נזק בריאותי בעקבות פגיעה בחיידקי המעיים

הנזק הנגרם על ידי פגיעה בחיידקי המעיים

אחת הסיבות למחלות כרוניות וניווניות היא פלורה פגועה של חיידקי מעיים. חשוב להכיר אילו מזונות פוגעים בפלורת המעיים ואילו מזונות עוזרים לשיפורה. המזונות שפוגעים בפלורה הטבעית שחיה במעיים האנושיים הם כאלה הפוגעים במטען החשמלי השלילי של כדוריות הדם האדומות. בקיצור, אם כי מזונות אלה טעימים לחיכם של רבים, הם מגבירים את תהליך ההתנוונות של אלו הצורכים את מוצרי המזון של הציביליזציה המערבית. אחרי מזונות מכילי סוכר, דגנים מהווים את המקור השני להתרבות שמרים, עובשים ופטריות בגוף. מסתבר שבמשך 5 מיליון שנים אנשים התקיימו מבלי לצרוך דגנים. חוקרים בדקו חברות קדומות רבות ונמצא שהם מעולם לא השתמשו ממש בדגנים, כמו למשל תושבי האיים הפולינזים ותושבי אפריקה הקדומים. לפי ממצאים היסטוריים וארכיאולוגים אנשים התקיימו על מזון שרובו היה פירות, ירקות, אגוזים וגרעינים. אוכלי הדגנים היחידים בטבע הם ציפורים. כדי לאכול דגנים, אנשים היו חייבים לבשל אותם, אם כי חלק מהדגנים ניתנים להנבטה. בעקבות חימום או בישול נפגעים וויטמינים, מינרלים, אנזימים, פחמימות, חלבונים ושומנים שבמזון. מה שנשאר לאחר בישול הוא כמות גדולה של קלוריות עם כמות קטנה ביותר של ערכים תזונתיים.

דגנים עם יוגורט. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Warko
דגנים עם יוגורט. מקור: ויקיפדיה ברשיון חופשי. צילום: Warko

השיגעון לפחמימות והשיכרון התזונתי

מתוך התנסות כפסיכיאטר ומרפא הוליסטי, אומר מחבר המאמר באנגלית, שעיקרי דבריו מובאים כאן, שהוא טיפל באנשים רבים עם הפרעות אכילה ומצא שלרבים מהם יש בעיות עם פחמימות, בייחוד עם קמח לבן, סוכר לבן וממתקים. “מזונות” אלה מעלים את רמת הסוכר בדם וגורמים דפרסיה או טשטוש חושים קצרי טווח. עבור בני אדם רבים פחמימות הם מזון הבחירה מספר אחד לרוגע ושביעות רצון. אחד מהשמות להתמכרות זו הוא סטארצ’הוליק (התמכרות לפחמימות). סימפטומים נוספים להתמכרות לפחמימות הם צלילות דעת שהם מרגישים כאשר הם אכלו את הסוכר או הפחמימה שלהם, שהופכת אחר כך לבלבולת ומשנה את המצב הנפשי מהרגשה טובה לדיכאון. הופך את האדם – משקט לאדם אגרסיבי, מאדם רגיש לאדם מנומנם, מאדם אנרגטי לאדם השרוי בליטרגיה. תסמינים אלה הם מאוד שכיחים. כאשר בני אדם מתחילים להיגמל מפחמימות, יש קושי נפשי שמתלווה לגמילה זו, קושי שגורם לדחף לאכול עוגיות ופחמימות אחרות. יש להם תאווה למכילי פחמימות כמו פיצה וכדומה וזאת, כדי להרגיש טוב יותר. לעיתים אחרי שהם אוכלים פחמימות בכמות גדולה הם נרדמים. הסימן הכי בדוק לכך שאדם מכור לפחמימות הוא תשוקתו הרבה לפחמימות. בארצות הברית, אנשים אוכלים פחמימות לפחות שלוש פעמים ביום. לפעמים אפילו יותר, אם הם אוכלים חטיפים. יש גם נטייה לאכילת יתר של פחמימות עם אכילת מזונות כמו פסטה ופיצה, מאחר והמזונות האלו מעלים את רמת הסוכר מעט וכך אין שליטה על התיאבון ואוכלים אכילת יתר. בקרב אנשים אלו יש נטייה רבה להשמנה. דגנים אינם נרקבים כמו פירות. אבל הם תוססים. תסיסה זו נגרמת מתערובת של עמילן, סוכר ולעיתים קרובות גם שמרים. התוצאה היא מוצרי תסיסה כמו אלכוהול וגזים. האלכוהול הוא רעל לתאים. ויכול לגרום למצב שנקרא שיכרות ממזון. אלכוהול הוא רעל לפלזמה בדם. פירוש הדבר שיש לו השפעה שלילית על כל תא בגוף.

