מי אורז לשיער

שיטות טבעיות לטיפוח ויופי: איך להכין מי אורז רגילים או מותססים לשיער, מה היתרונות של מי אורז לטיפוח השיער, מה הרכיבים המועילים בו

שי לביא

עודכן בתאריך

בריאות ויופיויטמינים
מי אורז לטיפוח השיער או מי אורז מותססים. צילום: -Pixabay Tom Monsterkoi

טיפוח שיער באמצעות מי אורז היתה תופעה שכיחה במזרח אסיה. האורז מהווה רכיב מזין במאכל אך הוא מכיל רכיבים מזינים אחרים המסייעים לטיפוח מראה שיער בריא. מי אורז שימשו לטיפול שיער גמיש, מלא ברק וארוך. טיפוח השיער שימש כבר בזמנים עברו. תופעת שימוש במי אורז רגילים או מי אורז מותססים ידועה ביפן ובסין. מי אורז נתפסים ברפואה הפולקלוריסטית, בשיטות הטבעיות כתרופת סבתא לטיפוח השיער. יש המשתמשים במי אורז רגילים או מותססים גם לטיפוח עור הפנים. זאת בשל הרכיבים המועילים הרבים המצויים במי אורז. בין אם רגילים או מי אורז מותססים.

הטכניקה של שימוש בתרופה העממית של מי אורז לשיער עתיקת יומין. יחד עם זאת כבר עדיין כיום נמצאו בני כפר הואנגלואו. בכפר הואנג לאו בסין מטפחות הנשים את שיערן בדבקות רבה.

בכפר יש מעל 100 נשים. שיערן הממוצע של הנשים בכפר הואנגלואו בסין הוא 1.7 מטרים. הכפר מתהדר בשיא של גינס כיישוב בו מתאפיינים בשיער הכי ארוך. השיער ארוך במיוחד בכפר זה והנשים בו חותכות אותו רק פעם אחת בחיים. זאת בהגיען לגיל 16. יש הסבורים כי שיערן ארוך, מטופח ושחור לאור השימוש שהן עושות במי האורז. כך גם נשים מבוגרות מאוד נהנות משיער בוהק, ארוך ושחור.

למותר לציין כי מלבד טיפוח השיער יש למי אורז תכונות לטיפוח עור הפנים גם כן. מי אורז רגילים או מי אורז מותססים מכילים מגוון ויטמינים, מינרלים ונוגדי חימצון. הללו שומרים על בריאות העור. זאת כשהם שהם מסייעים גם לטיפוח השיער.

אופן הכנת מי אורז לטיפוח השיער

בתרבות העממית בסין בפרט ובאסיה בכלל זוכים מי האורז לכבוד. בין אם מדובר בהרתחת אורז ושימוש במים, בין אם מדובר במי אורז מהשריה ללא חימום או בהתססת מי אורז. המטרה של מים אלו לטיפוח זוכה למקום משמעותי בתרבות המזרח. זאת גם בשל זמינות האורז והכנת מי האורז.

מי אורז הם תערובת שקל להכין. היא פשוטה וזולה. מי האורז בפרט והאורז בכלל אינם אלרגנים לרוב. יחד עם זאת ישנם אנשים שרגישים לחלבונים בשימוש עורי. לכן מי אורז המכילים חלבון עלולים להוביל לגירוי כלשהו. לכן כמו כל שימוש במוצרי טיפוח ביתיים או קנויים יש לוודא את התאמתם למצב הבריאותי וכן לנסותם באופן מוגבל באזור מסוים נסתר. רק אז אם אין גירוי ניתן להשתמש בהם בכל הראש. לרוב הם לא גורמים לגישות או בעיות. יחד עם זאת לרוב מי אורז לא מובילים לגירוי. לכן שיטת מי אורז נפוצה כל כך.

איך להכין מי אורז ? ראשית יש לנקות את האורז מאבק ולכלוך. כדאי להשתמש באורז אורגני כדי להמנע מרעלים. אחרי שטיפתו יש להשרות את האורז במים במשך שעה. לאחר ההשריה מסננים את האורז ומפרידים אותו מהמים. את מי האורז ניתן לשפוך או לרסס על השיער.  יש המוסיפים צמחי תבלין ושמנים מסוימים למי האורז. יש המוסיפים פרי הדר או פומלה חלוטה במי האורז.

ניתן גם להשתמש במי אורז מותססים. על מנת להכין מי אורז מותססים יש להכין מי אורז כאמור מעלה. כאמור יש לשטוף את האורז ואז להשרות אותו במים עד לקבלת מים בצבע לבן עכור. בשלב זה מפרידים את האורז ומשאירים את מי האורז באוויר החופש במשך יממה. זאת עד לקבלת ריח לא נעים מעט ממי האורז. הריח הלא נעים מעיד על תסיסה של מי האורז. תסיסה זו יוצרת חומרים נוספים כמו נוגדי חיצון שמועילים לטיפוח השיער.

יתרונות מי אורז ותועלתם

למי אורז יש תועלת מגוונת. מי ארז מועילים לטיפוח העור וכן לטיפוח שיער. מספר מחקרים העלו כי מי אורז עשויים להועיל בשל רכיבים. כך לדוגמה אינוסיטול הקיים במי אורז נחשב מועיל במיוחד לשיער. כך גם ריכוז החלבונים הקיימים במי אורז מסייע לשיער. כמו כן מכילים מי האורז מגוון ויטמינים ומינרלים כמו מגנזיום וסלניום. מי אורז ובמיוחד מי אורז מותססים מכילים כמות משמעותית של רכיבים נוגדי חמצון. חומרים אנטי אוקסידנטים אלה מועילים וככל הנראה קשורים בשיפור מראה השיער, גמישותו וצבעו.

להלן מרכיבים מועילים הקיימים באורז הקשורים לתועלת לטיפוח השיער ממי אורז רגילים או מי אורז מותססים:

  • חומצות אמינו
  • חומרים נוגדי חימצון אנטי אוקסידנטים
  • עמילן
  • סלניום
  • מגנזיום
  • חלבונים
  • חומצה פולית
  • ויטמיני B
  • ניאצין
  • ויטמין E
  • אינוסיטול

 

דילוג לתוכן