מחקר: שיטת הרזיה יעילה ופשוטה- מים לפני הארוחה

ממצאי המחקר: שיטת הרזייה יעילה ע”י שתיית שתי כוסות מים לפני הארוחה

האם הנוזל המוכר והחשוב כל כך מים, טומן בחובו גם הבטחה כטיפול יעיל לירידה במשקל ? מחקר חדש מגלה כי הנוזל המוכר כל כך- המים, עשויים לסייע לירידה במשקל. מה יש במים שעשוי להסביר את התופעה? כיצד הנוזל הסודי עשוי לסייע לטיפול בעודף משקל ?

שתיית מים. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3 -by-sa. צילום: Roger McLassus
שתיית מים. מקור: ויקיפדיה ברשיון CC3 -by-sa. צילום: Roger McLassus

מים הם נוזל החיים- הם גורם מתווך הכרחי בתהליכים שבגופנו, הם חיוניים לתפקוד המערכות והאיברים וכמובן מהווים גורם מפתח בהתפתחות החיים בכדור הארץ ובמעגל החיים של הטבע החיוני להשרדות כל היצורים החיים בכדור הארץ. החוקרים לא הגיעו למסקנה חד משמעית מה יש במים שהופך אותם לתרופה יעילה להורדה במשקל.

אך יחד עם זאת, החוקרים סבורים כי התשובה לשאלה מדוע הם יכולים לשמש להפחתה במשקל, עשויה להיות נעוצה (לפחות בחלקה) בסיבה פשוטה: שתייה של מים לפני הארוחה מכניסה לגוף נוזל נטול ערך קלורי, שתורם לתחושת השובע ולכן לצריכת פחות מזון וכך לאורך זמן מסייעים המים לירידה במשקל.

כמה קלוריות זה בקילו? בקילו משקל גוף ממוצע יש כ8000 קלוריות. כמה קלוריות נדרשות כדי לשרוף קילו אחד של משקל? כתלות במגוון גורמים בין 7,000 ל-10,000 קלוריות שנוציא בהתעמלות או בהורדת צריכה קלורית יובילו לירידה של קילו במשקל. מים, אינם מכילים קלוריות כלל. עם זה מים גורמים למגוון השפעות חיוביות. כשהם בכמות מתאימה. מים גם יכולים לסייע להפחתת תחושת הרעב.

במחקר שהוצג בכנס ה-240 של הארגון האמריקאי לכימיה, שנערך בבוסטון, הציגו החוקרים את ממצאי המחקר שהובילו אותם למסקנה אודות יעילות המים להפחתה במשקל. לטענת החוקרים מדובר במחקר הראשון מסוגו בו נעשתה רנדומליזציה ומחקר התערבותי מבוקר בו הוכח כי צריכת מים מוגברת יעילה כאסטרטגיה להפחתה במשקל.

לטענת החוקרים- מחקרים קודמים בקרב אנשים בגיל העמידה ובקרב מבוגרים, אשר שתו שתי כוסות מים לפני הארוחה, הראו כי הללו אכלו בין 75% ל-90% פחות קלוריות באותה ארוחה.

במחקר הנוכחי הצביעו החוקרים על ממצאים מעניינים לא פחות- החוקרים מצאו כי במהלך תקופת המחקר של 12 השבועות שבה עברו הנבדקים בקבוצת הניסוי ובקבוצת הבקרה טיפול הרזייה, המשתתפים שצרכו שתי כוסות מים לפני שלוש ארוחות ביום, הורידו ממשקלם 2.5 ק”ג יותר מחברי קבוצת הביקורת שלא הגבירו את צריכת המים היומית. .

החוקרים מדגישים כי האמונה העממית הרווחת היא אכן שמים ממלאים את הקיבה ומסייעים להפחתה בתיאבון אולם המחקר המדעי בתחום זה מועט ולכן ישנה חשיבות למחקר זה השופך אור על הנושא באופן מדעי במחקר התערבותי.

מחקר זה כלל 49 מבוגרים בני 55 עד 75, שחולקו לשתי קבוצות. קבוצת הניסוי שתתה שתי כוסות מים לפני הארוחות ואילו הקבוצה השנייה לא שתתה כמות זו. כל הנבדקים אכלו דיאטה דלת קלוריות במהלך המחקר. ממצאי הניסוי העלו שבמהלך 12 השבועות של הניסוי, חברי קבוצת הניסוי הפחיתו 8 ק”ג ממשקלם בעוד שחברי קבוצת הביקורת השילו 5.5 ק”ד ממשקלם.

לדעת החוקרים הסיבה לכך היא כאמור שהמים ממלאים את הבטן בחומר עם אפס קלוריות, תורמים לתחושת השובע ולכן לאכילת פחות קלוריות במהלך הארוחה. זאת ועוד, שתיית מים, מחליפה צריכת משקאות ממותקים התורמים לצריכת הקלוריות המגבירה משקל עודף.

החוקרים סבורים שגם שתיית מי מוגזים עם סודה או עם משקאות ממותקים בממתיקים מלאכותיים ללא סוכר, עשויים להפחית את צריכת הקלוריות.

ברם, צריכת מים היא האופציה המועדפת. יצוין כי שתיית משקאות ממותקים ללא סוכר אינה ממומלצת ולעיתים קרובות השפעותיהם של חומרי הטעם והריח והתוספות הכימיות הנוספות במשקאות הממותקים ללא סוכר, עשויים להיות לא בריאים ואף מזיקים, גם אם אינם מכילים סוכר.

משקאות המכילים סוכר כמו משקאות מוגזים, משקאות אנרגיה, שתייה ממותקת לילדים, תרכיזים, משקאות שמכילים כמות מוגבלת של רכיבי פרי טבעיים אך גם תוספת משמעותית של סוכרים, ממתיקים וחומרים משמרים , הם המזיקים ביותר לשמירה של מבוגרים וילדים על משקלם ועל בריאותם. כך לדוגמה מציינים החוקרים כי שתייה של פחית משקה אחת עשויה להכיל עד 10 כפיות סוכר !!!

לסיכום, החוקרים מדגישים כי למרות שהכמות האופטימלית היומית המומלצת לצריכת מים אינה מוחלטת ומדויקת ועשויה להיות בין 9 כוסות מים לאישה ביום ועד 13 כוסות לגבר ליום, גורם חשוב בצריכה של מים הוא “הקשבה” לתחושת הצמא של הגוף וסיפוקה. בהקשר זה מודגש כי שתייה של עודף נוזלים באופן המזיק לגוף היא חריגה ונדירה ביותר, אך אפשרית.


דילוג לתוכן