חוקרים:מסאג’ לטיפול בכאבי גב תחתון

חוקרים: מסאג’ יעיל בטיפול בכאבי גב תחתון

בעיות אורטופדיות רבות גורמות לכאבי גב תחתון כרוניים. רבים סובלים מכאבי גב תחתון ופנים לשיטות טיפוליות מגוונות, זמניות וקבועות, שטחיות ויסודיות לטיפול בבעיה החל מניתוחים, המשך בדיקור, כירופרקטיקה וכלה במסאג’ טיפולי. מחקר חדש מגלה כי טיפול באמצעות מסאג’- עיסוי לגב, עשוי לסייע לסובלים מכאבי גב תחתון כרוניים.

עמוד השדרה- מבנה הגב. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: vsion
עמוד השדרה- מבנה הגב. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. איור: vsion

מחקרים מועטים עסקו בבחינת היעילות של עיסוי- מסאג’ כטיפול בכאבי גב תחתון. לכן, ביקשו החוקרים במחקרם זה, להשוות בין יעילות של שני סוגי עיסוי וטיפול שגרתי בכאבי גב כרוניים. לשם כך, בחנו החוקרים את השפעת סוגי המסאג’ בקרב 401 נבדקים בני 20 עד 65 עם כאבים כרוניים של הגב התחתון שאינם משויכים לגורם ספציפי. כל הנבדקים בקבוצות זכו לטיפולי מסאג’ בני שעה אחת בכל שבוע, למשך כחודשיים וחצי.

בקבוצה הראשונה של הנבדקים שכללה 133 נבחנה השפעת טיפול רגיל בלבד על הכאבים והתפקוד- כלומר המשך טיפול רגיל עם משככי כאבים, תרופות נוגדות דלקת, מרגיעי שרירים ופיזיותרפיה. בקבוצה השניה שכללה 132 נבדקים נבדקה השפעת מסאג’ מסוג מבני  Structural massage על כאבי הגב ואילו בקבוצה האחרונה שכללה 136 אנשים נבדקה השפעת סוג מסאג’ שונה- – עיסוי הרגעות  relaxation massage (מסאג’ שוודי) על כאבי הגב. הנבדקים נדרשו לדווח על מידת הכאב שלהם.

ממצאי המחקר שפורסמו לאחרונה בכתב העת Annals of Internal Medicine על ידי חוקרים מהמכון לחקר הבריאות בסיאטל, העלו כי טיפול באמצעות שני סוגי העיסוי נמצאו כיעילים לטיפול בכאבים כרונים של הגב התחתון, עם השפעות לטווח של עד שישה חודשים. בנוסף, המטופלים בעיסוים אלה דיווחו גם על שימוש פחות בתרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות, לאחר הטיפולים.

מן הממצאים עלה כי אנשים שעברו מסאג’ הרגעות  relaxation massage המוכר גם בשם מסא’ג שוודי סבלו פחות מכאבים גב תחתון, בהשוואה לקבוצה שקיבלה “טיפול רגיל” שלא זכתה לעיסויים אלא המשיכה בשגרת הטיפולים הקונבנציונלית כאמור (משככי כאבים, פיזיותרפיה ותרופות)

מן הממצאים התחוור לחוקרים כי גם אנשים שעברו מסאג’ מבני  Structural massage סבלו פחות מכאבים גב תחתון, בהשוואה לקבוצה שקיבלה “טיפול רגיל”. השפעת עיסוי ההרגעות הייתה מעט יותר טובה מזו של מסאז’ מבני.

לגבי השפעות ארוכות טווח- מן הממצאים העלו החוקרים כי לאחר 52 שבועות לטיפולי העיסוי הייתה כבר השפעה פחות טובה על התפקוד והשפעה קטנה עוד יותר על הפחתת הכאב וסימפטומיו.