אלרגיות לדגנים

לרבים מהחולים יש אלרגיה לדגנים. הם מרגישים טוב יותר כאשר הם מפסיקים לאכול אותם. אלרגיה לדגנים מתבטאת לא רק בליחות, אסטמה, סינוסיטיס. היא יכולה להשפיע גם על מצבים נפשיים. גלוטן הנמצא בדגנים רבים נמצא קשור למספר הפרעות נוירולוגיות ונפשיות. בגלוטן יש 15 חומרים אופיואידים שונים (חומרים דמויי מורפיום). אלה יכולים לגרום להתמכרות ולאפקט של רעילות לעצבים. הם קשורים במידת מה להתמכרות הקשורה לדגנים אלו, כמו גם להפרעות למידה ועד לסכיזופרניה אצל מספר אנשים.

כותב המאמר המקורי מציין שכדי לשמר את הקמחים מכניסים בהם כימיקלים זרים. כך שלא זו בלבד שהדגנים עצמם גורמים לבעיות, אלא שבתהליך הכנת הקמח משתמשים בחומרים כימיים רעילים שונים. לפי נתונים של המאמר מארה”ב נמצאו בקמחים בחלק מהבדיקות חומרים כמו: כספית, ציאניד, אמוניה, מלח, כלור, פלואוריד, שמן ממקור נפט, אלום ואספרטיים. בנוסף, יתכן גם זיהום פטרייתי וזיהום של חרקים ומכרסמים. בהשוואה למזון טרי, הדגנים הם פחות מתאימים. כאשר הדגנים נטחנים הם מאבדים חלק ניכר מערכם התזונתי. המזונות הטריים הם כמובן ירקות, אגוזים, פירות, גרעינים, שנאספים ישר מן הגן.

סיכום
הדגנים הם מזון לפטריות לכן יש בהם כמות רבה של טוקסינים ממקור של פטריות. הסיבות לכך הן שתיים. רוב הדגנים יוצרים בגוף חומציות שפוגעת עוד יותר בפרוביוטיקה שיש לנו בגוף. כשהדגנים מאוכסנים תקופות ארוכות, זה גורם להם להתחיל בתהליך תסיסה. אז יש בהם עובש ורעלנים של פטריות. המטבח שאותו מציע מחבר המאמר המקורי איננו כולל דגנים, חוץ מכמות מתונה של קינואה מונבטת וכוסמת מונבטת.

מקורות והרחבה:

Your biological terrain is deranged by grains naturalNews; Saturday, September 01, 2012 by: Gabriel Cousens, M.D., M.D.(H), D.D.
http://www.naturalnews.com/037029_biological_terrain_grains_starches.html#ixzz27BY7frKV

Your Addiction to Wheat Products Is Making You Fat and Unhealthy:  http://www.theatlantic.com/health/archive/2011/09/your-addiction-to-wheat-products-is-making-you-fat-and-unhealthy/245526/

http://www.wikirefua.org.il/index.php/%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%91%D7%99%D7%95%D7%98%D7%99%D7%A7%D7%94_-_Probiotic

*  האמור במאמר זה אינו בגדר ייעוץ או מרשם רפואי אלא מידע שהופיע בעיתונות מדעית או ברשת האינטרנט. על מי שנזקק לטיפול, יש לפנות לרופא או תזונאי, בהתאם למצבו.

מאת: ד”ר מרדכי הוכברג Ph.D, תזונאי. מתוך כתב העת “תזונה פלוס“. לרכישת מנוי, התקשרו 08-9407466