מחקר: כאב לב רגשי דומה לכאב פיזי

רבים סובלים ממשברים זוגיים ודחייה רגשית בעת פרידה מבן הזוג המתוארים כחוויה קשה ו”מכאיבה”. על פי מחקר חדש, החוויה של אנשים שסובלים משברון לב ומ”כאב לב” בעקבות דחייה חברתית כלשהי, דומה לחוויה של כאב פיזי, ומקורה באותו איזור מייצג במוח.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת רשומות האקדמיה האמריקנית הלאומית למדעים PNAS.  Proceedings of the National Academy of Sciences USA מצביע על כך שחוויות של דחייה חברתית רגשית בעקבות פרידה זוגית, מפעילות את האיזורים במוח שאחראים על תחושת הכאב הפיזי.

מחדש חדש: דחייה חברתית כואבת בדומה לכאב פיזי

במחקר נבחנו 40 נבדקים שחשו דחויים באופן משמעותי בעקבות חוויה “טרייה” של פרידה שסיימה מערכת יחסים זוגית בין הנבדק לבן או בת זוג. הנבדקים התבקשו לבצע מטלות שקשורות להפעלת איזורי הכאב במוח וכאלה הקשורות לחוויה הרגשית השלילית של הדחייה הזוגית.

זוגיות ויחסים. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3-by-sa. צילום: Isabella Amoroe & Anders0608
זוגיות ויחסים. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3-by-sa. צילום: Isabella Amoroe & Anders0608

החוקרים השתמשו בבדיקות fMRI  כדי לבחון את הפעילות במוחם של הנבדקים במצבים שונים:

1. בדיקת התגובה המוחית לאחר שביקשו מהנבדקים  לחשוב על הפרידה לאחר שהציגו בפניהם  תמונה של בן הזוג שהפרידה ממנו גרמה להם תחושות שליליות של דחייה.

2. בדיקת התגובה המוחית לאחר שהחוקרים ביקשו מהנבדקים לחשוב על חוויה חיובית עם חבר קרוב, שתמונתו הוצגה בפניהם.

3.בדיקת התגובה המוחית לאחר שהנבדקים חוו כאב ביד, בשל כווית חום לא מזיקה אך מכאיבה

4.בדיקת התגובה המוחית לאחר שהנבדקים חוו חום נעים ביד

ניתוח הממצאים הצביע על כך, שגם חשיבה על בן הזוג והפרידה, וגם הכאב הפיזי, עוררו פעילות מוחית באותו איזור.  לדעת החוקרים, הממצאים מצביעים על כך שכאב פיזי ומצוקה נפשי בעקבות חוויה רגשית של פרידה מבן הזוג, מפעילים אותו איזור במוח, ונחווים כנראה באופן דומה. החוקרים סבורים כי איזורי המוח המשתתפים בתהליכי עיבוד החוויות השונות- הפיזית והפסיכולוגית- הם חופפים. תימוכין נוספים מוצאים החוקרים בדמות ניתוח שערכו ל- 500 מחקרים קודמים, שגם מהם עולה כי איזורים אלה הם המופעלים בעקבות תחושות של כאב פיזי, איזורים שבמחקר הנוכחי נמצא שהם קשורים באופן הדוק לכאב הנפשי- רגשי גם כן.

החוקרים סבורים כי המחקר מוכיח שאירועים שליליים של דחייה חברתית או מצוקה פסיכולוגית רגשית, משפיעים על אותם איזורי מוח שהחוקרים סברו עד עתה כי הם מוקדשים רק לעיבוד של חוויות של כאב פיזי. כך מקבל הביטוי “כאב לב” ביטוי מוחשי, המרמז על כך שחוויה שלילית הקשורה לדחייה חברתית בעקבות אהבה, היא אכן מכאיבה, באופן דומה לכאב פיזי.