מה יעילות דיאטת תפוחים

דיאטת תפוחים היא דיאטה שנחשבה כדיאטה מתונה בה משנים את התפריט התזונתי כך שיכלול פחות שומן ויותר פירות וירקות כמו תפוחים. רבים מבקשים להלחם בהשמנה ועודף משקל בדרכים טבעיות. על רקע זה, דיאטת תפוחים הפכה פופולרית בשנים האחרונות. זאת מכיוון שתפריט התזונה שהיא מציעה אינו נחשב כדיאטת כאסח תפוחים שבה צורכים מעט מזון או רק תפוחים או ירקות מסוג אחד. אלא דיאטה שבה צורכים באופן מאוזן תפוחים, ירקות ופירות ומזונות מזינים, תוך צריכה נכונה של אבות המזון.

ממצאי מחקר אודות יעילות צריכת תפוחים כחלק מדיאטה. צילום: Pixabay Jill Wellington
ממצאי מחקר אודות יעילות צריכת תפוחים כחלק מדיאטה. צילום: Pixabay Jill Wellington

דיאטת כאסח תפוחים והרזיה דרמטית

תפריט דיאטת התפוחים מדגישה צריכת תפוחים כרכיב דרמטי להרזיה. בין אם מדובר בדיאטת כאסח תפוחים או דיאטת כאסח ירקות אחרת – הללו אינן מומלצות. על מנת להוריד במשקל יש להתייחס למצב הרפואי, הפעילות הגופנית, והתזונה. זאת באמצעות ייעוץ רפואי מקצועי. הדיאטות הנפוצות בהן דיאטות כאסח דרמטיות לעתים קרובות אינן משאירות תוצאות של הרזיה לאורך זמן. בנוסף, הן קשות מאוד ליישום. והחשוב מכך- הן מזיקות לגוף לעיתים קרובות.

לכן דיאטת כאסח תפוחים או שינויים קיצוניים אחרים בתזונה אינם מומלצים. בוודאי שלא הרזיה שאינה מלווה במומחה מתחום הבריאות בתחום זה. מכוני הרזיה רבים , תוספי הרזיה וספרי עצות קסם, מציעים פתרונות והצעות מפתות. עם זאת חשוב להמנע מהם. זאת כיוון שרבים מהם אינן מבוססים על פתרונות מוכחים, מוצעים על ידי גורמים לא מקצועיים ובלתי מוסמכים. יישום שיטות הרזיה מעין אלה עלול להוביל לפגיעה בגוף. זאת מלבד בזבוז כספים, מאמץ שווא ואכזבה.

עם זאת, מה משמעותם של תפוחים בתפריט התזונתי?. בין אם מדובר בשילוב תפוחים באופן תכוף יותר בתפריט. ובין אם מדובר בצריכתכם בדיאטת תפוחים. עד כמה משפיעה צריכת תפוחים בדיאטה. ממצאי מחקר בדבר השפעת תפוחים על השובע וצריכת הקלוריות מרמז על תועלתו של התפוח.

חוקרים: תפוח מפחיתים אכילה ומעודדים שובע

לתפוחים יש ערכים תזונתיים רבים מועילים. תפוחי עץ עשירים בחומרים המסייעים לגופנו. זאת מלבד השפעתם על הרזיה. כך למשל נמצא במחקרים כי מורידים את רמת הכולסטרול הרע בגוף. עוד נמצא כי צריכת תפוחים מפחיתה את רמות הטריגליצרידים בדם. מחקרים נוספים מצאו כי אכילת תפוחי עץ משפרת את בריאות הלב.

במחקר נוסף אודות תפוחים ניתן ללמוד על ערכו של תפוח בהורדת משקל. לנוכח ממצאים אלה ניתן להבין את ערכו של תפוח בדיאטה כמו דיאטת תפוחים. ממצאי המחקר מעלים כי אנשים שצרכו תפוחים בדיאטה שלהם לפני התחלת ארוחה באופן שגרם להם להרגיש שובע ולאכול 200 קלוריות פחות בארוחה

במחקרם בחנו החוקרים השפעת צריכת תפוחים ומוצריהם על שובע וצריכה קלורית. החוקרים בדקו כיצד אכילת תפוח, מיץ תפוחים או רוטב תפוחים השפיעו על צריכת הקלוריות.

המחקר נערך במהלך 5 שבועות עם 58 מבוגרים שצרכו כמויות תפוחים משתנות לפני הארוחה. זאת לרבות מיץ או רוטב תפוחים כאמור. הממצאים העלו יעילות לצריכת תפוח 15 דקות לפני הארוחה.  צריכת התפוחים הפחיתה ב15% את כמות הקלוריות של הארוחה. בממוצע הפחתה של 200 קלוריות. זאת בהשוואה לצריכת מיץ תפוחים ורוטב תפוחים או לאי אכילת תפוחים.

עוד גילו החוקרים מידת שובע שונה. מי שאכל תפוח לפני הארוחה דיווח על תחושת שובע משמעותית. גם צריכת רוטב תפוחים הגבירה את תחושת השובע בהשוואה לצריכת מיץ תפוחים או אי צריכת תפוח כלל. צריכת מיץ תפוחים העלתה ברמה מסוימת את השובע. אך תפוחים היו הגורם המשמעותי ביותר לשיפור תחושת השובע. לאחריהם רוטב תפוחים. ורק לאחריהם צריכת מיץ תפוחים. תוספת סיבים תזונתיים למיץ תפוחים לא שיפרה את מידת השובע.

מקור מחקרי :

Flood-Obbagy, J. E., & Rolls, B. J. (2009). The effect of fruit in different forms on energy intake and satiety at a meal. Appetite, 52(2), 416–422. https://doi.org/10.1016/j.appet.2008.12.001


דילוג לתוכן