מזון לא מבושל לשיפור תפקוד המוח

אכילת מזון לא מבושל משפרת את פעולת המוח

כמו כל חלק אחר בגוף, גם המוח ניזון ממה שהאדם אוכל. כיום, יותר מתמיד, בעולם זה של תחרות, חשובה חדות המחשבה. ההבנה כיצד רכיבי תזונה שונים משפיעים על המוח עוזרת לדעת איך לשפר ביצועים מנטאליים. בעזרת חומרים ממריצים טבעיים וטהורים. 

רימונים. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי PD. באדיבות CDS USA. AlbertCahalan
רימונים. מקור: ויקיפדיה ברשיון שימוש חופשי PD. באדיבות CDS USA. AlbertCahalan

משקלו של המוח הוא כ- 1.5 ק”ג, אבל הוא צורך כ- 20% מכלל האנרגיה לה אדם זקוק. עובדי עבודה מנטאלית מאומצת זקוקים ליותר אנרגיה מאשר בזמן הפוגה מעבודה כזו. אך חשוב לדעת אילו מקורות מזון יספקו קלוריות אלו. מחקר שנערך באוניברסיטת וויסקונסין ופורסם בעיתון המקצועי היוקרתי Cell מלמד שהמוח מטפל בעודף של פחמימות כאילו הן היו פתוגן פולשני. מסיבה זו, חשוב למצוא את האיזון בין מקורות שונים במזון לקלוריות ומומלץ לצרוך מספר רב יותר של ארוחות קלות, מאשר מספר מועט של ארוחות דחוסות קלוריות.

לאי גיבסון מאוניברסיטת סאות’המפטון באנגליה מסביר שהמוח עובד במיטבו, כאשר יש כ-25 ג’ גלוקוז במחזור הדם, כמות קלוריות המצויה בבננה אחת. שמני אומגה-3 חיוניים להתפתחות המוח של עובר ושל ילדים. אך יש הוכחות לכך שגם בבגרות דרושים שמנים אלו להפעלת הממבראנות בתאי המוח ואפילו לשם תיקון תאי, באפשרם גדילה עצבית. חוקר אחר, דר’ פרננדו גומז, הדגיש שוב את מה שכבר דובר עליו, שתפריט בו יש מחסור באומגה-3 נמצא קשור עם עלייה בשכיחות של סוגי הפרעות נפשיות רבות. ובכללן הפרעות קשב ולמידה, דיסלקציה, דמנטיה, דיכאון, מניה דפרסיה וסכיזופרניה.

מקורות לחומצות שומן אומגה-3 הם זרעי צ’יה, זרעי פשתן טחונים טרי, שמן המפ, גרגרי יער מהמין רסברי שחור, אגוז מלך, פקאן, והירק רגלת הגינה – כולם מקורות טובים לאומגה-3. רגלת הגינה (פורטולקה) היא ירק העלים העשיר ביותר בחומצת שומן זו, מבין כל העלים הנאכלים.

חלבונים חשובים לא רק להגדלת מסת השרירים – הם אחראים במידה רבה ליכולות השכליות והנפשיות של האדם והם מספקים גם חומצות אמיניות, שחשובות לפעולת המוח והתפתחותו. לדברי דר’ יהודית וורטמן, Ph.D, מנהלת תוכנית בריאות האישה ב-MIT , דופמין ונוראפינפרין (אדרנלין) הם בעיקר אלו שאחראים לערנות נפשית והם נוצרים מהחומצה האמינית טירוזין. מקורותיה של חומצה אמינית זו הם שקדים, אבוקדו, שעועית, זרעי דלעת ושומשום.

אינוזיטול הוא סוג מיוחד של פחמימה שאינו משחרר אנרגיה. הוא מגביר סיבולת נפשית, מווסת את פעולת הסרוטונין, תומך במוח ובמוח העצמות, בממברנות של תאים ומרפא מספר הפרעות נפשיות כולל בולימיה, חרדה, כפייתיות, אגרופוביה ודיכאון קליני. הוא מצוי בפירות כמו בננות, צימוקים והדרים, בשעועית, שמרים, דגנים מלאים ומרבית סוגי האגוזים. מקור טוב שלו הוא גם לציטין.

מקורות:

Natural News: Raw foods increase mental performance
Wednesday, November 30, 2011 by: Michelle Bosmier
http://www.livescience.com/3186-brain-food-eat-smart.html
http://www.sciencedaily.com/releases/2008/07/080709161922.htm

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס”. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466