סביבה ירוקה חיונית לבריאות

הממצאים מצביעים על השפעת הסביבה הירוקה באופן חיובי על מגוון גורמים פיזיים ונפשיים

מערכת האתר

עודכן בתאריך

בריאות הציבורפסיכולוגיה
טבע ובריאות. כל הזכויות שמורות.

מחקר חדש : השפעות רפואיות של סביבה ירוקה על הבריאות הנפשית והפיזית

שמירה על סביבה ירוקה ומשאבי טבע מוגנים היא בעלת חשיבות רבה לחיינו. כעת, מחקר חדש מאוניברסיטת אלינוי בארה"ב מצביע גם על חשיבותה של הסביבה הירוקה כגורם מרפא המשפיע על בריאות האדם ברמה הפיזית והנפשית.

לדעת החוקר פרנסס קאוו עורך המחקר "הליכה בפארק היא יותר מבילוי אחה"צ נחמד- טיול בסביבה ירוקה הוא רכיב חיוני לבריאות טובה". ממצאי מחקר מונוגרפי חדש שפורסם ב2010 research series for the National Recreation and Park Association מבוססים על בחינה של מחקרים מדעיים מגוונים בהם נבדקה השפעתה של הסביבה הירוקה על הבריאות הנפשית והפיזית של בני האדם.

בדומה לבעלי חיים, גם תפקודם הפיזי והנפשי, הרגשי והחברתי של בני האדם מושפע באופן עמוק ומשמעותי מחוויה של הסביבה הפיזית הירוקה. ממצאי המחקר העלו כי ההשפעה הבריאותית היא אף עמוקה יותר משחשבנו.

המחקרים שבוצעו לאחר קיזוז גורמים כמו הכנסה ומצב סוציו-אקונומי, בקרב קבוצות אוכלוסיה שונות חלקן המתנגדות לשימור הטבע, ובהקשר של חשיפה לסוגי טבע שונים, מצביעים על כיוון ברור של תועלת בריאותית של הטבע על בני האדם: החל במחקרים על דיירים בדיור ציבורי עם מעט עצים בסביבת מגוריהם, המשך בתלמידי מכללות שנחשפו למצגות על טבע, בחינת תפקוד ילדים עם הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות, במגוון סביבות, בדיקת קשישים בטוקיו בעלי גישה למגוון סביבות ירוקות, מתנדבים מהמעמד הבינוני שפעלו בזמנם החופשי מחוץ לבית ועוד.

כך מצביעים המחקרים שנסקרו במסגרת מחקר זה על ההשפעות של חשיפה לסביבה ירוקה על מגוון מדדים שונים כמו הפחתה בשיעור הפשע, הצלחה במבחנים הקשורים לתפקוד נוירו-קוגניטיבי ותהליכים שכליים, מדידות פיזיולוגיות של תפקוד המערכת החיסונית ועוד.

כך מצביע החוקר פרנסס קאוו על ממצאים ביחס להשפעתו החיובית של הטבע על בריאותנו הפיזית: שיעורים מופחתים של לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, התקפי לב, שבץ מוחי, שיעור נמוך יותר של בעיות אורטופדיות ובעיות מפרקים כמו אוסטאוארטריטיס , פחות תלונות על כאבים ובעיות גב וצוואר, כאבי כתפיים וכאבי גב חמורים, דלקת פרקים, שיעור מופחת של בעיות בדרכי הנשימה כמו אסתמה וברונכיט (ברונכיטיס), בעיות במערכת העיכול, סוכרת, סרטן, שיפור תוחלת החיים והתפקוד בקרב מבוגרים שנחשפו לטבע ולסביבה ירוקה באופן רב יותר ועוד.

כן מצביע המחקר על השפעות חיוביות בתחום הבריאות הנפשית: השפעת הסביבה הירוקה על תפקוד חברתי והפחתת התוקפנות הפסיכולוגית, על שיפור מצב הרוח והרגעת תחושת דיכאון, שיפור היכולת לחשוב ולהתמודד באופן מיטבי, רמת חרדה ולחץ נפשי- סטרס מופחתת, צמצום הסימפטומים של הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות,

המחקר מצביע על גורמים שעשויים לסייע לנו להפיק תועלת מסביבה ירוקה באמצעות  חשיפה קבועה לטבע מחוץ לסביבת המגורים ובסביבת המגורים בפעילויות פנאי רלוונטיות- על ידי טיולים והליכות בחיק הטבע ועל ידי העשרת הסביבה בה אנו חיים בצמחים ועצים המשרים ניחוחות טבע, ריחות וצלילים (בעלי חיים), היוצרים אויר נקי ומקנים סביבה לפעילות חברתית או התבודדות והתרגעות. המחקר מעלה שהאפקט של הסביבה הירוקה אינו מתמצה בשיפור הבריאותי שנובע מהליכה או פעילות גופנית מועילה לדוגמה בחיק הטבע או באותה סביבה ירוקה, אלא רחב ועמוק הרבה יותר.

 

כתבות באותו עניין

דילוג לתוכן