטו.

כך לדוגמה התזונה הקאטוגנית עלולה לגרום להצטברות גופיפי קטו, הווצרות אצטון בדם, ירידה בחומציות המכונה חמצת, יציאת סידן מתוך העצמות, תופעות נוירולוגויות כמו כאבי ראש וערפול שכלי, ירידה בפעילות איברי הגוף, בעיות בכליה, עקב כך ופגיעה של תהליכים אנזימליים בגוף.

זאת מלבד השפעותיה הנוספות של הדיאטה המובילה לעתים למחסור בסיבים, ויטמינים ומינרלים בשל מאפייני התפריט התזונתי ממנו נעדרים פירות, דגנים וזרעים, ועומס שומן על מערכת העיכול.

לא זו בלבד, תזונה קטוגנית עשויה גם להוביל לקומה – תרדמת ואף למוות, ביישום של עקרונות תזונתיים על פי צריכת אבון המזון במינונים אלה, כשהם יוצרים תהליכים הפוגעים לעיתים באופן הרסני בגוף.

חשוב לציין כי למרות הטרנד של רבים לנהות אחרי דיאטה זו, מומחים רבים סבורים כי היא עלולה כאמור לחולל נזקים ולא ממליצים עליה. לא זו בלבד, שמומחים ורופאים סבורים כי היא עלולה לפגוע בבריאות בנסיבות מסוימות. בכל מקרה, מומלץ לאדם הסבור כי הדיאטה נחוצה לו, להוועץ ברופא ובתזונאי בפיקוח צמוד על מנת להמנע מנזקי הדיאטה הפוטנציאלים וסיכוניה.

מתכונים לדיאטה קטוגנית

לפניכם מספר מתכונים נוספים להכנת מאכלים המתאימים לתזונת קטו.

 


דילוג לתוכן