ממתיקים מלאכותיים משמינים ולא מרזים

חוקרים: ממתיקים מלאכותיים גורמים לעליה במשקל ולא להרזייה

ד"ר מרדכי הוכברג

עודכן בתאריך

תזונהרפואה משלימה
משקאות מוגזים דיאטטיים ואחרים. מקור: ויקיפדיה ברשיון cc3-sa-by. צילום: Marlith

ממתיקים מלאכותיים גורמים להשמנה, לא להרזיה

רבים חושבים שהמתקה עם ממתיקים מלאכותיים, חסרי קלוריות, עוזרת להרזיה. מסתבר שטעות בידם, ממתיקים כאלו גורמים להשמנה, לא להרזיה.
הסיבות לכך הן שהם מעוררים תאבון – מעלים את התשוקה לאכילת פחמימות וכך הם מזרזים עליה במשקל. מחקר שפורסם לאחרונה העלה שסכרין, אספרטם וסוכרלוז, כולם גורמים לעליה במשקל יותר ממה שגורמת צריכת סוכר (1). האמונה שצריכת מזונות ממותקים בממתיקים מלאכותיים עוזרת לירידה במשקל היא שקר מתוזמר היטב. מבחינת ירידה במשקל, אין בהם כל תועלת, רק נזק. בנוסף, אספרטם, למשל, פוגע ברגישות התאים לאינסולין.

מחקר שפורסם לאחרונה סותר את הטענות השונות לגבי התועלת של ממתיקים מלאכותיים. המחקר פורסם בגיליון ינואר 2013 של העיתון ז'ורנאל אפטיט (2) הוא נערך על-ידי צוות מדענים מברזיל ביחד עם הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה הפדרלית בריו-גרנדה-דל-סול. במסגרת המחקר נתנו לחולדות, במשך 12 שבועות, בנוסף למזון שלהן, יוגורט ממותק עם אספרטיים, סוכרלוז או סוכר. התוצאות הראו שהוספת הממתיקים המלאכותיים גרמה לעליה במשקל, אם כי בתפריטים השונים החולדות צרכו אותה כמות של קלוריות. בתפריט הממותק עם סוכר היו יותר קלוריות, אך הסתבר שמן התפריטים האחרים החולדות אכלו כמות גדולה יותר (3).

עם צריכת ממתיקים מלאכותיים המשקל עולה, לא יורד במחקר משנת 2010, שפורסם בעיתון ייל ז'ורנאל אוף ביולוג'י אנד מדסין (5), נערך דיון לגבי הנוירוביולוגיה של להיטות למתיקות והתוצאה הבלתי רצויה של צריכת ממתיקים מלאכותיים על בקרת התיאבון. נסקרו במאמר מספר מחקרים רחבי היקף וממושכים, בהם נמצא קשר בין צריכת ממתיקים מלאכותיים לעליה במשקל – בדיוק ההיפך ממה שציפו שצמצום בצריכת קלוריות יביא לירידה במשקל. באחד מן המחקרים, מחקר סן אנטוניו בנושא הזה (6) שותפו 3,580 מבוגרים בגילאי 60 עד 80, תוך חישוב אינדקס מסת גוף, מגדר, מוצא אתני ותפריט. נמצא שבקרב אלו ששתו משקאות עם ממתיקים מלאכותיים במשך זמן המעקב, אינדקס מסת הגוף עלה יותר מאשר אצל האחרים. ללא משקאות ממותקים כאלו הייתה עליה ממוצעת של 1.01 במדד מסת הגוף – עם ממתיקים מלאכותיים העלייה הייתה 1.78. מחקר אחר, מטעם האגודה האמריקאית לסרטן, נערך בשנות ה- 80 ובו היה מעקב על 78,694 נשים שהיו דומות בנתוניהן. במהלך מעקב בן שנה, נמצא שהמשתתפות שצרכו יותר ממתיקים מלאכותיים עלו במשקל בין 2.4% ועד 7.1% יותר מן האחרות. במחקר אחר, מחקר האחיות, שנערך בשנות ה- 70, בו שותפו 31,920 אחיות בתי חולים, נמצא שהמתקה עם סכרין גרמה לעליה במשקל.

מחקרים הראו שטעם מתוק, לא משנה מה מקורו, מגביר את התיאבון וכך, שימוש בכל ממתיק מלאכותי מעלה את המשקל. כאשר צורכים גלוקוז או סכרוז, אלו משחררים אנרגיה ומתעורר בגוף תהליך של ניצול אנרגיה זו. כל עוד תהליך זה מווסת, לא תהיה עליה במשקל. עם צריכת הסוכרים, הגוף מרגיש שהוא קלט די קלוריות והתיאבון עובר. כאשר צורכים ממתיקים מלאכותיים, הם מעוררים רצון למתיקות עד כדי התמכרות וזו הסיבה העיקרית להשמנה. אין זה אומר שצריכת סוכר מזוקק, פחמימות ריקות וממתקים מכילי סוכר לא ישפיעו על השמנה. הצורה הבריאה של צריכת פחמימות היא על-ידי אכילת פירות טריים, אורגניים ובעונתם.

צריכה נכונה של מזון אמורה לספק 60% עד 70% קלוריות ממקור של שומנים בריאים, לא מחוממים, כפי שיש בגרעינים, אגוזים, פשתן טחון, זרעי צ'יה ואבוקדו. שאר הקלוריות ממקור של פירות וחלבון. חלבון יאכל בכמות של גרם לכל ק"ג משקל גוף. אם אוכלים רק מזון לא מבושל, מספיקה כמות של חצי גרם חלבון לכל ק"ג משקל גוף.

מקורות
1. Appetite January 1, 2012, Volume 60, Pages 203-207
2 See ref 1
3 See ref 1
4 Behavioral Neuroscience 2008 Feb;122(1):161-73
5 Yale Journal of Biology and Medicine 2010 June; 83(2): 101–108
6 Obesity (Silver Spring, Md.) 2008;16:1894–1900
7 Preventive Medicine 1986;15:195–202
8 American Journal of Clinical Nutrition 1990;51:1100–1105
9 Quarterly Journal of Experimental Psychology 2011 Jul;64(7):1430-41
10 15 See ref 5
11 H. L. Wang et.al, “Effect of dietary phenylalanine and tryptophan on brain serotonin”, Arch Biochem Biophys April 1962; 97(1): 181-184

 

 

* האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת "תזונה פלוס". לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן